Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Handbromsproblem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340

    Handbromsproblem 9000

    Hej!

    Har ett problem med handbromsen som jag inte blir klok på. Bilen har gått 40k mil med originaloken, men nu så gick det inte att justera in dem längre. Armarna kärvade för mycket, så det blev nya ok. Skivorna är nästen nya och klossarna bytes i samband med okbytet. Jag hade ett nytt Saab original liggande och köpte ett nytt Biltema. Efter att ha monterat, luftat och justerat handbromsen så går det att dra spaken ända upp till sitt ändläge och bromsverkan är väldigt svag. Jag har nu kört några dagar så att allt får sätta sig och justerat igen. Om jag justerar så att jag ha lite för mycket anliggande broms så tar den acceptabelt, men inte särskilt bra. Spaken känns mjuk och går att dra väldigt långt upp. Jag har kontrollerat att armarna rör sig för varje hack på spaken, så det är inte vajern som ger sig. Det enda jag kan komma på är att kolvens rörelse vid fullt armutslag är för litet på bägge dessa ok. Dock verkar det helt otroligt då det är olika tillverkare samt två helt nya ok.

    Visst är väl armen kopplad mekaniskt till kolven, d.v.s helt oberoende av eventuell luft i oket? (Jag har luftat två ggr, och fotbromsen känns som vanligt).

    Någon som vet hur mycket kolven ska röra sig vid fullt utslag på armen?

    /Martin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Handbromsproblem 9000

    2 saker du ska kolla. Vid okets hävarm finns en liten stopptapp. Med släppt handbroms ska det vara 1mm glapp mellan arm o tapp. På båda sidor innan du börjar justera klossarnas läge med insexen. Detta är det enda som ska justeras på vajrarna i spakens fäste. Grundjustering efter byte av ok alltså.

    Och du ska dra åt okets insex så att det knappt går att röra skivan med handkraft. Man brukar säga att man drar åt så det sitter fast, sen lossa 1/8 varv ca. E de för löst dra åt lite. I det läget ska inte skivan snurra lätt.

    Dra i spaken några gånger o sätt på hjulet. Innan du hissar ner känn att båda hjulen går lika lätt. Nyjusterat kan det kännas som en väldigt liten anliggning.

    Ta ut den på en liten tur o dra i handbromsen. Brukar trycka på fotbromsen innan nån gång. Borde vara bättre känsla i spaken efteråt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340

    Re: Handbromsproblem 9000

    Tack för tipset. Jag har inte kollat glappet mellan pinnen och armen.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 110

    Re: Handbromsproblem 9000

    Kan tillägga att stopptapparna kan saknas. Jag har två ok från Biltema som följde med en av bilarna där tapparna saknas. Dock så visste jag att dom skulle vara där så det löste sig ändå.

    Kan också lägga till att ta det lugnt med insexskruven. Jag har ett ok där den är helt runddragen och enl. Saab i S-vall så finns dom inte längre att beställa.
    Slänger ut en efterlysning här om någon vet vart/om det går att få hem "skruvkittet"?

    Hur är vajrarna då?

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340

    Re: Handbromsproblem 9000

    Vajrarna byttes för 1,5 år sedan från Speedparts. Det intressanta var att jag fick två olika (och då menar jag inte höger/vänster) Den ena var svart plast vid mothållet vid oket, och den andra vit. Själva vajern såg också lite anorlunda ut. Efter 1,5 år så hade den ena gummibälgen torkat och spruckit totalt, medans den andra är i skick som ny. Bytta den trasig bälgen (finns på saab). Vajrarna löper lätt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340

    Re: Handbromsproblem 9000

    Nu är bilen nybesiktigad och godkänd. Hittade ett fel i helgen när jag höll på. Spaken hade separarat så att ena vajern inte drogs så mycket som den skulle innan den var i högsta läget. Det är två plåtar som bildar skåran som vajern ligger i som lossnat från varandra aå att vajern glider in mellan plåtarna iställlet för att ligga i skåran. Efter att ha svetsat ihop detta och justerat igen så blev det klart bättre. Fortfrande så tycker jag att spaken borde kännas stummare (ta tidigare) med två nya ok, men nu är det i alla fall tillräckligt bra.

Liknande ämnen

  1. Handbromsproblem 9000 aero -95.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 16:30
  2. Handbromsproblem OG 9-3!
    Av green machine i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 22:26
  3. Handbromsproblem
    Av Lyftkran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 20:45
  4. Handbromsproblem 9000 -95
    Av sssaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •