Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 103

Ämne: Reklamationsrätt begagnad bil!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Säljaren kommer nog att klara sig med hänvisning till MRF´s - Garantivillkor för begagnade bilar, med tanke på att trådskaparens bil är en -03 så är det bara trafiksäkerhetsgaranti på bilen och en evt sliten turbo hör tyvärr inte dit.
    Nej nej nej. Detta är fel fel fel och ett missförstånd. GARANTI är frivilligt.
    Reklamationsrätt är LAGSTADGAD!
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Tänker iallafall hålla er uppdaterade om detta. Finns garanterat fler som varit eller är i min sits. Skulle jag då få rätt så är det viktigt att fler får vetskap om att dom INTE är helt utan rättigheter bara för att dom köper en äldre bil av en bilhandlare.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  3. #23

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Säljaren kommer nog att klara sig med hänvisning till MRF´s - Garantivillkor för begagnade bilar, med tanke på att trådskaparens bil är en -03 så är det bara trafiksäkerhetsgaranti på bilen och en evt sliten turbo hör tyvärr inte dit.
    Nej nej nej. Detta är fel fel fel och ett missförstånd. GARANTI är frivilligt.
    Reklamationsrätt är LAGSTADGAD!
    Tror att du blandar i hop begreppen lite, men det gör inget.
    Reklamationsrätt dvs påtala fel på en vara kan alla göra oavsett lagtext.
    Det finns mycker att läsa om just bilköp på nätet ex vis här
    www.konsumentverket.se

    Jag står dock fast vid att försäljaren tyvärr kommer att gå vinnade ur det här.

  4. #24
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    En bilhandlare byter in bilar billigt och säljer dyrt , detta är ju såklart för att tjäna pengar , men bilhandlare har även ett ansvar att se till att bilen är i fullgott skick vid försäljningen , finns det avvikelser ska dessa vara uppmärkta i varudeklarationen.

    Alla bilar som säljs och kostar mer än 15.000:- ska varudeklareras .
    Finns ingen varudeklaration anses allt vara normalt.

    Att hävda att det är ett vanligt fel med oilsludge förändrar inte saken ,
    det gör det ju inte mer acceptabelt att sälja en trasig bil utan att upplysa kunden om detta.

    Det är upp till säljaren nu att bevisa att bilen inte led av oilsludge eller sliten turbo vid köpet .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Nu har bilhandlaren bestämt sig för att ta in bilen på koll. Dock hos sin egen verkstad. Men är tacksam för det iaf.
    Sen när vi vet vad som är fel får diskutionen fortsätta!!
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  6. #26

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Utan att ta ställning personligen i just ditt case, för samtidigt som jag tycker du har rätt i sak, så lider jag faktiskt med alla bilhandlare som ska reparera alla möjliga och omöjliga fel på gamla bilar som de säljer:

    Det är ju tyvärr så att lagen lämnar öppningar för en hel del tolkningar, t.ex i fråga o urspungligt fel.

    Vid bedömningen om det är fråga om ett ursprungligt fel tar man även hänsyn till en rad faktorer, som till exempel bilens pris, ålder och körsträcka, typ av fel och hur långt du kört efter leveransen.

    Normala slitagefel anses inte som fel. SÅ mycket sludgeproblem som motorerna haft så är det väl inte normalt slitage, men däremot mycket vanligt förekommande.

    Det är alltså i min mening inte helt givet att ARN kommer att döma till din fördel, även om jag nog tror att de kommer att göra det.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Utan att ta ställning personligen i just ditt case, för samtidigt som jag tycker du har rätt i sak, så lider jag faktiskt med alla bilhandlare som ska reparera alla möjliga och omöjliga fel på gamla bilar som de säljer:

    Det är ju tyvärr så att lagen lämnar öppningar för en hel del tolkningar, t.ex i fråga o urspungligt fel.

    Vid bedömningen om det är fråga om ett ursprungligt fel tar man även hänsyn till en rad faktorer, som till exempel bilens pris, ålder och körsträcka, typ av fel och hur långt du kört efter leveransen.

    Normala slitagefel anses inte som fel. SÅ mycket sludgeproblem som motorerna haft så är det väl inte normalt slitage, men däremot mycket vanligt förekommande.

    Det är alltså i min mening inte helt givet att ARN kommer att döma till din fördel, även om jag nog tror att de kommer att göra det.

    mvh
    Jesper
    Jätte kul med allas åsikter om detta. Helt klart finns det mycket osäkerhet och olika bud om detta.
    Jag förstår även att det finns tolkningsproblem med det hela.

    Men efter mitt senaste samtal med säljaren så kom vi som jag skrev tidigare överens om att dom tar in bilen på koll. Jag kommer även lämna in bilen själv till en oberoende verkstad för kontroll.
    Efter det får vi prata om saken igen. Det bästa på nåt sätt är det ju om turbon är slut för det verkar vara det billigaste att åtgärda.

    Jag tror även att dom själva förstår att dom har ett ansvar i detta och att dom hade fel vid min första kontakt.
    Vill också påpeka att jag tidigare köpt bil av denna firman och det har inte vart några problem alls och dom är mycket trevliga att ha att göra med.
    Men i just detta fall har vi hamnat lite på sniskan med varandra. Jag hoppas också såklart att det slipper gå igenom hela ARN processen. Även om mina chanser ser goda ut där.
    Mvh John
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    En bilhandlare byter in bilar billigt och säljer dyrt , detta är ju såklart för att tjäna pengar , men bilhandlare har även ett ansvar att se till att bilen är i fullgott skick vid försäljningen , finns det avvikelser ska dessa vara uppmärkta i varudeklarationen.

    Alla bilar som säljs och kostar mer än 15.000:- ska varudeklareras .
    Finns ingen varudeklaration anses allt vara normalt.

    Att hävda att det är ett vanligt fel med oilsludge förändrar inte saken ,
    det gör det ju inte mer acceptabelt att sälja en trasig bil utan att upplysa kunden om detta.

    Det är upp till säljaren nu att bevisa att bilen inte led av oilsludge eller sliten turbo vid köpet .
    Precis såhär tolkar jag det hela också. Det faller på sin egen orimlighet att jag som köpare av en bil ska ställa mig i bilhallen och göra ett kompprov, känna på turbon och mäta hur mkt kedjespännaren är ute.
    Jag måste kunna lite på att bilen är okej om varudeklarationen säger det. Annars är det helt lönlöst att dom ens har dom.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Reklamationsrätt begagnad bil!

    Ingen bilhandlares verkstad gör komprov, mäter kedjesträckare kollar turbons glapp på inbytes testet om inget är jätteuppenbart på tok.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  10. #30

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Denna tråd blir ointressant när man läst TS tidigare trådar.

    T.ex. den här, där nämnda 9-5:a var en mekarbil som gått 40000 mil och blåryker.
    viewtopic.php?f=3&t=332875

    Eller den här, där han vill att säljaren ska laga en bil efter ett besök i ett potthål:
    viewtopic.php?f=7&t=224210
    Signaturlös

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Denna tråd blir ointressant när man läst TS tidigare trådar.

    T.ex. den här, där nämnda 9-5:a var en mekarbil som gått 40000 mil och blåryker.
    viewtopic.php?f=3&t=332875

    Eller den här, där han vill att säljaren ska laga en bil efter ett besök i ett potthål:
    viewtopic.php?f=7&t=224210
    Vet inte vad detta påhopp ska vara till för. Den andra länken var till en 9-5a jag hade för ett antal år sen. Där körde jag ner i ett litet hål och handbromsbackarna lossnade. Detta kan ju knappast vara normalt? Eller kör du aldrig i nåt litet hål eller gupp? Detta hände dessutom under trafiksäkerhetsgarantin. I det fallet delade vi på kostnaden.

    OCH i den första länken? Det är ju inte ens samma bil. Den Aeron köptes till min sambo för 17000 kronor privat. Den har gått 40 000 mil och går fortfarande. Dock med mkt rök.
    Den jag pratar om köptes hos handlare och hade gått 19900 vid köpet.

    Så nästa gång du går på nån så ta reda på fakta.
    Vad får dig ens att utgå att det är samma bilar?
    Mycket tråkigt och oseriöst inlägg från dig.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Ingen bilhandlares verkstad gör komprov, mäter kedjesträckare kollar turbons glapp på inbytes testet om inget är jätteuppenbart på tok.
    Det tror jag inte heller. Men om man tittar på hur t7 motorer brukar kunna vara så kanske dom borde. Innan dom påstår att den är frisk.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Ingen bilhandlares verkstad gör komprov, mäter kedjesträckare kollar turbons glapp på inbytes testet om inget är jätteuppenbart på tok.

    Ja det har du så rätt i, men det bör man göra om man inte vill åka på någon överraskning och typ 16.000 kr i reperation på en bil för samma peng.

    en -03:a idag är 10 år och i mångas ögon avskriven och skall bort från vägarna.
    Får man garanti för ett sådan fordon?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Ingen bilhandlares verkstad gör komprov, mäter kedjesträckare kollar turbons glapp på inbytes testet om inget är jätteuppenbart på tok.

    Ja det har du så rätt i, men det bör man göra om man inte vill åka på någon överraskning och typ 16.000 kr i reperation på en bil för samma peng.

    en -03:a idag är 10 år och i mångas ögon avskriven och skall bort från vägarna.
    Får man garanti för ett sådan fordon?

    //MH
    Inte garanti men reklamationsrätt. Iallafall om man får tro MRF.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955

    Reklamationsrätt begagnad bil!

    Ja det är onekligen knepigt med bilar. Finns det någon annan produkt som krånglar så mycket och kostar pengar?
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Ja det är onekligen knepigt med bilar. Finns det någon annan produkt som krånglar så mycket och kostar pengar?
    Det är det verkligen. Jag kan inte säga att jag har rätt eller fel i detta. Men nånstans känns det som att en bilhandlare har ett ansvar. Varför annars köpa hos en bilhandlare som ofta är dyrare än privat?

    Är det nu så att jag har rätt i detta och ARN håller med om detta så är det till stor hjälp för andra på forumet som hamnar i samma situation.
    För ingen vill väl köpa en bil för massa pengar, (även om 45000 inte är otroligt mkt pengar), och sen få laga den för samma summa 4 månader senare.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Ja lycka till.

    Men vad är ursprungligt fel? Jag ser det som ett fel av typ felkonstruktion, inte av slitage av ålder och bruk.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Ja lycka till.

    Men vad är ursprungligt fel? Jag ser det som ett fel av typ felkonstruktion, inte av slitage av ålder och bruk.

    //MH
    Ja det är ju det som är frågan.
    Som sagt om vi inte kommer överens så får ju ARN avgöra det.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  19. #39

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Den jag pratar om köptes hos handlare och hade gått 19900 vid köpet.
    Så bilen i fråga har gått 19 900 mil? om så är fallet så är det solklart normaltslitage och inget du kommer att få på garanti eller rätt via ARN.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Reklamationsrätt begagnad bil!

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Den jag pratar om köptes hos handlare och hade gått 19900 vid köpet.
    Så bilen i fråga har gått 19 900 mil? om så är fallet så är det solklart normaltslitage och inget du kommer att få på garanti eller rätt via ARN.
    Jaså? Inte det? Så turbo är normalt slitage? Jämför du det med bromsbelägg också eller?
    Och om säljaren intygat att bilen är frisk då? Spelare det ingen roll heller?

    Helt otroligt att det blir jag som köpare som bli boven i detta. Inte säljaren som säljer bilen i ett intygat gott skick?
    Reklamationsrätt har inget med att göra hur långt bilen gått heller för den delen.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

Liknande ämnen

  1. Reklamationsrätt råd Saab 9-5 Griffin
    Av callenorpan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 01:16
  2. Ny vs. Begagnad DI-kassett?
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 22:06
  3. Köp av begagnad 9-5
    Av Benne i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •