Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 103

Ämne: Reklamationsrätt begagnad bil!

  1. #41

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton

    Så bilen i fråga har gått 19 900 mil? om så är fallet så är det solklart normaltslitage och inget du kommer att få på garanti eller rätt via ARN.
    Jaså? Inte det? Så turbo är normalt slitage? Jämför du det med bromsbelägg också eller?
    Och om säljaren intygat att bilen är frisk då? Spelare det ingen roll heller?

    Helt otroligt att det blir jag som köpare som bli boven i detta. Inte säljaren som säljer bilen i ett intygat gott skick?
    Reklamationsrätt har inget med att göra hur långt bilen gått heller för den delen.
    Ja turboaggregat är slitdelar den måste bytas förr eller senare.
    Turbon kanske var bra när du köpte bilen och nu 4mån senare och X-antal mil är det dags att byta.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av JohnM

    Jaså? Inte det? Så turbo är normalt slitage? Jämför du det med bromsbelägg också eller?
    Och om säljaren intygat att bilen är frisk då? Spelare det ingen roll heller?

    Helt otroligt att det blir jag som köpare som bli boven i detta. Inte säljaren som säljer bilen i ett intygat gott skick?
    Reklamationsrätt har inget med att göra hur långt bilen gått heller för den delen.
    Ja Turboaggregat är slitdelar.
    Okej. Men om säljaren uppger att motor och drivlina är okej( vilket borde innefatta turbo) Så behöver denne inte stå för detta om det visar sig att så inte är fallet?
    För i såna fall är det ju totalt menlöst med allt vad varudeklaration heter.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  3. #43

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Ja Turboaggregat är slitdelar.
    Okej. Men om säljaren uppger att motor och drivlina är okej( vilket borde innefatta turbo) Så behöver denne inte stå för detta om det visar sig att så inte är fallet?
    För i såna fall är det ju totalt menlöst med allt vad varudeklaration heter.
    Turbon kanske var bra när du köpte bilen och nu 4mån senare och X-antal mil är det dags att byta.

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av JohnM

    Okej. Men om säljaren uppger att motor och drivlina är okej( vilket borde innefatta turbo) Så behöver denne inte stå för detta om det visar sig att så inte är fallet?
    För i såna fall är det ju totalt menlöst med allt vad varudeklaration heter.
    Turbon kanske var bra när du köpte bilen och nu 4mån senare och X-antal mil är det dags att byta.
    Men snälla. Om en turbo är okej vid köpet. Sen 4 månader senare och 600 mil så är den slut? Hur ska det gå till? Speciellt på en Aero som har en vettig turbo. Även om så är fallet är det säljare som ska bevisa att det är så det är dom första 6 månaderna efter köpet.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  5. #45

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Turbon kanske var bra när du köpte bilen och nu 4mån senare och X-antal mil är det dags att byta.
    Men snälla. Om en turbo är okej vid köpet. Sen 4 månader senare och 600 mil så är den slut? Hur ska det gå till? Speciellt på en Aero som har en vettig turbo. Även om så är fallet är det säljare som ska bevisa att det är så det är dom första 6 månaderna efter köpet.
    Helt seriöst, på 600 mil och att bilen nu gått 19 900 mil är det inte helt ovanligt att tubon måste bytas. Min Aero -05 har gått 12 000 mil och jag har budgeterat för ett byte redan nu. Som sagt turbon är en slitdel som man dock inte byter så ofta som andra slitdelar ex bromsbelägg

  6. #46

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Denna tråd blir ointressant när man läst TS tidigare trådar.

    T.ex. den här, där nämnda 9-5:a var en mekarbil som gått 40000 mil och blåryker.
    viewtopic.php?f=3&t=332875

    Eller den här, där han vill att säljaren ska laga en bil efter ett besök i ett potthål:
    viewtopic.php?f=7&t=224210
    Jag tycker tvärtom att denna tråd blev betydligt intressantare efter dina två länkningar.
    Jag börjar gilla JohnM - han måste vara en bilhandlares största skräck

    Egentligen gillar jag inte bilhandlare, speciellt inte sådana som håller på med bilar i den här prisklassen. Det är mycket ruff och mygel. Skampriser vid inbyte, kryddade priser vid försäljning. Fel som döljs och slätas över, fusk med serviceböcker. Motortvätt, upppolerade och saluförda som "pärlor". Lockrop som garanti och 0% ränta bla bla.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Denna tråd blir ointressant när man läst TS tidigare trådar.

    T.ex. den här, där nämnda 9-5:a var en mekarbil som gått 40000 mil och blåryker.
    viewtopic.php?f=3&t=332875

    Eller den här, där han vill att säljaren ska laga en bil efter ett besök i ett potthål:
    viewtopic.php?f=7&t=224210
    Jag tycker tvärtom att denna tråd blev betydligt intressantare efter dina två länkningar.
    Jag börjar gilla JohnM - han måste vara en bilhandlares största skräck

    Egentligen gillar jag inte bilhandlare, speciellt inte sådana som håller på med bilar i den här prisklassen. Det är mycket ruff och mygel. Skampriser vid inbyte, kryddade priser vid försäljning. Fel som döljs och slätas över, fusk med serviceböcker. Motortvätt, upppolerade och saluförda som "pärlor". Lockrop som garanti och 0% ränta bla bla.
    Hehe vill påpeka att den bilen han länkar till inte är samma bil som i denna tråd, och den andra är såld sen länge.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  8. #48
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Varför håller ni dessa handlare om ryggen ?

    Deras taktik är ju att ta in trasiga/risiga bilar och piffa upp dom på utsidan och laga det absolut nödvändigaste innan dom skickar ut dom i bilhallen och skriver normal på hela varudeklarationen.

    Om turbon nu vore en slitdel borde den ligga på serviceintervall för ett byte , för det är ju det som är meningen med service , förebyggande reparation.

    Kamkedja som är slut vid 15000mil , är det också normalt slitage?

    Självklart går bilar sönder ,delar behöver bytas, vissa exemplar mer än andra , men att säga att ett turboaggregat är en normal slitageprodukt , det håller jag inte med om.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Jag håller med Turbo_Danne.

    Bilhandlare finns, och kostar mer för att det ska finnas en trygghet i att man köper en juste och genomgången bil. Det finns helt ointresserade och okunniga köpare eller köpare som helt enkelt som vill köpa sig en säkerhet att en bil är ok.

    Bilhandlare, som jag nog tror egentligen har bra koll på konsumentköpslagen, har alla möjlighetar att göra komptest, känna på turbo o.s.v. eller helt enkelt ta ett högre pris för en "riskmodell". D.v.s de har alla möjligheter att hantera riskerna som det innebär att sälja begagnade bilar. Skiter de i detta så känns det som de lite får skylla sig själva. De ska ju vara proffs på att sälja bilar och då får de väl sköta sig därefter...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Vad jag vet är inte turbo, kamkedja, koppling m.fl. upptagna som servicepunkter som ska bytas vid ett visst miltal. Däck tex är ju upptaget som en kontrollpunkt. Kanske borde kontroll av turbo och kamkedja stå med i servicen - men inte byte eftersom de håller så olika länge. Vattenpump byts väl på bilar där den drivs av kamrem, men annars är det inte ens en kontrollpunkt. Mycket på en bil slits ju men har inte ett bytesintervall trots detta. Därmed inte sagt det håller bilen ut. Service skulle bli oerhört dyrt om man tog med allt detta. Tyvärr går man ju åt fel håll när man höjer serviceintervall - många bilar kommer nog vara slutkörda vid 20k mil med den sparsmakade service de får, men för de första ägarna är den billig...

    Tändkasett, vevaxelgivare och SID håller ju också kortare och är svåra att kontrollera, men inte byts de i preventivt syfte enligt serviceplan. Hade jag en taxirörelse eller skulle på en riktig långresa skulle jag nog överväga kolla/byta några av dessa artiklar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Hej,

    Svårt läge detta.

    Jag tror nog många handlare har full koll på vad de säljer iväg och hoppas , särskilt bilar i denna prisklass.

    Enligt någras resonemang så kan man ju aldrig reklamera en bil så fort den lämnade säljaren, för allt kan ju gå sönder på vägen hem, då är det ju inte säljarens fel?

    Mvh
    Matte

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Jag tror nog också dom flesta handlarna vet vad dom säljer och hoppas på att kunden inte kommer tillbaka.
    Men hursom så ska bilen in på måndag för koll hos deras egna verkstad. Vilket jag inte har rätt att säga nåt om även om jag inte är så förtjust i det då dom är en märkesverkstad och inte Saab märkesverkstad.
    Men har även bokat in koll av bilen på en annan oberoende verkstad.
    Sen får vi se vad som kan var fel. Är det turbon är jag villig att tex dom står för ny turbo och jag fixar bytet...Man får väl försöka komma överens.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Får man fråga hur det hela slutade?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Nja, han har inte varit aktiv och skrivit på forumet sedan 25 april, då om annat så det kanske gick åt helskotta med reklamationen.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  15. #55

    Re: Sv: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Nja, han har inte varit aktiv och skrivit på forumet sedan 25 april, då om annat så det kanske gick åt helskotta med reklamationen.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    Ja, ryktet säger att han skulle besöka handlaren för att de skulle "titta på hans bil". Sedan dess har han inte synts till

    Kanske kommer med i TV3:s efterlyst under hösten...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Han var dock inloggad i juni i år så förhoppningsvis gör han ett nytt besök och kollar sina inlägg varpå denna tråden kommer vara grön så han kan ge ett svar.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Ja lycka till.

    Men vad är ursprungligt fel? Jag ser det som ett fel av typ felkonstruktion, inte av slitage av ålder och bruk.

    //MH
    Inte om du frågar DrBoost, hans 9-5 drar/drog ingen olja ;-)

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Håller med John här. Om handlaren är seriös då vet han att dessa bilar bör kollas upp på de punkter som nämnts i denna tråd. Ni andra som tycker att handlaren har gjort rätt kan inte på allvar mena att dessa slitdelar gett upp efter att bilen har köpts eller det är vad som kan förväntas av en 9-5 i normalt skick.
    Om handlaren har angett normalt skick skall inte bilen blåryka!

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Dags att skriva här igen. Ärendet ligger fortfarande olöst hos ARN. Upp till 6 månader tar det och riktigt så lång tid har det inte gått.

    Ja ryktet stämmer att handlaren kollade på bilen, och påstod sig kontrollerat turbon. Dock ville jag ha ett oberoende omdöme och lämnade bilen till en annan verkstad som konstaterade att turbon var dålig. Dom konstaterade också att handlaren aldrig riktigt kontrollerat turbon då bultarna till downpipen satt ordentligt fast och såg orörda ut. Kort sagt så var kollen nog mest en chansning då handlaren inte kan ett dugg om Saab och mekar fransk i vanliga fall.

    Och jag vidhåller fortfarande. En bil som bedöms vara i normalt skick ska inte kräva ett turbobyte några månader efter köp.

    //John
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  20. #60

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Dom konstaterade också att handlaren aldrig riktigt kontrollerat turbon då bultarna till downpipen satt ordentligt fast och såg orörda ut. Kort sagt så var kollen nog mest en chansning då handlaren inte kan ett dugg om Saab och mekar fransk i vanliga fall.
    Man behöver inte lossa DP för att kontrollera turbon.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Reklamationsrätt råd Saab 9-5 Griffin
    Av callenorpan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:16
  2. Ny vs. Begagnad DI-kassett?
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 22:06
  3. Köp av begagnad 9-5
    Av Benne i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •