Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nån som är duktig på billjud?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    92

    Nån som är duktig på billjud?

    Lite OT men jag kör faktiskt Saab till vardags.

    Tänkte byta ut original högtalarna på min sommarbil som är en Porsche 996.
    Det är bara 4 tummare som passar och enligt div forum ska dessa passa:

    http://mds.nordicshops.com/product.h...0mm/4#proddesc

    Min fråga är om det funkar att endast köra på 4st sånna?
    Tappar man någon del av ljudspannet. Står att dom är bra på mellanregister och midbas vad det nu innebär. Är helt okunnig när det gäller billjud. Behöver man kanske komplettera med en sub?

    Tacksam för svar...
    Har: Saab 9-5 2.0t SC -00, Porsche 996 -98
    Haft: 9000 CDE 2.3t 96, Lexus IS200 99, Jeep Grand Cherokee -00, Audi 80 2.0E -93, Porsche 911/964 -90 Subaru Impreza WRX -01, + en massa andra Saabar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Nån som är duktig på billjud?

    Varför ska du ha 4st sådana där? Var monteras dessa är tanken?

    Dessa räcker inte så långt direkt, du får förmodligen en ganska obetydlig midbas och inget mer där under.

    Jag hade satsat på 2st 4" element som monteras fram i bilen, sen hade jag kompletterat med en 6.5" rörbas eller så som är lätt att plocka i och ur, om du inte är beredd att modifiera inredningen.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    92

    Re: Nån som är duktig på billjud?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Varför ska du ha 4st sådana där? Var monteras dessa är tanken?

    Dessa räcker inte så långt direkt, du får förmodligen en ganska obetydlig midbas och inget mer där under.

    Jag hade satsat på 2st 4" element som monteras fram i bilen, sen hade jag kompletterat med en 6.5" rörbas eller så som är lätt att plocka i och ur, om du inte är beredd att modifiera inredningen.
    Tanken är att dessa ska ersätta original högtalarna på deras placering.
    Ska enligt uppgift ge betydligt bättre ljud än original iaf.
    Som sagt helt okunnig. Ge gärna exempel på 4" element mm...
    Har: Saab 9-5 2.0t SC -00, Porsche 996 -98
    Haft: 9000 CDE 2.3t 96, Lexus IS200 99, Jeep Grand Cherokee -00, Audi 80 2.0E -93, Porsche 911/964 -90 Subaru Impreza WRX -01, + en massa andra Saabar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Nån som är duktig på billjud?

    Citat Ursprungligen postat av wake
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Varför ska du ha 4st sådana där? Var monteras dessa är tanken?

    Dessa räcker inte så långt direkt, du får förmodligen en ganska obetydlig midbas och inget mer där under.

    Jag hade satsat på 2st 4" element som monteras fram i bilen, sen hade jag kompletterat med en 6.5" rörbas eller så som är lätt att plocka i och ur, om du inte är beredd att modifiera inredningen.
    Tanken är att dessa ska ersätta original högtalarna på deras placering.
    Ska enligt uppgift ge betydligt bättre ljud än original iaf.
    Som sagt helt okunnig. Ge gärna exempel på 4" element mm...
    Jo, men var sitter orginalhögalarna placerade då om jag säger så? Hade du tänkt byta högtalarna rakt av, eller ska du installera nytt slutsteg osv?? Anledningen att jag funderade på varför du skulle ha 4st, är att det ofta blir väldigt rörigt om ljudet kommer från olika håll. För bästa upplevelsen så vill du ha en högtalare på vänster fram, och en höger fram. Du behöver knappast ha 4" högtalare bak i en 996a

    Om du ska ha någon typ av midbas/bas så bör du installera ett nytt slutsteg i bilen om det inte sitter något sådant, ett alternativ är att köpa en aktiv låda med inbyggt slutsteg.

    En bra tanke är att du får vad du betalar för. Jag kan ej rekomendera några 4" element då jag inte har någon aning om monteringsdjup osv. Det finns väldigt många högtalare som förmodligen gör jobbet åt dig utan problem.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    92

    Re: Nån som är duktig på billjud?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av wake

    Tanken är att dessa ska ersätta original högtalarna på deras placering.
    Ska enligt uppgift ge betydligt bättre ljud än original iaf.
    Som sagt helt okunnig. Ge gärna exempel på 4" element mm...
    Jo, men var sitter orginalhögalarna placerade då om jag säger så? Hade du tänkt byta högtalarna rakt av, eller ska du installera nytt slutsteg osv?? Anledningen att jag funderade på varför du skulle ha 4st, är att det ofta blir väldigt rörigt om ljudet kommer från olika håll. För bästa upplevelsen så vill du ha en högtalare på vänster fram, och en höger fram. Du behöver knappast ha 4" högtalare bak i en 996a

    Om du ska ha någon typ av midbas/bas så bör du installera ett nytt slutsteg i bilen om det inte sitter något sådant, ett alternativ är att köpa en aktiv låda med inbyggt slutsteg.

    En bra tanke är att du får vad du betalar för. Jag kan ej rekomendera några 4" element då jag inte har någon aning om monteringsdjup osv. Det finns väldigt många högtalare som förmodligen gör jobbet åt dig utan problem.
    Ska sitta 2 fram och 2 bak. Tänkte inte använda Slutsteg. Sätter in en dubbel din stereo som ger 4*50. Monteringsdjup Max 60mm tror jag. Vad är skillnaden på ett "element" och dessa? Kanske man kan ta ett par av dessa och ett par av nån annan typ?
    Har: Saab 9-5 2.0t SC -00, Porsche 996 -98
    Haft: 9000 CDE 2.3t 96, Lexus IS200 99, Jeep Grand Cherokee -00, Audi 80 2.0E -93, Porsche 911/964 -90 Subaru Impreza WRX -01, + en massa andra Saabar

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Nån som är duktig på billjud?

    Trots att du kör Saab till vardags så räknas nog Porsche ändå som OT så flyttar tråden dit.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. billjud i 9-3a 01a!
    Av wicce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 15:02
  2. Strulande billjud .....
    Av JOTNT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 19:40
  3. Billjud
    Av Mindless™Drop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 20:06
  4. Billjud
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:01
  5. Råd om billjud ng900 AS2
    Av Lindfors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •