Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Hej,

    Vad gäller om man köper bil av en "privatperson" som driver tex enskild firma där personen i fråga handlar med fordon?
    Personen i fråga är ingen MRF handlare eller dylikt, utan har bara en SNI-kod som styrker handel med motorfordon.

    Är reglerna samma hos han som hos bilhandlare?
    Dvs garantier osv..

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Det beror på.

    Du kan med fördel läsa Högsta domstolens dom NJA 2001 s. 155 som handlade om ett snarlikt ärende (dock segelbåt och inte bil).

    Vad som torde göra skillnad:

    - Var står bilen? (hemma hos personen eller där bilhandeln bedrivs)
    - Hur kontakten sköts (mailar han från jobbmailen, ringer från jobbet, eller sköts det på kvällstid hemifrån)
    - När han bedriver yrkesmässig bilhandel, är det med samma typ av bilar som denna bil?
    - Hur är den inköpt? (privat eller via bolaget?)

    Ovan avgör om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som gäller.

    RadarBoy

  3. #3

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    ...och lite underförstått med det jag skrev ovan...om man nu vill göra köpet enligt Konsumentköplagen så finns det ju saker man kan göra som påverkar....

    RadarBoy

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Njae, men säg att personen inte har någon direkt lokal eller så utan bara driver det hemma.
    Måste det finnas varudeklarationer osv osv på bilar?
    Att man får ett kvitto skrivet på dator där det är specat moms etc om det nu är så..

    Svårt att förklara, men tänkte mer om det fanns ngn skillnad på en vanlig bilhandlare alt en privatperson som har SNI "Handel med fordon" ? Dvs som redovisar, lägger på moms osv..

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Man får väga in alla omständigheter.

    Om den här personen inte arbetar med bilförmedling men råkar ha en enskild firma med inriktning bilförmedling så skulle jag säga att en viktig omständighet är hur lång tid som personen ägt bilen, samt om han sålt många bilar "privat".

    Dvs., om han köper och säljer många bilar privat, kan man ju dra slutsatsen att det faktiskt är yrkesmässigt och att han då bara vill undvika att betala vinstskatt etc. I sådana fall torde man kunna hävda att köpet gjorts av näringsidkare och att Konsumentköplagen skall gälla.

    Han kommer ju dock inte gå med på detta självmant, utan du skulle nog behöva vända dig till domstol.

    RadarBoy

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Det gäller dig själv va?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Det gäller dig själv va?
    Inte rakt upp och ner.. Men ja stötte på detta på annat håll, blev själv då lite nyfiken vad som egentligen gäller då jag skulle kunna utöka min verksamhet med försäljning - men vill då veta vad som är rätt/fel.

    En MRF handlare måste väl tex lämna vissa garantier, varudeklaration mm?
    Så vad är då skillnaden mellan bilfirma (Ej MRF) och annan person som öppet säljer bilar, men inte i den utsträckningen + enskild firma.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Citat Ursprungligen postat av RadarBoy
    Man får väga in alla omständigheter.

    Om den här personen inte arbetar med bilförmedling men råkar ha en enskild firma med inriktning bilförmedling så skulle jag säga att en viktig omständighet är hur lång tid som personen ägt bilen, samt om han sålt många bilar "privat".

    Dvs., om han köper och säljer många bilar privat, kan man ju dra slutsatsen att det faktiskt är yrkesmässigt och att han då bara vill undvika att betala vinstskatt etc. I sådana fall torde man kunna hävda att köpet gjorts av näringsidkare och att Konsumentköplagen skall gälla.

    Han kommer ju dock inte gå med på detta självmant, utan du skulle nog behöva vända dig till domstol.

    RadarBoy
    Nu avslöjade ju RZ lite av min frågeställning som tänkt ekomma längre fram, men får utveckla min fråga lite mer då

    Lek med tanken att den enskilda firman gör rätt för sig, säljer allt genom företaget (som är företagets) och då även betalar moms mm.. De va ju just detta jag undra då, hurvida han måste skriva varudeklarationer mm.. Då han inte är ngn "stor bilhandlare" osv osv
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    om man själv ska sälja bilar så gör man det väl enda rätta? Du kör med raka puckar på alla bilar man säljer oavsett om de är privata eller verksamhetens. Då behöver inte kunden irritera sig över gränsdragningar och du får nöjda kunder.
    Det lilla man bjuder till som säljare betalar sig alltid i slutändan.

    Vill man skjuta ansvaret ifrån sig redan från start så är man nog ute och cyklar rejält.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Men nu handlade det ju inte om att jag inte ville skjuta ansvaret ifrån mig, utan mer vad som gäller.. om det fanns ngn tolkningsskillnad mellan privperson som har handel och vanlig bilhandlare etc..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    Jag vet inte om jag fullt ut förstår din frågeställning.

    Du vill kunna sälja din privata bil, privat, även fast du bedriver näring hemifrån inom bilförmedling?

    Rättsfallet ovan är fortfarande tillämpligt. Se bara till så att du verkligen sköter det "privat", utan att blanda in bolaget på något vis. Dvs., använd ingen varudeklaration, se till att ha använt bilen privat och gärna under längre tid, låt den aldrig ha stått som ägd av bolaget, om den är belånad se till så att lånet är på din person utan någon borgen i bolaget, lämna bara ut personligt telefonnummer som inte är knutet till bolaget, mailkontakt från ex. hotmail-adress och inte från bolagets domän, och sköt kontakter på kvällstid och helger, samt visa endast bilen kvällstid och helger.

    På det sättet torde det inte vara några problem att sälja bilar privat även fast man arbetar med att sälja bilar.

    Vill köparen därefter få det till att han köpt bilen av dig i egenskap av företrädare för bolaget kommer han behöva stämma dig i Tingsrätten, något de flesta drar sig för att göra. Först måste det ju ha hänt något med bilen så köparen vill kunna få ersättning, sedan torde bilens värde behöva vara tämligen högt för att det skulle vara värt det att ta striden.

    RadarBoy

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Köpa bil av privatperson som har reg.handel med fordon?

    jo men som svar på ovanstående om det är scenariot som det är tänkt.
    Har man firma och säljer bilar och sen vill sälja sin egen bil privat och det sen blir problem. Då spelar det ju ingen roll för det är ju säljaren som får negativ kritik oavsett privat eller firma bil. Det drabbar ju han negativt oavsett.
    Därför menade jag bara att istället för att hävda privat köp köra det lite goodwill och erbjuda en normal garanti även på privatbilen. Det gagnar ju både köparen och firmans rykte och är det en privatbil man har ägt länge så borde man veta lite om den och kan räkna med att det troligen inte blir nå makalösa åtaganden.

Liknande ämnen

  1. Ombyggt fordon/Amatörbyggt Saab 9-5
    Av gazer3312 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 23:16
  2. Är fordon konstruerade att dra litegrann höger?
    Av slaktarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 20:19
  3. Bluetooth GPS 10Hz, finns det i handel?
    Av rs_aero i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •