Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slutsteget kaputt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Slutsteget kaputt?

    God morgon!

    Jag har ett MDS Sonda GX852 som jag har lånat av en polare, som nu verkar ha gett upp. Har mätt upp alla kablar med multimeter och det ska inte vara något kabelbrott någonstans. Slutsteget hoppar igång och lampan tänds, säkringarna är också hela men det kommer inget ljud alls.

    Vad kan jag mer felsöka innan jag kastar ut steget och köper nytt?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Slutsteget kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av ooskr
    God morgon!

    Jag har ett MDS Sonda GX852 som jag har lånat av en polare, som nu verkar ha gett upp. Har mätt upp alla kablar med multimeter och det ska inte vara något kabelbrott någonstans. Slutsteget hoppar igång och lampan tänds, säkringarna är också hela men det kommer inget ljud alls.

    Vad kan jag mer felsöka innan jag kastar ut steget och köper nytt?
    Har du mätt upp signalkablarna och sett att de ger signal också in i steget? Isåfall är det ju antingen steget eller högtalare/högtalarkablage som strular.

    För att testa högtalare och kablage så kan du lossa högtalarkablarna från steget och ansluta ett litet AA batteri t.ex, då ska högtalaren röra sig om det är som det ska.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Slutsteget kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av ooskr
    God morgon!

    Jag har ett MDS Sonda GX852 som jag har lånat av en polare, som nu verkar ha gett upp. Har mätt upp alla kablar med multimeter och det ska inte vara något kabelbrott någonstans. Slutsteget hoppar igång och lampan tänds, säkringarna är också hela men det kommer inget ljud alls.

    Vad kan jag mer felsöka innan jag kastar ut steget och köper nytt?
    Har du mätt upp signalkablarna och sett att de ger signal också in i steget? Isåfall är det ju antingen steget eller högtalare/högtalarkablage som strular.

    För att testa högtalare och kablage så kan du lossa högtalarkablarna från steget och ansluta ett litet AA batteri t.ex, då ska högtalaren röra sig om det är som det ska.
    Eftersom slutsteget startar så antar jag att plus och jord fungerar, mätte även mellan ändarna på remote och ljudkablarna. Jag har däremot inte mätt kablarna mellan slutsteget och högtalaren, men varje gång jag startar slutsteget låter det ur högtalaren, så det borde vara ett livstecken iaf.

    Ska göra en mer grundlig mätning imorgon (bara det inte är -10 ute igen)
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Slutsteget kaputt?

    Provade att leta reda på en annan jordpunkt, tyckte att jag hittat en bättre än förra men nu startar inte steget alls, så den var uppenbarligen skit :P

    Var skulle ni jordat i en 9-3 -99?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Slutsteget kaputt?

    Hej,

    2 alternativ.

    1. Separat kabel från batterier
    2. Ren metallyta(fri från färg och smuts) i slutstegetsnärhet

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Slutsteget kaputt?

    Det är vanligt att man jordan i bältesinfästningar. Jag tycker dock ej om att kabeln kommer i kläm. För tillfället har jag 5st batterier jordade på 2st olika fästbultar från låshakarna till baksätet, och det fungerar bra. Så en sådan skulle nog duga finfint. I min värld så finns det gott om gäng på bulten som kan jorda, så jag brukar inte förstöra bilarna genom att slipa plåtrent och greja.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Slutsteget kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det är vanligt att man jordan i bältesinfästningar. Jag tycker dock ej om att kabeln kommer i kläm. För tillfället har jag 5st batterier jordade på 2st olika fästbultar från låshakarna till baksätet, och det fungerar bra. Så en sådan skulle nog duga finfint. I min värld så finns det gott om gäng på bulten som kan jorda, så jag brukar inte förstöra bilarna genom att slipa plåtrent och greja.
    Håller helt med om att låshakarna till baksätet funkar bra.

    Förutom kanske detaljen med att inte slipa plåtrent på grund av "gott om gäng på bulten som kan jorda". Gör man inte plåtrent gäller det att man verkligen får kanonkontakt mellan skruvskallen och ringskon (eller vad man nu använder) eftersom färgen isolerar ganska effektivt. Tror inte många resonerar att man "förstör" bilen om man slipar rent BAKOM en skruvskalle. Hur många ska skruva isär bilen för att titta om det är färg bakom skruvarna liksom?

    Har jordat precis som du i skruven men jag hade jordproblem innan jag slipade rent där.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Slutsteget kaputt?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det är vanligt att man jordan i bältesinfästningar. Jag tycker dock ej om att kabeln kommer i kläm. För tillfället har jag 5st batterier jordade på 2st olika fästbultar från låshakarna till baksätet, och det fungerar bra. Så en sådan skulle nog duga finfint. I min värld så finns det gott om gäng på bulten som kan jorda, så jag brukar inte förstöra bilarna genom att slipa plåtrent och greja.
    Håller helt med om att låshakarna till baksätet funkar bra.

    Förutom kanske detaljen med att inte slipa plåtrent på grund av "gott om gäng på bulten som kan jorda". Gör man inte plåtrent gäller det att man verkligen får kanonkontakt mellan skruvskallen och ringskon (eller vad man nu använder) eftersom färgen isolerar ganska effektivt. Tror inte många resonerar att man "förstör" bilen om man slipar rent BAKOM en skruvskalle. Hur många ska skruva isär bilen för att titta om det är färg bakom skruvarna liksom?

    Har jordat precis som du i skruven men jag hade jordproblem innan jag slipade rent där.
    Jo precis, självklart måste skruvskallen ha bra ledningsförmåga. Det är ju bäst att slipa rent för säkerhetsskull som du säger. Jag har aldrig haft problem pga att jag inte har gjort det dock, därav resonemanget.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Slutsteget kaputt?

    Har upptäckt att lampan går från grön till röd vid start, och misstänker att den går in i protection mode efter att jag googlat runt lite. Vad kan det innebära?

    Edit: Nu verkar steget inte starta alls. Mätte upp mellan jordkabeln och plussen till strax över 12v, men när jag kopplar in kablarna och mäter på skruvarna på slutsteget visar den 0.17v bara. Remote ligger på 12v. Troligtiv något i slutsteget som pajat?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

Liknande ämnen

  1. Kondensor kaputt?
    Av Isse i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 00:48
  2. Vattenpumpen kaputt? [OG 9-3]
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 14:49
  3. Chippning/Kaputt
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 21:47
  4. Är batteriet kaputt?
    Av Aleleo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •