Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Hej!

    Har Problem med min 9-3 ss- 03 i måndags på väg hem till Örebro efter besök i Göteborg och efter att ungefär ha avverkat 60 mil så dör bilen helt plötsligt på motorvägen, några mil innan så hade jag fått upp ett felmeddelande i SID:n som jag inte hann uppfatta för det plingade till men det stod inget på displayen detta hände när jag bromsade för att släppa över gående observera att bilen inte dör i det läget och visar inga indikationer på att den är på väg att göra det heller.

    Efter att ha kommit ut på motorvägen så jag håller gällande hastighet (110-120) med farthållare på när bilen plötsligt dör, jag stänger av farthållaren och provar att gasa manuellt, ser och hör att turbon reagerar men bilen varvar inte, trycker då ner kopplingen och i det läget så stänger bilen av totalt (bilen var antagligen avstäng redan innan men upplevdes som om den var på då den rullade med växel i).

    Stannar vid vägrenen och provar att starta, bilen går igång med ett varvtal på 1000rpm/min för att en halvsekund senare går ner till 500rpm/min och dö, nu är det så att så fort man rör gasen så dör bilen samt att bilen är i princip omöjlig att starta kollade alla säkringar och hittade en säkring som gick till huvudströmbrytare som hade gått (20amp) den som sitter strax intill batteriskyddet denna byttes och ett nytt försök att starta bilen men det går ändå inte.

    Har kollat omkring här i forumet och läst på att det kan vara bränslepumpen men i alla övriga trådar så efterfrågas även om någon säkring har gått på bilen och det verkar inte som det i de övriga fallen dock så har det i det här fallet.

    Snälla finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med detta då jag är helt grön i vad gäller det här. Har tyvärr heller ingen som helst möjlighet att göra en sökning då jag inte har eller begriper mig på en sån där obd , tech 2 eller vad det heter apparat.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 552
    Medlem#
    4156

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Hej.

    Tyvärr så finns det ju ganska mycket som "kan" vara fel när bilen inte ger en mer att gå på. (Inga lampor eller nått som lyser som inte ska lysa?)

    Som förslag KAN det t ex vara:

    * Bränslepump
    * Batteri/Laddning
    * Styrdon
    * Tändningslåsfel/Immobilizerfel
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Jag misstänker att det finns en del att gå på men jag känner tyvärr inte att jag är så pass kunnig på det området,jag kan även tillägga att strax innan detta hände så körde jag i en "svacka" för er som åkt på E20 från Kumla till Örebro innan marieberg.

    Batteriet och laddningen fungerar som det ska, anledningen till att jag vet det här är för att jag försökte med hjälp av bogsering starta bilen och inget hände,reläna till styrdon klickar när man känner på dessa om det finns det för styrdon dvs,gällande immobilizer fel kan jag inte svara på tyvärr vet inte hur man kollar sånt vad jag kan se så lyser inga lampor som inte borde eller ska lysa förutom motorlampan men den brukar i regel slockna när man startat motorn.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Finns det ingen här som kan hjälpa mig eller vet hur man ska gå till väga det skulle verkligen uppskattas.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    895

    Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Kolla om det finns någon felkod lagrad.

    Kongo har gett dig många bra förslag som du kan ha i åtanke under felsökningen.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Kolla om det finns någon felkod lagrad.
    Hur kollar jag ifall det finns några felkoder som lagrats?

    Jag har försökt att göra en felsökning manuellt efter dom tipsen jag fick av Kongo genom att lyssna och se ifall allt är helt (säkringar och diverse) och det verkar det ju vara. Som sagt jag är HELT GRÖN gällande det här det är just därför det är så skönt att kunna få hjälp från erfarna klubbkamrater som kan detta bättre än mig.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Du kan läsa ut felkoder med en OBD2-läsare som kan köpas på massor av ställen. Biltema, Ebay m.fl. Den kostar allt från ett par hundralappar och uppåt, och du kan ha god nytta av den i framtiden till både din bil och dina vänner/släktingar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 552
    Medlem#
    4156

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Nu har jag faktiskt intte tänkt på om man hör det på 9-3 men normalt på Saab bör man kunna höra ett svagt elektriskt surrande bakifrån tanken när man vrider på tändningen när bränslepumpen bygger upp tryck innan man startar. Är det helt tyst så kan ju tankarna gå åt pumpen.

    vidare kan man ju med hjälp av multimeter (finns för runt 100 lappen som duger helt ok för enklare felsökning)l kan mäta vad som har ström och inte. Här kan man tänka sig att man t ex mäter på säkringshållaren för bränslepump och ser om den får ström. Man skulle eventuellt också kunna kolla att kontakten för respektive spridare får ström på sig vid startförsök osv.
    En annan grej man alltid kan testa är att lossa på anslutniingen till insuget och spruta in startgas där under tiden man försöker starta för att se om bilen ger något liivstecken ifrån sig.

    ett annat knep för att se om man har gnista är att skruva ur ett tändstift och jorda det "utanför" motorn samtidigt som något vrider på starten. Detta bör man kanske vara lite försiktig med, dels att det finns risk att man får sig stötar och dels så vet jag inte hur nyttigt det är för bilens elektronik. Någon mer kunnig på det området kan säker svara på hur "osmart" det är att testa det.

    Edit: ursäkta för div. Konstig stavning men försöker skriva på en "smart" mobil...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Det som är gjort på bilen hittills är att jag har plockat loss baksätet för att kunna få möjlighet till att lyssna om pumpen låter,gått igenom VART ENDA säkring som finns och som jag nämnde tidigare så hittade jag en som hade brunnit den var förövrigt till huvudströmbrytare, gnista får bilen då den startade och gick på alla cylindrar när man startade den efter att den stannade, i nuläget så är batteriet tyvärr urladdad efter försök till att starta och lyssna osv ska ta den på lastbil imorgon och åka iväg med den för OBD II kontroll och se vad för felkoder som dyker upp (återkommer med besked gällande felkoderna) personligen så tror jag det lutar det åt att pumpen gett sig men som sagt var jag är ju en gröngöling gällande detta så det återstår att se.

    Kongo, helios och vfr tack så himla mkt för hjälpen skönt att ha så kunniga och duktiga människor på det området som hjälper okunniga personer som mig. Jag får återkomma med slutgiltigt besked efter att mekanikern kolla på bilen ifall det finns intresse för det och om någon vill veta.

    Ifall det finns någon som har en "karta" på hur man kommer åt bränslepumpen respektive var den sitter och hur man tar loss tanken osv så får ni gärna skicka ett pm till mig med det.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Bränslepumpsarmaturen, som innehåller själva pumpen, är nerstucken i tanken uppifrån. Enda sättet att komma åt den är att ta ner tanken. Men det kan ju vara lite bökigt, speciellt om man har mycket soppa i...

    Verkstadstips: Eftersom du befinner dig i Örebro så har du ju Maptun på nära håll om du vill att någon utomstående tar en titt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Jag kommer ev. att ha med mig en OBD-läsare till Örebro i helgen. Vi ska dit på besök.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Misstänkte nästan detta då jag varken hittade något under sätet eller i bagageluckan, som tur är så är det lite soppa i bilen så nått som går ens väg iaf det blir dessutom en bra lärdom att få göra detta och kunna hjälpa andra när det väl behövs. Gällande grabbarna och tjejerna på maptun verkstaden så är klart att jag ska ta det i beaktning.får kolla upp vart dom har sin lokal och ta mig dit.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag kommer ev. att ha med mig en OBD-läsare till Örebro i helgen. Vi ska dit på besök.
    Om du har möjlighet så är du välkommen att komma förbi och ta dig en titt om du hinner och har tiden, släng iväg ett pm så får du mitt nummer annars så har jag fixat en transport med lastbil till västra Götaland där mekanikern ska ta en titt på den,blir nog så att jag åker på lördag med bilen på flaket då.

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Maptun håller till nära NetOnNet vid E20. Det låter som mycket jobb att frakta ner hela bilen till Västragötaland, även om du verkar ha kontakter med bil och så.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    17

    Re: Akut Hjälp om saab 9-3 ss-03

    Ok då vet jag precis vart det ligger hinner dock inte göra så mkt idag då det är jobbet som gäller fram till 18.00 och imorgon så blir det som jag nämnde tidigare att frakta bilen på lastbilssläp till västra Götaland, anledningen till det är för att man har nånstans att kunna meka under tak och i värmen istället för att bogsera fram och tillbaka och krångla med det,sen så är det ju min ursprungliga hemort så man har en hel del kontakter där.

Liknande ämnen

  1. bromsbyte på en saab 9-3, akut hjälp behöves!
    Av perlenbacher i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 11:47
  2. [LÖST] Elfel bakljus,bakrutetorkare NG9-3 SC
    Av Saab95aero-00 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:58
  3. [LÖST] Passar AC kompressor från diesel i bensinare? OG9-3 -02
    Av cleon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 16:46
  4. Akut hjälp hjullagerbyte Saab 9000
    Av Gerling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •