Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hur viktigt är det att turbons core är rakt monterad?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158

    Hur viktigt är det att turbons core är rakt monterad?

    Hej.

    Jag har problem med att få oljereturen till mitt TD04-agg helt tät. Detta beror på att motorn i fråga är en b202 men en fhinn-liknande adapter efter grenröret för att tillåta montering av ett vinklat 7:ans hus. Denna adapter gör dock tyvärr att turbon hamnar alldeles för lågt ner jämfört med originalinstallationen och monteringe av oljereturen blir rent ut sagt för jävlig, vet inte hur många timmar jag jobbat med att få den bra


    Nu är det så att det vore mycket lättare att få till denna retur ifall man vred på aggregatets "core" så att returen blir vinklad sådär lagom in mot blocket.

    Men då minns jag att jag någonstans läst att det inte är bra för smörjningen att montera snett? Är det någon som kan verifiera/dementera detta? (hoppas på det senare)

    Tacksam för hjälp

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Montera olja-in och oljeretur så rakt du kan, men det är inte jättekritiskt.

    Vill minnas att min t3 satt lite vinklad original, och min td04 med sjuans hus sitter lite snett nu också. Funkar hur bra som helst hittills.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Tack för svaret Jonka men hur definierar du lite? Pratar du om en 10grader eller?

    Undrar hur snett man kan montera den...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    hej!
    jag har bestämt för mej att man ej bör överstiga 30-35 graders vinkel, det handlar ju om att oljan ska kunna rinna ur och inte bli kvar och koksa.
    MVH lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Lerne> 30-35 grader är ju MYCKET!, då har jag ju inga större problem med att fixa oljereturen. Är inte säker på det men har för mig att jag läste något som Jompa postade var det stod att core:n bör vara rakt monterad, men det är ju så mycket annat som "borde" så ifall folk kör med vinkel och det håller så ska jag prova det med.

    Tackar
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    967
    Rakt monterad så att "olja ut" kommer i lod är A&O. Som tidigare nämnts vill man kunna evakuera oljan. Ju mer man vinklar, desto sämre förutsättningar får agget att må bra. Jag skulle hellre göra om oljereturen och använda stålomspunnen flexslang och få "olja ut" i lod än att envisas med att använda originalrören och montera core:n snett.



    M.v.h.


    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Jompa>Tyvärr(lyckligtvis...) så ser det inte ut sådär var min turbo sitter, oljereturen på turbon är ganska exakt i jämnhöjd med oljeingången i blocket så det är väldigt knepigt att få till returen. En stålomsp. flexslang skulle aldrig gå dit om den inte har inbyggd 90graders vinkel, nu sitter det en 90graders slangkrör där men den har svårt att hålla tätt och så är det stora brytkrafter på den, det är inte en fråga om den går sönder utan när...

    Så ifall jag fick vinklat turbon lite och sen kombinerat detta med en lätt stukad origianl retur+slang så blir det förhoppningsvis bra och tätt.


    PS.(någon som har en oljeretur passandes ett TD04 till salu billigt?)
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Om problemet är att returen hamnar för långt ner så vetefan om det inte är bättre o vinkla lagerhuset en aning, returen måste ju sluta över oljenivå. Kör man med slang måste den kankse först gå ner o sen upp igen vilket knappast är bra, vinklar man huset så har man ju iaf någorlunda fritt fall hela vägen.

    O sen apropå stålomspunnen slang, stålflätan runt slangen är där för att den ska kunna klara höga tryck, några direkt värmeskyddande egenskaper har den inte. Men jag kan hålla med om att det är snyggt, fast under turbon syns den nog inte ändå. Så en vanlig slangstump som klarar olja, bensin med mera duger lika bra och är ganska mycket billigare.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #9
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Hur viktigt är det att turbons core är rakt monterad?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Nu är det så att det vore mycket lättare att få till denna retur ifall man vred på aggregatets "core" så att returen blir vinklad sådär lagom in mot blocket.
    5-10grader kan man nog våga sig på iaf.


    Citat Ursprungligen postat av Ken-1


    PS.(någon som har en oljeretur passandes ett TD04 till salu billigt?)

    Klart man har någon sådan liggandes, fast det blir nog billigare att gå till Saab och köpa returstumpen som sitter på Garrett GT17 och då jag har för mig att det inte kostade värst mycket.
    (Det som skiljer mellan returstumpen till TD04 och GT17 är att den är lite vinklad i sidled till GT17)

    http://www.ultimatesaab.com/upload/retur_gt17.jpg


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    GIK uppger 10-35grader men man skulle kolla upp vilken vinkel tillverkaren uppger.

    http://www.gikturbo.se/oljelakage%20orsaker.pdf

    Förstår att det är lurigt att få till Ken-1, vet att det blir tajt bara med T25 grenröret på B202:an och din adapter kanske är ännu längre?

    http://home.tiscali.se/siles/TurboPipe1.jpg
    http://home.tiscali.se/siles/TurboPipe2.jpg
    http://home.tiscali.se/siles/TurboPipe3.jpg

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Visst sitter väl core något vriden även på en std 9000 Aero eller är mitt minne tokdåligt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Visst sitter väl core något vriden även på en std 9000 Aero eller är mitt minne tokdåligt
    jo visst gör den det....även på standardsaabarna med t25-aggregat.
    hur mycket är dock frågan...vet TD04?
    10 grader är ju inte tokmycket...
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Förstår att det är lurigt att få till Ken-1, vet att det blir tajt bara med T25 grenröret på B202:an och din adapter kanske är ännu längre?
    Jonte>Jodå min turbo sitter betydligt lägre än sådär tyvärr...

    Bblir nog att gå till Saab å fråga vad de ska ha för mängd slantar för en sådandär GT17 retur. De sitter visst på 2,3t 170hk?, tyvärr så är den vriden åt fel håll (borde vara åt kompressorsidan) men det går ju att stuka till med gasen+ att jag vrider coren lite så blir det nog bra får jag hoppas.

    Tackar
    "Utan tvivel är man inte klok"

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Jonte>Jodå min turbo sitter betydligt lägre än sådär tyvärr...
    Hmm, har du något fall på den då överhuvudtaget


    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Bblir nog att gå till Saab å fråga vad de ska ha för mängd slantar för en sådandär GT17 retur. De sitter visst på 2,3t 170hk?,
    Även 2,0:an har GT1752.
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    tyvärr så är den vriden åt fel håll (borde vara åt kompressorsidan) men det går ju att stuka till med gasen+ att jag vrider coren lite så blir det nog bra får jag hoppas.
    En lite varning där bara:
    Kontrollera röret noga på insidan efter du värmt, gjorde motsvarande på en T25 retur en gång och de släpper
    enorma mängder glödskal alt galvning och det är inge vidare att få i sumpen.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Jodå detdär med glödskal har jag tänkt på, blir att köra lite med en idiotvarvare å mjuk trissa i röret sedan då det passar.

    Angående fall så är det väldigt knapp men det finns nog lite, kanske turbon är 1-2cm högre än toppen av oljeingången i blocket så lite fall är det nog men inte mycket. Funderar faktiskt på att slänga i en 2,3:a för att få upp turbon lite, bra orsak visst?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    TD04> Tack för tipset angående returen, var på Saab och betällde ett stycke oljeretur till B205E/B235E. Den borde ju passa? Kostade 10,90 så det var inte så blodigt. Väldigt ovanligt att en reservdel inte är hutlöst dyr annars, trevligt med undantag!

    Förhoppningsvis så blir det bra denhär gången då...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  17. #17
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    TD04> Tack för tipset angående returen, var på Saab och betällde ett stycke oljeretur till B205E/B235E. Den borde ju passa? Kostade 10,90 så det var inte så blodigt. Väldigt ovanligt att en reservdel inte är hutlöst dyr annars, trevligt med undantag!

    Förhoppningsvis så blir det bra denhär gången då...
    10,90? Är du säker på att det inte bara är en packning du får då?

    När jag köpte Oljereturflänsen till td04 i somras gick den på 220kr med rabatt!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    TD04> Tack för tipset angående returen, var på Saab och betällde ett stycke oljeretur till B205E/B235E. Den borde ju passa? Kostade 10,90 så det var inte så blodigt. Väldigt ovanligt att en reservdel inte är hutlöst dyr annars, trevligt med undantag!

    Förhoppningsvis så blir det bra denhär gången då...
    10,90? Är du säker på att det inte bara är en packning du får då?

    När jag köpte Oljereturflänsen till td04 i somras gick den på 220kr med rabatt!
    I Finland, där jag tror Ken-1 befinner sig, används med fördel valutan Euro vilken står i ca 9 kr tror jag, således motsvarande ca 90:-.

    Eller har jag fel?

    EDIT: 97,50:- enligt Forex.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    TD04> Tack för tipset angående returen, var på Saab och betällde ett stycke oljeretur till B205E/B235E. Den borde ju passa? Kostade 10,90 så det var inte så blodigt. Väldigt ovanligt att en reservdel inte är hutlöst dyr annars, trevligt med undantag!

    Förhoppningsvis så blir det bra denhär gången då...
    10,90? Är du säker på att det inte bara är en packning du får då?

    När jag köpte Oljereturflänsen till td04 i somras gick den på 220kr med rabatt!
    I Finland, där jag tror Ken-1 befinner sig, används med fördel valutan Euro vilken står i ca 9 kr tror jag, således motsvarande ca 90:-.

    Eller har jag fel?

    EDIT: 97,50:- enligt Forex.

    Det har du rätt i. Lite skillnad det.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  20. #20
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    TD04> Tack för tipset angående returen, var på Saab och betällde ett stycke oljeretur till B205E/B235E. Den borde ju passa?
    Ja, vassego.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Vad är core-renovering?
    Av cedete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 03:52
  2. 99-turbons frontspoiler
    Av Turbomupp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 11:47
  3. Hard-core-rakt-över-disk-trim
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 18:45
  4. Race Crew
    Av Sonesson i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •