Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svarta skruv vs "vanliga" skruv (9-5 kombi -01)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470

    Svarta skruv vs "vanliga" skruv (9-5 kombi -01)

    Jag har haft bl.a. bakre stötfångaren inlämnad för lackering av lister. När jag demonterade den skruvade jag bort fyra, svarta skruv, två över och två under krockbalken.



    Strax därefter visade det sig att jag inte hade behövt ta bort dessa. När jag skruvade tillbaka dem tog endast en av dem. Gängorna i balken hade följt med tre av skruven, så nu blir det till att gänga om.

    Jag var på Biva och frågade om det sittar likadana skruv, fast M 10, någonstans på bilen, men det hade han jag pratade med ingen aning om. Han visade mig en sprängskiss av stötfångaren på en datorskärm, men där fanns inte skruvarna i fråga med. Jag fick veta att "vanliga" skruv inte är lika hårda som svarta och att gängorna på de vanliga troligen inte håller när man drar åt. Beror förstås på hur hårt man drar.

    De svarta skruven är trekantiga runt gängorna, syns tydligt om man tittar i änden på skruven. Vad har det för funktion? För att skruven ska skära in lite i balken och ta bättre?

    Hur viktigt är det med svarta skruv?
    Någon som vet vilket moment som ska användas vid dragning?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Man har under de senaste åren bytt ytbehandling på många av skruvarna i bilen p.g.a. förbudet mot krom6. Den trekantiga gängan är av gängskärande typ d.v.s. den skär sin egen gänga i ogängad mutter..
    Fredrik J

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Svarta skruv vs "vanliga" skruv (9-5 kombi -01

    Citat Ursprungligen postat av =Jack=

    De svarta skruven är trekantiga runt gängorna, syns tydligt om man tittar i änden på skruven. Vad har det för funktion?

    Hej !

    Taptite skruvar.

    Självgängande ja, kommer dock inte på något ställe på bilen där det finns stora sådana.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Används också i gängad mutter då de ger en låsande effekt samt att de inte blir känsliga för snedgänga..
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470
    Skruvarna är väl inte fästa med mutter på insidan av krockbalken? Det går i alla fall inte att komma åt insidan p.g.a. plasten. Gissar att skruvarna var gängade direkt i balken.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Används också i gängad mutter då de ger en låsande effekt samt att de inte blir känsliga för snedgänga.
    Det är alltså vilket som om jag bara borrar upp hålen lite och drar i skruven direkt, eller om jag borrar upp, gängar och sen drar i skruven. Eller?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    [quote==JackSkruvarna är väl inte fästa med mutter på insidan av krockbalken? Det går i alla fall inte att komma åt insidan p.g.a. plasten. Gissar att skruvarna var gängade direkt i balken.

    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":1zm7o3z8
    Används också i gängad mutter då de ger en låsande effekt samt att de inte blir känsliga för snedgänga.
    Det är alltså vilket som om jag bara borrar upp hålen lite och drar i skruven direkt, eller om jag borrar upp, gängar och sen drar i skruven. Eller?[/quote:1zm7o3z8]

    M12 Taptite borde fungera...
    Seriös järnhandlare har säkert typ AKAB...
    Fredrik J

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470
    Jag har nu fått veta att det är ingen idé att leta nya skruv. Ny (eller begagnad) krockbalk måste införskaffas. På plåtverksta'n på Saab sa man att större skruv inte godkänns av bilprovningen, hur de nu ska veta om man bytt. Ny balk kostar över 3000 kr. Det blir alltså att leta på skroten.

    Dagens tips: för er som tänker demontera bakre stötfångaren av någon anledning, dubbelkolla vilka skruv som ska bort, annars kan det bli dyrt.

Liknande ämnen

  1. Coilovers eller "vanliga" dämpare+fjädrar
    Av TubbeTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 12:14
  2. [LÖST] Guide för att byta "vanliga" OG9-3 ratten mot Aeroratt
    Av F.An i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 00:08
  3. Skruv som inte lossnar och e trasig i "skallen"
    Av SaabTurbo95 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 23:23
  4. Använda "vanliga" halogenlampor till p-ljus?
    Av JohanW i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •