Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skada?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    6

    Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skada?

    Hej!
    Köpte vår första Saab i höstas, en 9-3 av 2002 års modell, 2,0T 150hk. Den har gått ca 15000 lugna mil.
    Bilen har fungerat klockrent ända tills i morse, då min sambo skulle köra till jobbet.
    Efter två-tre kilometer hemifrån börjar bilen rycka och hacka, luktar bränd olja och lämnar ett stort, vitt rökmoln från avgassystemet efter sig, röken är tätare än dimma.

    Vi bogserar hem bilen, och ser att så gott som all olja har försvunnit ur motorn. Kollade senast oljan för fyra dagar sen och då var nivån på övre delen av stickan.

    Jag har läst att vevhusventilationen är en svag punkt och jag kontrollerade den, och slangen som går från ventilkåpan var väldigt kleggig inuti. Misstänker att den är boven i dramat. Det är tydliga spår av olja på insugssidan av motorn och omkring gasspjället. Kikade på tändstiften och dom var lite oljiga, framförallt på cylinder 3 och 4.
    Det var ganska kallt i morse, ca -12, så om det varit kondens i något av vevhusventilationens rör eller slangar kan den säkert frusit och orsakat en propp.
    Har beställt ny vevhusventilation från SpeedParts idag.

    MEN....!!!
    Nu är jag lite orolig, har motorn tagit skada? Den har ju förmodligen gått någon minut utan olja.
    Hoppas det klarar sig med byte av VV och olja, men jag befarar det värsta...
    Tacksam för alla svar!

    MVH Niklas (som hoppas att mitt saab-ägande inte ska vara över än)
    Saab 9-3 2,0T 150hk -02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skada?

    Jag misstänker turbon. Ta loss downpipe eller inloppsrör och känn på impellern. Inget stort glapp skall märkas.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Starta den inte förrän allt e som de ska. Och självklart ny olja/filter.

    Brukar klara sig en gång iaf.

    Tips. När det är dags starta upp, ta loss kontakten till tändkassetten o veva runt med startmotrn tills oljetryckslampan släcks. Då är det olja i hela systemet.
    Låt gå på tomgång tills tryckarna slutet ticka/slamra inna dud varvar lite.

    Kommer låta illa direkt, men det ska tystna efter nån minut på tomgång.

    Även balansaxelkedjans spännare går ju på oljetrycket så det är viktigt att få upp trycket innan du startar motorn. Dumt om den rappar.

    Sen e de bara å hålla en tumme o att det inte kommer andra oljud. Håll koll på oljetryckslampan första minutrarna. Bara för säkerhets skull.

    Går den tyst o fint och inga konstiga lampor o check engine m.m. så har ni haft normal otur, bara. Jag håller en tumme för er.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420

    Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skada?

    Luktar turboras och inte vevhusventilation.
    Följ Helios råd...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Tror till 95% på att det är turbohaveri. 15000 mil på en 9-3'a från 2002 -> som ett brev på posten. Hände mig för bara 2 veckor sedan. Har fått mycket hjälp här på forumet, så kolla mina gamla trådar så lär du få svar på allt du behöver tack vare dessa underbara människor här.

    Bytte också vevhusventilationen först, men det gjorde absolut ingen skillnad. Dock hade jag ändå bytt den iom turbobytet, så byt du den, men jag tror absolut inte det kommer avhjälpa ditt problem. :/

    Angående att bilen gick 1 minut utan olja: personligen tror jag inte att ditt turboras är så kraftigt att bilen gått utan olja ens 1 sekund. Lite olja absolut, men inte utan. Hade blivit förvånad om motorn tagit skada av det. Dock kanske intercoolern och katten har några deciliter i sig.

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Kollade inte i helios tråd, men vid turbobyte ska man alltid ta ner tråget också. Göra rent silen. Behövs. Lovar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Jag kan hålla med om att det skulle kunna vara turbon, men även VV ger dessa symptom (kan jag tyvärr säga baserat på egen erfarenhet).

    Jag fick först ett turboras, lützendimma bakom bilen, bytte turbo och allt verkade fint, och då kom det tillbaka, nästan exakt lika tät dimma (ok lite mildare, men så var det också ett j...vla turbohaveri jag hade första gången), och jag trodde turbon gått igen...

    Skruvade ner downpipen och kände på turbon, kändes perfekt, och då gav jag mig på VV, såg inte alls fräscht ut (och det visade sig att jag inte alls hade sista VV-satsen). Bytte den och alla slangar runt om jag hade möjlighet (köp inte bara satsen, det är två? till man behöver), och nu är allt frid och fröjd igen.

    Altså: kan mycket väl vara turbon, så kolla även den, men även VV kan ge kraftig vit rök, så det är inte omöjligt att du är inne på rätt spår

    /U

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Är helt med dig, men jag tror ändå turbon före vevhusvent. Mest för att vi inte ens vet om det är senaste vevhusventilationen vilket det mycket väl kan vara, samt att bilen har gått 15 000 mil med en GT17-snurra.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    6

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Hej på er Saab-fantaster, roligt att det finns så många hjälpsamma människor här på ert forum
    Tack för alla era svar, jag får plocka ner turbon och kolla skicket på den i morgon.
    Återigen, tack för era svar, jag återkommer när turboaggregatet är nerplockat.

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2,0T 150hk -02

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Bara en fråga, lite OT men ändå inte... Hoppas ok jag lånar tråden...

    Bör man i preventivt syfte ta loss och rengöra / byta vevhusvent samt ta ned tråget och rengöra silen, även om man har en turbo som snurrar på utan problem? (Snart 26kmil långa och snälla mil med originalturbo och vevhusvent uppgraderade jag när bilen gått ca 10.000 tror jag det var)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Citat Ursprungligen postat av falukorv
    Hej på er Saab-fantaster, roligt att det finns så många hjälpsamma människor här på ert forum
    Tack för alla era svar, jag får plocka ner turbon och kolla skicket på den i morgon.
    Återigen, tack för era svar, jag återkommer när turboaggregatet är nerplockat.

    MVH Niklas
    Innan du sliter ihjäl dig:

    Plocka inte ner turbon (som i ta bort från bilen) innan du vet att den är trasig, räcker att släppa downpipen och känna på axelspelet (ska vara noll radiellt och mycket lite axiellt, visst är det så?). Är axelspelet ok skulle jag vända mitt fokus mot VV.

    /U

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    ...samt att bilen har gått 15 000 mil med en GT17-snurra.
    Ja, det ska ju tydligen anses mycket. För att provocera lite meddelar jag då att jag kom 28k mil på första GT17:en (bilen har varit inom familjen sedan ny), men jag har förstått att det nästan är något form av rekord.

    /U

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av thoka
    ...samt att bilen har gått 15 000 mil med en GT17-snurra.
    Ja, det ska ju tydligen anses mycket. För att provocera lite meddelar jag då att jag kom 28k mil på första GT17:en (bilen har varit inom familjen sedan ny), men jag har förstått att det nästan är något form av rekord.

    /U
    Så mina mil (snart 26.000) med samma snurra kommer snart vara över då? Suck...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Sv: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Nä nä, kör på, du har ett nytt rekord i sikte, kan mycket väl hålla 5000mil till. :-)

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Tycker jag inte. Visst de rasar rätt ofta med många mil på nacken, men om man skött sig bra, alltid, utan undantag låtit motorn o turbon varva ner innan man stänger av, bara kör lite längre sträckor. Tar det lite lugnt tills motorn blivit varm. Byter olja mellan huvudservicen osv kan den hålla bilens livslängd ut.

    Likadant med kedjorna. Fast jag har inte hört talas om nån som gått mer än 35000 mil med originalkedjorna.

    Om bilen haft en gammal VV så skulle jag i förebyggande syfte ägna ett par timmar åt nedtagning av tråg med rengöring av sil o kontroll av O-ringarna därunder.

    Kan ge många trevliga mil till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    6

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Hej!
    Nu har jag lossat downpipen och mycket riktigt som ni alla trodde så var det ett radiellt glapp på axeln, så det är väl något lager i turbon som gett sig.
    Får fortsätta i morgon och till helgen, ska plocka ner oljetråget och kika hur silen vid pumpen ser ut.

    Något annat som man bör byta samtidigt som man byter turbon, när man ändå håller på? Förutom olja och filter då såklart

    Frågan om man ska köpa ett nytt turboaggregat av budgetmodell eller ett renoverat original. Speedparts och Biltema har en ekonomivariant, kanske är samma tillverkare? Många påstår att Biltema är skräp men jag har inte hittat någon som kört någon längre sträcka med deras turbo, någon hade kört 1500 mil utan problem men det är ju bara ett års körning. Jag vill ju helst slippa byta igen om ett år, så det lutar åt ett renoverat utbytes-ex. Finns många trådar i ämnet så det behöver vi inte diskutera mer här.

    /Niklas
    Saab 9-3 2,0T 150hk -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Finns ett rätt bra packningssatser att köpa på speedparts/mekonomen när man ska byta turbo, och nya pinnbultar är verkligen inte fel att ha redo. Gör rent oljeröret till turbon också, eller köp ett nytt.

    Efter ett haveri så är det som sagt lämpligt att ta ned tråget, rengöra och byta o-ringspackning. Det kan ligga en hel del olja i intercoolern, så blås rent den också. Även katten kan ha olja i sig, men är den inte skadad så förbränns det ganska snabbt efter några körningar.

    Det bästa du kan göra är att byta till en TD04-15T turbo från Mitsubishi, de är mycket hållbarare än orginalsnurrorna, och passar blot-on om man får nya vatten och oljerör till. Detta var vad jag gjorde för bara 2 veckor sedan. Dock borde du samtidigt byta programvara i bilen för att kunna utnyttja den fullt.

    Vissa säger att biltemasnurran funkar ypperligt för dem, andra rekommenderar en renoverad/ny från speedparts, men de flesta kommer nog säga att du bör sätta i en TD04-turbo istället.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av thoka
    ...samt att bilen har gått 15 000 mil med en GT17-snurra.
    Ja, det ska ju tydligen anses mycket. För att provocera lite meddelar jag då att jag kom 28k mil på första GT17:en (bilen har varit inom familjen sedan ny), men jag har förstått att det nästan är något form av rekord.

    /U
    Nja, min gick 31k innan vi bytte. För att den började låta lite väl mycket, ej havererad (men rätt sprucket turbohus).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Ja, det ska ju tydligen anses mycket. För att provocera lite meddelar jag då att jag kom 28k mil på första GT17:en (bilen har varit inom familjen sedan ny), men jag har förstått att det nästan är något form av rekord.

    /U
    Nja, min gick 31k innan vi bytte. För att den började låta lite väl mycket, ej havererad (men rätt sprucket turbohus).
    Roligt för er att era höll så länge, och det är ju fint att få höra att vissa håller riktigt långt också. Men de allra flesta (som sagt inte alla) med en GT17-snurra kommer ju få byta den runt 15-17000 mil. Jag har till exempel inte ägt min bil sedan den kom ut ur fabrik, så jag är inte alls förvånad att turbon gick vid 15800 mil.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Oljan har tryckts ut pga dålig VV. Har motorn tagit skad

    Hej!

    Det ska vara ytterst lite radiellt (upp och ner i turbon) spel på axeln i turbon då trycket i oljan centrerar och stabiliserar. axiellt spel ska det inte vara något alls dvs in och ut.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 150hk -02 Tömt oljan i motorn
    Av Maer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 17:22
  2. Etanol kan skada motorn
    Av Johan S i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 10:44
  3. Dålig avans på GM-oljan?
    Av Wigglo i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 22:50
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 01:55
  5. Motor stått med enbart vatten, tagit skada? Knepigt bränsle?
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •