Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 9-5 Vector vs 9-3 Vector

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    9-5 Vector vs 9-3 Vector

    Hej,

    Lite navelskådande här:

    Ägde en 9-5 2.3t SC Vector 2007 tidigare men den blev inlöst efter en olycka för någon månad sen. För ersättningen köpte jag en 9-3 2.0t SC Vector 2009 Kör/Körde bägge bilarna enbart på E85.

    Plus för 9-3:an
    - Stabilare i full acceleration
    - Snyggare
    - Bättre vändradie
    - Något bättre bränsleförbrukning (nästan försumbart)
    - Mycket bättre stereo
    - Bättre drag från stillastående

    Minus för 9-3:an
    - Plastig kvalitet på reglage (värmereglagen känns extremt billiga)
    - Sämre sittkomfort
    - Dånande bromsar (bra belägg och skivor, men de första inbromsningarna varje körtur låter illa. Räcker med ett par timmars stillastående). Samma dock på farsans 9-5 2009.
    - Betydligt sämre drag i omkörningar

    Rent kvalitetsmässigt så saknar jag faktiskt min 9-5:a. I 9-5:an satt man som i en skinnfåtölj framför TVn, kunde köra 80 mil utan att få en enda känning i ryggen. Det gör man inte i 9-3:an. Men det som mest bekymrar mej är hur dåligt drag det är i bilen jmf med 9-5:an. Det är 200 mot 215 hk, men med en lägre vikt. Borde inte kännas så mycket?

    Antar att 9-3:an borde få sej en liten massage i mjukvaran? Den känns tillbakahållen. Sen kan man tycka att de två bilarna borde ha en större skillnad i bränsleförbrukning med tanke på hur gammal 9-5:ans motor var.

  2. #2
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: 9-5 Vector vs 9-3 Vector

    Kan bidra med en egen jämförelse mellan og9-5 och ng9-3

    9-5 sc 220hk -04 (uppgr. till 250 hk) med sportchassi etc.

    + Mycket bättre sittkomfort, som redan beskrivet inget problem att åka timme efter timme.
    + Väldigt tyst i kupén, väldigt lågt vägljud, dock mer motorbrus som når kupén
    + Bra vrid från 2000 varv ungefär, vem behöver växla inför omkörning?
    + "Är den här lika stor som V70, den känns ju jättesmidig att tråckla parkeringar med?" överraskad V70-ägare
    + Vadå 9 år gammal? Efter att ha kuskat runt i splitt nya Renault Megane på jobbet känns gammal 9-5 underbar när man åker hem.
    - Stod oftast väl under 0,8 på färddatorn med övervägande landsväg/motorväg, vilket är mycket bra för 250 hk och nästan 1800 kg bil.

    - Rätt så slapp och oprecis växellåda. Inga problem att hitta växlarna, men spaken sladdrar. Verkar nästan alla og9-5 ha.
    - Trots sportchassi, bra dämpare och bra bussningar fortfarande lite tung i kurvor
    - hundbenet, bakluckan och tanklocket är exempel på mindre bra konstruktioner
    - Gasa iväg från säg 1500 varv på 2:an; vänta, vänta..., vänta..., nu åker han iväg. Mycket dåligt bottendrag faktiskt, känns ju död på låga varv.

    9-3 griffin -12 Biopower 220 hk, sportchassi
    + Otroligt bra motor, bra drag från tomgången och uppåt
    + Väldigt snabb gasrespons tack vare twinscroll, direktinsprutning och VVT. Inget turbolagg här inte.
    + Känns tajt och precis i styrningen
    + Att åka in i en tajt kurva lite för fort är skitkul, bilen ligger som ett strykjärn på vägen.
    + Känns betydligt rappare än 9-5:an till 2000 varv, men är rappare även i resten av registret på pappret. I 9-5:an lurade man sig på att effekten kom vid 2000 varv.
    + Som att åka stor sugmotor men med bra drag i hela registret
    + 6-växlad låda med 6:an som överväxel funkar bra på motorväg
    + Specad till 0,5 l/mil landsväg, 0,68 blandat på BF95 och 9,9 blandat E85

    - Stolarna är mycket kortare och smalare än i 9-5:an
    - Oerhört mycket vägljud från dubbdäcken, men mindre motorljud. Det kanske bara drunknar i däckbruset...
    - Plast, plast, plast. Det känns som om spakarna och knapparna väger hälften av 9-5:ans och kan gå av om man trycker för hårt, vassa kanter på rattspakarna osv.
    - Skinnet känns av dålig, vinylaktig kvalité, speciellt rattens känns knappt som skinn.
    - Man behöver vara armbrytare för att orka kasta om i växellådan om man tar bilen kall utan motorvärmare. Att lägga i 1:an går inte ens om inte bilen står absolut still med kall motor.
    - Känns större och krångligare att hantera än vad den är, troligen pga sittställningen.
    - Svårt att få bra sittställning. Jag vill ha ratten lägre, men det går inte, då får jag höja stolen och ser sämre istället.
    - Siffrorna för bränsleförbrukning har någon dragit ur röven ärligt talat. Den drar ca 0,7 landsväg/motorväg med 80-90% BF95 och ca 0,8 blandat. Förbrukningen på E85 verkar dock stämma förutsatt att den drar liiite mer bara när det väl kommer E85 i pumpen istället för E75.

    Sammanfattningsvis, hade jag fått välja hade jag gärna haft en og9-5 -12 med F40-low co2-lådan och min 9-3:as motor med 260 hk Hirsch-uppgraderingen. Med 04:ans utseende på 9-5:an och 02:ans utrustning och ljudisolering

    Förövrigt kul att det faktiskt går att göra en ärlig jämförelse mellan en -04 och en -12. Efter att ha kört lite andra märken i jobbet kan jag ärligt säga att det inte beror på att ng9-3 är dålig, utan på att og9-5 helt enkelt var en jäkligt bra bil så länge man inte förväntade sig BMW-komfort för 2-300k mindre än vad en BMW 530 touring med motsvarande utrustning gick lös på ny.

    För att svara TS, min 9-3 med 220 hk har bättre tider på pappret än og9-5 Aero trots 30-40 hk mindre. Den väger ju över 200 kg mindre också, och det gör stor skillnad.
    Din 9-3 kanske är jämnare i karaktären, medan 9-5:an helt enkelt är väldigt sölig innan laddet börjar komma och därför känns rappare när laddet väl kommer. Det är en brantare momentkurva än på din ng9-3 som ökar jämnare?
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

Liknande ämnen

  1. Vector med V6:a?
    Av Roger #2378 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 00:13
  2. 9-3 sc 1.9 tid vector 20k mil
    Av Lindgren_021 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 13:58
  3. 95 Vector 2,3T -02
    Av Algot_83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •