Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 103 av 103

Ämne: Reklamationsrätt begagnad bil!

  1. #101
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Först uppträder du som en rättshaverist som inte kan ta åt sig av något som skrivs, du upprepar ditt mantra: jag har rätt och inget kan ändra på det. Sen vill du att andra ska åka på "en riktig jävla nit" bara för att dom inte delar dina åsikter. Nu ska du också tala om för mig vad och hur jag ska skriva. Ja, det verkar ju moget. Passar inte mina inlägg så låt bli att läsa dom.
    Alla har väl rätt att yttra sin åsikt, men det blir även lite tråkigt när man som sagt bara kör sitt "mantra", "bilen är inte ny" då jag tror TS mycket väl var medveten om det.

    Du väljer själv också inte att kommentera det faktum att konsumentköpslagen säger att fel som uppkommer inom 6 månadet anses ha funnits vid köpet och det är upp till bilhandlaren att bevisa om felet uppkommit efteråt. Jag har i denna tråd inte sett att säljaren presenterat något bevis på att turbon i detta fall var hel och ej drog någon olja vid köp, och då är detta fall ganska klart för min del. Sedan kan det säkerligen finnas saker som jag är omedveten om, eftersom TS säkerligen inte har angett precis alla aspekter av historien här i tråden, som skulle kunna få mig att ändra åsikt.

    Vidare så är ARN ingen domstol. Vad ARN har valt att besluta är endast rådgivande och det finns inget som säger att detta är varken rätt eller fel enligt någon lag så någon rätthaverist är man inte om man väljer att inte följa ARN.

    Jag tror att en rättslig process om detta skulle ge en bilhandlare betydligt mer jobb än en konsument eftersom bevisbördan ligger på honom. Därmed inte sagt att han inte skulle kunna få rätt.

    Detta är min syn på det hela.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #102

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Du väljer själv också inte att kommentera det faktum att konsumentköpslagen säger att fel som uppkommer inom 6 månadet anses ha funnits vid köpet och det är upp till bilhandlaren att bevisa om felet uppkommit efteråt.
    Ett fel som "uppkommer inom 6 månader" kan väl inte ha funnits vid köpet? Något som redan finns kan väl inte uppkomma?
    Hur som helst handlar inte detta om att tolka konsumentköplagen utan om det är normalt skick eller inte på turbon. ARN kom uppenbarligen fram till att det är normalt skick, precis som jag hävdat tidigare.

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag har i denna tråd inte sett att säljaren presenterat något bevis på att turbon i detta fall var hel och ej drog någon olja vid köp, och då är detta fall ganska klart för min del. Sedan kan det säkerligen finnas saker som jag är omedveten om, eftersom TS säkerligen inte har angett precis alla aspekter av historien här i tråden, som skulle kunna få mig att ändra åsikt.
    Vi har heller inte sett några bevis på motsatsen. Om turbon är felaktig borde väl TS ha bytt den, och har i så fall oljeförbrukningen upphört? Därmed inte sagt att turbon måste anses felaktig bara för att viss mängd olja förbrukas.

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Vidare så är ARN ingen domstol. Vad ARN har valt att besluta är endast rådgivande och det finns inget som säger att detta är varken rätt eller fel enligt någon lag så någon rätthaverist är man inte om man väljer att inte följa ARN.
    Rättshaverist var kanske lite starkt uttryckt, men benämningen har inget med domstolar att göra. Rättshaverist är enligt Svenska Akademiens ordlista är en "person som påstridigt hävdar sin rätt"

    För TS har detta med reklamationsrätt en avvikande innebörd. Det hjälper inte ens att handlaren kryssar i att allt på bilen är fel, TS vill ändå ha ersättning trots att han själv kört sönder bilen i nedanstående fall:

    viewtopic.php?f=7&t=224210

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Igår köpte jag en beg saab 9-5-98 med 27tusen mil på mätaren!
    Hitta en endel fix vid provkörning och pruta ner priset rejält...
    Men hur som helst. I varudeklarationen har säljaren kryssat i att allt är
    felaktigt. Vilket det såklart inte är...

    Men till saken! Idag så körde jag ner i ett litet gupp! Då small det till i hela bilen och höger bakdäck låste sig. Detta mitt på en stor väg också!
    Så jag fick köra med låst bakdäck en bit för att komma av vägen! Var som tur var nära maptun i örebro! Troligen har handbromsbakarna lossnat och spärrat hela hjulet... Men frågan är? Har jag rätt att kräva att handlaren fixar detta? Eller har jag inga garantier alls eftersom varudeklareationen var ifylld som den var? Däcket gick ju såklart sönder också när jag var tvungen att ta mig av vägen! Är deta nåt man kan kräva av handlaren??

    Mvh John
    Signaturlös

  3. #103
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Just i fallet om bromsarna som låste sig i guppet ser jag det ens knappt möjligt att det ska kunna hända, om allt är rätt monterat, men
    missar man t,ex att montera låsblecket ordentligt till pinnarna som håller backarna så ser jag en viss möjlighet till det.

    Frippe: tror nog du också hade försökt på samma sätt få någonting åtgärdat av handlaren/säljaren om du visste att möjligheten fanns. man är ju inte dum direkt.

Liknande ämnen

  1. Reklamationsrätt råd Saab 9-5 Griffin
    Av callenorpan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:16
  2. Ny vs. Begagnad DI-kassett?
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 22:06
  3. Köp av begagnad 9-5
    Av Benne i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •