Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Har bytt ut min stereo till en nyare Alpine men verkar vara struligt att få rattinterfacet att funkla. Är det något speciellt man behöver ta hänsyn till för att få ut signalerna?

    Installatören stoppade in min sub i bagaget och sedan var det bra med det. Hur är det med ansvaret för det där om man smäller? Behöver de se till att den sitter fast ordentligt? Lite trött på att behöva knuffa tillbaka den in i hörnet, vill inte skruva hål i bagagerumsmattan och vet inte hur man skall få till det där snyggt utan att det blir hål och samtidigt kunna ta ur den lite lätt och enkelt om det skulle behövas.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    I min 9000 har jag häftat fast kardborre under baslådan. Därtill häftat fast motsvarande kardborre-bitar i bagagerumsmattan (gummi).
    Sitter ordentligt då den inte har flyttat på sig hur (illa) jag än kört, men har iofs inte provat att ta ur basen heller så den kanske sitter för alltid
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    940

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    3M har "hårda kardborreband" testa dom... starka som f*n!
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    I min 9000 har jag häftat fast kardborre under baslådan. Därtill häftat fast motsvarande kardborre-bitar i bagagerumsmattan (gummi).
    Sitter ordentligt då den inte har flyttat på sig hur (illa) jag än kört, men har iofs inte provat att ta ur basen heller så den kanske sitter för alltid
    Och kompletera med kardborre fästen emot sidoklädseln som är lagom luddig på 9000 ivilketfall.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Tackar för råd om kardborre, det skall fixas. Fortfarande lite orolig för om det behöver sitta fast bättre om man smäller, men gissar att det inte hjälper så mycket.

    Någon som vet hur bilen sköter kommunikation via rattinterfacet? Varför funkar inte det (med modell-sprecifikt interface adapter)?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Om den är butiksinstallerad borde väl butiken se till att lösa det?

    Själv är jag lite misstänksam att det är kombinationen Saab/Alpine som används då jag hittills inte har sett något rattinterface till Saab för Alpine utan framförallt Pioneer, Kenwood, Blaupunkt och JVC. Nu är det väl så klart så att det kan finnas också till Alpine men det kan nog vara vettigt att undersöka.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Jag gjorde ett interface själv med hjälp av tips på webben.
    Fördelen är man kan programera flera knapp funktioner själv.
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...1_archive.html

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2
    Jag gjorde ett interface själv med hjälp av tips på webben.
    Fördelen är man kan programera flera knapp funktioner själv.
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...1_archive.html
    Vänta nu. Du har alltså byggt ett eget rattinterface till din Saab 9-5 -08 utifrån instruktioner för hur man får in någon Saab modells (framgår inte?) rattknappar via tutknapparna på en Saab 9000?

    Då misstänker jag att nog du nog är mer kvalificerad än de flesta av oss att tala om vad som är fel på rattinterfacet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vänta nu. Du har alltså byggt ett eget rattinterface till din Saab 9-5 -08 utifrån instruktioner för hur man får in någon Saab modells (framgår inte?) rattknappar via tutknapparna på en Saab 9000?
    Timpa har tagit rattinterfacet från en 9-5 och satt i sin 9000 som jag förstår det, det var väl bara ett tips till TS som jag förstår det att använda sig av Arduino för att bygga ett rattinterface till en Alpine.

    För övrigt riktigt coolt projekt Timpa! Jag har själv precis skaffat en Arduino och en canbus-shield som jag ska börja leka med nu.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vänta nu. Du har alltså byggt ett eget rattinterface till din Saab 9-5 -08 utifrån instruktioner för hur man får in någon Saab modells (framgår inte?) rattknappar via tutknapparna på en Saab 9000?
    Timpa har tagit rattinterfacet från en 9-5 och satt i sin 9000 som jag förstår det, det var väl bara ett tips till TS som jag förstår det att använda sig av Arduino för att bygga ett rattinterface till en Alpine.
    Aaarhhgg! kollade inte nog noggrant och misstog Timpa för TS.

    Sorry.

    Tycker också ditt projekt är coolt Timpa.

    Frågan kvarstår dock var Jimmy_72 fått tag i sitt rattinterface.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Tackar för råd om kardborre, det skall fixas. Fortfarande lite orolig för om det behöver sitta fast bättre om man smäller, men gissar att det inte hjälper så mycket.

    Någon som vet hur bilen sköter kommunikation via rattinterfacet? Varför funkar inte det (med modell-sprecifikt interface adapter)?
    Monterad firman rattinterfacet ? Då borde dom åtgärda problemen.
    Eller fungerar inte rattinterfacet alls för att det saknas interface (vilket jag trodde).

    Jag vet att det var någon (på garaget) som bytt motstånden i den ratten på 06 och senare för att anpassa den till den äldre modellen. Blir väl mitt nästa steg .

  12. #12

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Connects2 är marknadsledande när det gäller knapp interface. Det används samma interface oavsett märke på stereo det som skiljer är patch kabeln mellan interface och stereon.

    Fabbe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    140

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Tackar för all info. Skall kolla upp förslagen. Var mest rädd att bilen av någon anledning inte skickade ut ratt-knapparna på bussen om inte originalstereon sitter där, lite som att de äldre saabarna behöver ha stereon för att starta, eller att klockan för att veta när det skall påminnas om service sitter i stereon (vandringssägen?).
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Rattinterface och butiksinstallation av sub. 9.5 my08 SC

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Tackar för all info. Skall kolla upp förslagen. Var mest rädd att bilen av någon anledning inte skickade ut ratt-knapparna på bussen om inte originalstereon sitter där, lite som att de äldre saabarna behöver ha stereon för att starta, eller att klockan för att veta när det skall påminnas om service sitter i stereon (vandringssägen?).
    Nä, det ska inte vara något problem med rattknapparna men som sagt så måste ju stereon som sitter där förstå vad det är för signaler som knapparna skickar ut. Till det krävs ett interface som omvandlar knapparnas signaler till signaler som stereon förstår och matar in det i fjärrkontrollsingången på nya stereon.

    Däremot är det sant att det är stereons klocka som man ställer in bilens klocka med. Så byter du stereo och om sedan bilen tappar strömmen någon gång (vid batteribyte t ex) så kommer serviceindikatorn att sluta funka eftersom serviceindikatorn både räknar tid + mil till nästa service. Som jag har förstått det. Något jätteproblem är det kanske inte då man ändå inte ska lita 100% på att SID är nollställd rätt och vet när det är dags för service utan att det är att räkna på servicebokens senaste mil man får förlita sig på i vilket fall som helst.

    Likaså om du har motorvärmare som tidsstyrs via SID (främst dieslar) så kommer den funktionen inte heller att funka iom att den funktionen också använder stereons klocka för att veta när värmaren ska av och på osv.

    Lite puckat att göra funktionerna så att man förlitar sig så till den milda grad på att originalstereon alltid ska sitta där kan man tycka men.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. 9-3 my08 -11 stereobyte
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 09:11
  2. Sänkning 9-3 SC My08
    Av slipztream i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 15:21
  3. Dimljusringar 9-3 MY08?
    Av slipztream i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •