Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dynoqueens och struntprat.

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Dynoqueens och struntprat.

    Hejsan alla turbotokar!
    Dålig topic kanske men jag sitter och funderar på detta ständiga hästkraftskriget och undrar om inte det spårat ut litegrann?
    Jag har kört en del roliga bilar inom mitt tidigare jobb i importhamnen (M5, M3, M6, RS4, RS6, Speedster, osv osv) men känner att alla dessa tokhöga effektsiffror gör att folk tappar respekten för just hur snabb en 300hk saab egentligen är!
    Har en helt nybyggd motor i min 9-3 Aero med ett ordentligt chassi och har ett något påställd "maptun steg4 Biopower".
    Steget ger enligt maptun ca 305hk och mitt ger förhoppningsvis lite mer.
    Allt är 100% i motorn så den levererar verkligen utlovad effekt.
    Denna bilen skrämmer livet ur mig vid fullgasrepor, maken till snabb bil får man leta efter!
    Har inga siffror på den men "runpdynon" känner att den är bland det snabbaste jag kört.

    Känns dock som om att när man nämner för folk att det är runt 300-315hk så verkar dom som om att det inte är något speciellt då var och varannan Volvo 740 har mer effekt.

    Känns som om det har spårat ur och folk faktiskt glömt just hur snabb en 300+ hk saab (eller någon annan bil) faktiskt är..

    Vad känner ni?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Visst är det skillnad på bil och bil men inte så enormt som en del Saab-ägare vill ge sken av, inte en pik till dig alls.
    Jag hade en ganska rapp 900 Aero som kändes jäkligt vass medan min Delta integrale 16V med 100hk till kändes extremt mycket rappare men det har ju med mycket med vikt och utväxling att göra också. Min 400hk pv med 11,5" MT-däck var äckligt vass med utväxling som gjorde att den nästan varvade ur på 402meter. Med annan låda och bakaxel hade den givetvis inte upplevts som lika effektstinn.

    En 300hk 740 däremot känns inte lika vass som en 300hk 9000 av någon anledning, trots likvärdig vikt. Om vi snackar farter över 70 och uppåt, inte från stillastående.
    Sen är det ju oftast skillnad att åka i en trimmad bil med 300hk eller en fabrikare med 300hk. De från fabrik är gjorda för att passa alla och har oftast ett jämnare register överlag. Eller så inbillar jag mig bara det.

    Jag fick åka med i en 430hk 9-5:a och var imponerad över draget mellan 120-200 men annars var det lite besvikelse över det hela. Kanske för att jag mer är van av åka fort i bilar som av någon anledning oftast saknar allt vad komfort-inredning heter och de brukar oftast låta som ett ånglokomotiv på steroider.
    Och inte att förglömma; det är svårt att få rejäl fartupplevelse från start med en FWD, det ska vara fyrkraffs eller RWD för det helt enkelt. Nu blir man väl hängd av alla Saab-fanatiker

  3. #3

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av andersw
    ... det ska vara fyrkraffs eller RWD för det helt enkelt. Nu blir man väl hängd av alla Saab-fanatiker
    Absolut alltid XWD. Aldrig RWD.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Hejsan alla turbotokar!
    Dålig topic kanske men jag sitter och funderar på detta ständiga hästkraftskriget och undrar om inte det spårat ut litegrann?
    Jag har kört en del roliga bilar inom mitt tidigare jobb i importhamnen (M5, M3, M6, RS4, RS6, Speedster, osv osv) men känner att alla dessa tokhöga effektsiffror gör att folk tappar respekten för just hur snabb en 300hk saab egentligen är!
    Har en helt nybyggd motor i min 9-3 Aero med ett ordentligt chassi och har ett något påställd "maptun steg4 Biopower".
    Steget ger enligt maptun ca 305hk och mitt ger förhoppningsvis lite mer.
    Allt är 100% i motorn så den levererar verkligen utlovad effekt.
    Denna bilen skrämmer livet ur mig vid fullgasrepor, maken till snabb bil får man leta efter!
    Har inga siffror på den men "runpdynon" känner att den är bland det snabbaste jag kört.

    Känns dock som om att när man nämner för folk att det är runt 300-315hk så verkar dom som om att det inte är något speciellt då var och varannan Volvo 740 har mer effekt.

    Känns som om det har spårat ur och folk faktiskt glömt just hur snabb en 300+ hk saab (eller någon annan bil) faktiskt är..

    Vad känner ni?
    Tja, vad tror jag....
    Tror det har mycket att göra med hur effekten levereras. Vridmomentet är väl minst lika viktigt som hästkrafterna, men även vissa effektpeakar kan göra att bilens känns hårigare än vad den i själva verket är. Sen spelar ju givetvis bilens tyngd in.

    Porsches boxersexor med turbo är mumma tycker jag. Ljudet vid hård acceleration är smått hysteriskt, samtidigt som det trycker på bra i ryggslutet. Även det vinande ljudet vid motorbromsning låter rätt fränt tycker jag.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  5. #5

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av andersw
    ... det ska vara fyrkraffs eller RWD för det helt enkelt. Nu blir man väl hängd av alla Saab-fanatiker
    Absolut alltid XWD. Aldrig RWD.
    Jodå, många gånger är RWD att föredra framför andra alternativ. 4wd stjäl ju en hel del effekt som du känner till och ibland vill man bara vara snabbast rakt fram helt enkelt, om man gillar sånt vill säga. Man kan ju gilla även rak-rejs och kurv-rejs, det ena utesluter ju inte det andra.
    Och på en jänkare med BB så passar det sig inte med ytterligare en låda att leta efter oljeläckage på...
    Så bara där har du två områden där det passar sig bättre.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Var det inte Eric Carlsson "på taket", som när han provkörde rallytrimmade tvåtaktaren då det begav sig, sade att ingen bil någonsin skulle behöva fler hästkrafter? Bilen var trimmad från 25 till 38 hästar eller något liknande. (Någon som minns bil och effekt får gärna rätta mig.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Jag känner att 300 hk Saabar går helt ok, men känner samtidigt att känslan säger inte hur snabb en bil är.

    Så ta fram en Rl och testa acc tider, eller kör på strippen då vet du hur din bil verkligen går..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Dynoqueens och struntprat.

    Men samtidigt så är det ju känslan som är go. Och med tiden vänjer man sig och vill ha mer.
    Gick från ca 360hk till 450hk i en 9000 -96.
    Minns första fullgasrepan, helt sanslöst vad det matade på!
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    är det inte som så att, så länge ägaren är nöjd och tycker "bilen skrämmer livet ur mig vid fullgasrepor, maken till snabb bil får man leta efter! " så är allt bra??
    Oavsett om det är 270 eller 470 kusar under huven?

    Mycket vrid på låga varv ger ju en känsla av snabb bil när man kör till vardags, där man inte klipper varvstoppet vid varje växling.

    Upplever ibland min egen 370-hk cabbe som "lite slö", tills jag faktiskt trycker fullt, men ändå skall jag erkänna att jag ändå vill ha ännu mer??

    Gissar att maptun på min bil inte fipplat med pedal-mappningen som vissa "seriösa" steg1-trimmare gör. (att 30-50% gas öppnar spjället 80-90%... Lurad!)

    Men, man blir aldrig nöjd. Man vänjer sig.

    Och forumtrollen som sitter på ett forum o tycker att 100-200 över 10 sek är bajs, vilket ger de som håller på med sin egen bil en skev bild av verkligheten, och gör att vi lätt glömmer hur en "normal" bil går.

    Tex min egen tjänstebil, en helt vanlig std 190 hästars A6 Avant Quattro som gör 100-180 på 28.x sek.
    Cabben min gör det på 9.x och ändå är jag inte nöjd?? <<== Knäppt!

    Sen att det finns en hysterisk tysk Golf2'a som säkert orkar 0-200 på 7 sek eller en 997 turbo som på youtube verkar orka 0-200 på 10-11 sek-isch borde ju inte ge oss andra hybris och fundera på vad som är fel med min bil...

    Och glöm inte, det finns alltid nån annan som kommer piska dig och din bil. Förr eller senare. Oavsett hur snabb du är idag. Utveckling kallas det...

    Så var nöjd med det du har o skit i vad andra tycker.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Och glöm inte, det finns alltid nån annan som kommer piska dig och din bil. Förr eller senare. Oavsett hur snabb du är idag. Utveckling kallas det...

    Så var nöjd med det du har o skit i vad andra tycker.
    Håller med Perr, kör och var glad.

    Ang "pedal mappning" så justerade F1 det vid ett tillfälle på min bil på min begäran, vilket togs bort vid ett senare tillfälle då jag inte gillade det. Så min känns lagom loj tills man parkerar pjäxan i pannrummet sas. Verkar inte som MT rör den delen i programmen, iaf rörande det steg jag har i min 9-5a.



    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Jag känner att 300 hk Saabar går helt ok, men känner samtidigt att känslan säger inte hur snabb en bil är.

    Så ta fram en Rl och testa acc tider, eller kör på strippen då vet du hur din bil verkligen går..
    Ja, Saabar är ställda, med avseende på moment och utväxlingar, för att man ska komma iväg snabbt med stil och inte tjut. Så samma accelerationssiffrorna upplevs inte lika kraftigt som i många andra bilar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Min erfarenhet av åtskilliga race är att det generellt krävs mer hk i andra bilar för att åka jämt mot en gammal Saab!
    Kanske beror på Saabens generellt lägre vikt, lägre transmissionsförluster och högre vridmoment? Vad vet jag....


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Min erfarenhet av åtskilliga race är att det generellt krävs mer hk i andra bilar för att åka jämt mot en gammal Saab!
    Kanske beror på Saabens generellt lägre vikt, lägre transmissionsförluster och högre vridmoment? Vad vet jag....


    M.V.H.

    Håller med!
    Kan inte bli med än förvånad vilka bilar man ändå åker ifrån vid eventuella rödljusrace!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  14. #14

    Re: Dynoqueens och struntprat.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    är det inte som så att, så länge ägaren är nöjd och tycker "bilen skrämmer livet ur mig vid fullgasrepor, maken till snabb bil får man leta efter! " så är allt bra??
    Oavsett om det är 270 eller 470 kusar under huven?

    Mycket vrid på låga varv ger ju en känsla av snabb bil när man kör till vardags, där man inte klipper varvstoppet vid varje växling.

    Upplever ibland min egen 370-hk cabbe som "lite slö", tills jag faktiskt trycker fullt, men ändå skall jag erkänna att jag ändå vill ha ännu mer??

    Gissar att maptun på min bil inte fipplat med pedal-mappningen som vissa "seriösa" steg1-trimmare gör. (att 30-50% gas öppnar spjället 80-90%... Lurad!)

    Men, man blir aldrig nöjd. Man vänjer sig.

    Och forumtrollen som sitter på ett forum o tycker att 100-200 över 10 sek är bajs, vilket ger de som håller på med sin egen bil en skev bild av verkligheten, och gör att vi lätt glömmer hur en "normal" bil går.

    Tex min egen tjänstebil, en helt vanlig std 190 hästars A6 Avant Quattro som gör 100-180 på 28.x sek.
    Cabben min gör det på 9.x och ändå är jag inte nöjd?? <<== Knäppt!

    Sen att det finns en hysterisk tysk Golf2'a som säkert orkar 0-200 på 7 sek eller en 997 turbo som på youtube verkar orka 0-200 på 10-11 sek-isch borde ju inte ge oss andra hybris och fundera på vad som är fel med min bil...

    Och glöm inte, det finns alltid nån annan som kommer piska dig och din bil. Förr eller senare. Oavsett hur snabb du är idag. Utveckling kallas det...

    Så var nöjd med det du har o skit i vad andra tycker.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

Liknande ämnen

  1. Struntprat för oss som bott/bor/vill bo i Stockholm
    Av Soundcorp i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 3888
    Senaste inlägg: 2014-09-19, 10:15
  2. Svar: 177
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 16:55
  3. "DynoQueens" på strippen
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 174
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •