Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 103

Ämne: Reklamationsrätt begagnad bil!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Reklamationsrätt begagnad bil!

    Hej.
    Köpte för 4 månader sen en begagnad Saab 9-5 aero 03 av en MRF ansluten bilfirma i Örebro. Nu fyra månader senare märker jag en onormalt hög oljeförbrukning. Ca 1 liter på 50-100 mil samt att vis blårök uppstår.
    Vid köpet medföljde en varudeklaration där allt var ifyllt som normalt.
    Jag kan bara gissa mig till att det är turbon som är dåligt och/eller kassa kolvringar.
    Vehusventen är utbytt och bilen är fullservad sen ny med en ägare och extra oljebyten mellan service.

    Frågan är alltså. Har bilhandlaren någon skyldighet att åtgärda detta åt mig?
    Enligt konsumentombudsmannen i Örebro så har jag rätt att reklamera bilen upp till 3 år efter köp och att under dom 6 första månaderna åligger det säljaren att bevisa att felen tillkommit efter köp.
    Så långt låter det som ett solklart fall för mig...

    Dock har säljaren satt sig rejält på tvären och säger blankt nej till att ENS titta på bilen och kontrollera vad som är fel. Dom hävdar att jag enbart har rätt till en månads trafiksäkerhetsgaranti.

    Har nu anmält till ARN och väntar på deras bedömning.
    Men min fråga blir ju. Har jag rätt eller fel och vilka chanser har jag att få bilen kontrollerad och åtgärdad?

    Mvh John
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  2. #2

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Tja, vad kan man säga?

    Du har köpt en 10 år gammal bil som troligen rullat en del. Efter 4 månader upptäcker du att bilen drar onormalt med olja. Jag tror inte att ARN kommer döma till din fördel.

    Om de ändå skulle göra det är det långt ifrån säkert att handlaren ersätter dig. ARN är ingen domstol, utan endast rådgivande.

    Sen undrar jag lite kring det här att du har "rätt" att reklamera 3 år efter köpet. En ny bil brukar bara ha 1 års fabriksgaranti. Skulle denna rätt, garanti eller vad man nu vill kalla det förlängas till 3 år när bilen blivit begagnad? Vem skulle ha råd att sälja en begagnad bil under de förutsättningarna?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Jag kan som jag skrev bara återge vad konsumentvägledaren sagt.
    Dock tycker jag att som bilhandlare har man ett ansvar för det man säljer sen skit samma om bilen är 1 år eller 10. Bilen är ju enligt dom normal och det ska jag kunna lita på.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Tja, vad kan man säga?

    Du har köpt en 10 år gammal bil som troligen rullat en del. Efter 4 månader upptäcker du att bilen drar onormalt med olja. Jag tror inte att ARN kommer döma till din fördel.

    Om de ändå skulle göra det är det långt ifrån säkert att handlaren ersätter dig. ARN är ingen domstol, utan endast rådgivande.

    Sen undrar jag lite kring det här att du har "rätt" att reklamera 3 år efter köpet. En ny bil brukar bara ha 1 års fabriksgaranti. Skulle denna rätt, garanti eller vad man nu vill kalla det förlängas till 3 år när bilen blivit begagnad? Vem skulle ha råd att sälja en begagnad bil under de förutsättningarna?
    Säljaren har lovat att följs ARNs rekommendation och han är även tvungen då dom är med anslutna till MRF
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  5. #5
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantier.aspx


    MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

    MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Jag kan som jag skrev bara återge vad konsumentvägledaren sagt.
    Dock tycker jag att som bilhandlare har man ett ansvar för det man säljer sen skit samma om bilen är 1 år eller 10. Bilen är ju enligt dom normal och det ska jag kunna lita på.
    Och det normala är det finns oilsludge relaterade problem med desa bilar.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Undersök bilen och gissa inte felen.

    Tyvärr har bilen bara 3 mån MRF-garanti. På beskrivningen tycks inte felet ha funnits för en månad sedan och definitivt inte för 4 mån sedan.

    Tycker inte säljaren har någon skyldighet att hjälpa dig. Gör de trots det är det inte inom garantin utan som goodwill.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Tycker ni hänger upp er lite väl mycket på MRF-garantin. Konsumentköpslagen gäller ju i fallet och där står det klart och tydligt att det, inom 6 månader efter köpet, åligger bilhandlaren att bevisa att felet inte fanns innan köp. Efter 6 månader åligger det köparen till och med 3 år om jag inte minns fel.

    Sedan att många bilhandlare slingrar sig som ormar för att komma undan hör inte till saken. Jag tror ARN kommer begära in uppgifter från bilhandlaren där han får styrka att felet inte fanns innan köp.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Undersök bilen och gissa inte felen.

    Tyvärr har bilen bara 3 mån MRF-garanti. På beskrivningen tycks inte felet ha funnits för en månad sedan och definitivt inte för 4 mån sedan.

    Tycker inte säljaren har någon skyldighet att hjälpa dig. Gör de trots det är det inte inom garantin utan som goodwill.
    Bilen ska självklart in på en ordentlig felsökning. Men du blandar ihop garanti som är ett frivilligt åtagande. Reklamationsrätt är lagstadgad.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Tycker ni hänger upp er lite väl mycket på MRF-garantin. Konsumentköpslagen gäller ju i fallet och där står det klart och tydligt att det, inom 6 månader efter köpet, åligger bilhandlaren att bevisa att felet inte fanns innan köp. Efter 6 månader åligger det köparen till och med 3 år om jag inte minns fel.

    Sedan att många bilhandlare slingrar sig som ormar för att komma undan hör inte till saken. Jag tror ARN kommer begära in uppgifter från bilhandlaren där han får styrka att felet inte fanns innan köp.
    Precis såhär beskrev kommunen det hela också. Tyvär gör bilhandlaren bort sig genom att inte ens kontrollera bilen.
    Detta gör ju i princip att denne varken kan bevisa eller motbevisa att felen fanns från början.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Jag kan som jag skrev bara återge vad konsumentvägledaren sagt.
    Dock tycker jag att som bilhandlare har man ett ansvar för det man säljer sen skit samma om bilen är 1 år eller 10. Bilen är ju enligt dom normal och det ska jag kunna lita på.
    Och det normala är det finns oilsludge relaterade problem med desa bilar.

    //MH
    Så du menar att blårök och en enormt hög oljeförbrukning är ett normalt beteende och inte ett fel?
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange

    Och det normala är det finns oilsludge relaterade problem med desa bilar.

    //MH
    Så du menar att blårök och en enormt hög oljeförbrukning är ett normalt beteende och inte ett fel?
    Inget ont nu och hoppas du får bilen reparerad!

    MEN om man ska börja tänk lite runt ett sådant här problem så kan man ju börja fundera hur en säljare kan försvara sig. Vad säger att du bokstvligt talat inte kört skiten ur bilen i 4 månaders tid? Dragit slangen till turbon så den laddat på mer än vad som ska? Osv. Visst ska en bil hålla men bilen är 10 år vissa saker får man tyvärr räkna men kan inträffa vid köp :/

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Citat Ursprungligen postat av JohnM

    Så du menar att blårök och en enormt hög oljeförbrukning är ett normalt beteende och inte ett fel?
    Inget ont nu och hoppas du får bilen reparerad!

    MEN om man ska börja tänk lite runt ett sådant här problem så kan man ju börja fundera hur en säljare kan försvara sig. Vad säger att du bokstvligt talat inte kört skiten ur bilen i 4 månaders tid? Dragit slangen till turbon så den laddat på mer än vad som ska? Osv. Visst ska en bil hålla men bilen är 10 år vissa saker får man tyvärr räkna men kan inträffa vid köp :/
    Handlaren har ju sin chans att få titta på bilen. Men som jag skrev. Han vill inte det. Det ger ju mig en fördel. Det resonemanget att jag visst kan ha kört skiten ur den faller ju lite. För hur skulle det då funka vid vanlig garanti? Om man utgår från att kund kört skiten ur bilen.
    Jag är väldigt pedant med mina bilar och på 600 mil har jag redan gjort två oljebyten plus fyllt på ett ex antal liter.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Inget ont nu och hoppas du får bilen reparerad!

    MEN om man ska börja tänk lite runt ett sådant här problem så kan man ju börja fundera hur en säljare kan försvara sig. Vad säger att du bokstvligt talat inte kört skiten ur bilen i 4 månaders tid? Dragit slangen till turbon så den laddat på mer än vad som ska? Osv. Visst ska en bil hålla men bilen är 10 år vissa saker får man tyvärr räkna men kan inträffa vid köp :/
    Och detta är ju som sagt upp till säljaren att bevisa enl. lag. Hurvida detta är rätt eller fel kommenterar jag inte, men inom 6 månader ska bilhandlaren i så fall styrka detta.

    Att handla av en bilhandlare är oftast dyrare men detta ska reflekteras i en "trygghet" att man köpt en juste bil utan större övverraskningar. Annars kan man lika gärna handla privat.

    Sedan KAN naturligtvis saker hända som är utanför bilhandlarens kontroll men det ändrar inte på lagen.

    Jag har fått betala tillbaka studiemedel till CSN p.g.a av en inkomst jag haft efter att jag slutat studera. Helt fel i min åsikt men regler och lagar är regler och lagar...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Har idag varit i kontakt med MRF. Dom bekräftar det jag trodde. Jag jag rätt att reklamera bilen upp till tre år efter köp. Dom första sex månaderna ska säljaren bevisa att jag gjort sönder bilen.
    Solklart och inga tveksamheter.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM

    Så du menar att blårök och en enormt hög oljeförbrukning är ett normalt beteende och inte ett fel?

    Bilar med oilsludge relaterade problem så är det ett normalt beteende, och där man då får undersöka bilen på ett sådan sätt som då krävs. Visserligen är inte Aeron drabbad av samma problem som de vanliga beträffande turbon, men kolvringar, vevhusventilation, kamkedja och hur bilen är servad hör till.

    Köper man en Saab med T7 motor bör man föhöra sig om hur servicebok ser ut, vad som är åtgärdat, mäta kamkedja och även göra ett komp prov eller på annat sätt försäkra sig om att ringarna håller tätt. Turbon bör också granskas.

    Detta gäller även andra bilmärken, kolla hur det är med Audis bensin V6:or med kamkedje haverier för upp mot 100.000 kr.

    Hur som haver så är det inte bra att köra upp mot 3000 mil utan oljebyte, vilken bil du än klr, hörde något om VAG bilar med 3200 mil mellan servicar skall man springa det fortaste ifrån.


    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  17. #17

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Har idag varit i kontakt med MRF. Dom bekräftar det jag trodde. Jag jag rätt att reklamera bilen upp till tre år efter köp. Dom första sex månaderna ska säljaren bevisa att jag gjort sönder bilen.
    Solklart och inga tveksamheter.
    Ska bli intressant att höra hur ARN bedömer ditt ärende. Ska också bli intressant att höra om verkstaden följer ARN:s beslut om det går dem emot.

    Den här typen av problem är ju mer eller mindre standard på äldre 9-5:or och mycket kostsamma att åtgärda. Om alla skulle driva detta lika hårt som du gör tror jag inte att några bilfirmor som följer ARN vill befatta sig med 9-5:or i framtiden.

    Vid närmare eftertanke knappt några andra bilmärken heller. Åtminstone inte bilar som börjar komma upp i åren.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  18. #18

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Säljaren kommer nog att klara sig med hänvisning till MRF´s - Garantivillkor för begagnade bilar, med tanke på att trådskaparens bil är en -03 så är det bara trafiksäkerhetsgaranti på bilen och en evt sliten turbo hör tyvärr inte dit.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Eftersom det här är ett "vanligt" fel på SAAB så räknas det som normal förslitning och fösäljaren kommer nog att klara sig med hänvisning till MRF´s - Garantivillkor för begagnade bilar.
    Åter igen. Du blandar ihop garanti och reklamationsrätt. Säljer man bilen med intyg att den är okej så ska den också vara det. Svårare än så är det faktiskt inte.
    En bil som gått 20 000 mil och är både fullservad och servad med extra oljebyten mellan servicarna ska inte vara slut. Bromsskivor belägg och torkarblad är exempel på service/förslinginsvaror. Inte en vital del som turbo. Som dessutom på Aeron borde hålla mer än 20 000 välservade mil.

    Sen om bilhandlare inte vill ha med 9-5 or att göra pga detta så ja. Då får det vara så. Meningen med att köpa av en handlare ska ju vara just den extra tryggheten som du inte får vid privata affärer.
    Jag tror mååånga bilhandlare försöker lura i kunden att dom inte har några rättigheter. Detta är alltså fel och ett sätt dom tar till för att slippa sitt ansvar.

    3 års reklamationsrätt och dom 6 första ska säljaren bevisa att felen inte uppkommit efter köp. Så enkelt är det.
    Detta är bekräftat av ansvarig på MRF och denne person sitter även med i ARNs bedömningsfolk.

    Har varit i kontakt idag igen med aktuell säljare och han ska lyfta frågan igen med sin chef och förhoppningen är att dom tar in bilen för felsökning. Sen får vi gå vidare efter det. Vi båda är överens om att ARN är den sista utvägen, även om jag redan skickat in till dom.
    Fortsättning följer.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av JohnM

    Så du menar att blårök och en enormt hög oljeförbrukning är ett normalt beteende och inte ett fel?

    Bilar med oilsludge relaterade problem så är det ett normalt beteende, och där man då får undersöka bilen på ett sådan sätt som då krävs. Visserligen är inte Aeron drabbad av samma problem som de vanliga beträffande turbon, men kolvringar, vevhusventilation, kamkedja och hur bilen är servad hör till.

    Köper man en Saab med T7 motor bör man föhöra sig om hur servicebok ser ut, vad som är åtgärdat, mäta kamkedja och även göra ett komp prov eller på annat sätt försäkra sig om att ringarna håller tätt. Turbon bör också granskas.

    Detta gäller även andra bilmärken, kolla hur det är med Audis bensin V6:or med kamkedje haverier för upp mot 100.000 kr.

    Hur som haver så är det inte bra att köra upp mot 3000 mil utan oljebyte, vilken bil du än klr, hörde något om VAG bilar med 3200 mil mellan servicar skall man springa det fortaste ifrån.


    //MH
    Är det inte just denna kontroll handlaren borde göra på bilen INNAN han kryssar i att den är normal? Vad är annars meningen med varudeklaration?
    Bilen är som sagt fullt servad och extra oljebyten mellan service gjord, och ja en VAG bil skulle jag springa långt bort som fan från. Sämre motorer får man nog leta efter.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

Liknande ämnen

  1. Reklamationsrätt råd Saab 9-5 Griffin
    Av callenorpan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:16
  2. Ny vs. Begagnad DI-kassett?
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 22:06
  3. Köp av begagnad 9-5
    Av Benne i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •