Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vad händer med Hirsch?

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Vad händer med Hirsch?

    Delar slutsålda och utförsäljning på uppgraderingar hos ANA etc.
    Avvecklas Hirsch helt, eller vad händer?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Ja det undrar jag oxå.. Tråkigt det verkar som man kan beställa sådant som någon annan legotillverkar till dem.. Typ splitters ,diffuser dem har nog fått ta en tung smäll ekonomiskt med SAABs undergång.. Jag älskar Hirsch men dem är dyra. Fick tag efter många månaders letande efter en honeycom grill till min 9-3 2008 från usa..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Vad är det för utförsäljning på uppgraderingar? Hittar inget om det... Skicka gärna länk!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Vad är det för utförsäljning på uppgraderingar? Hittar inget om det... Skicka gärna länk!
    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... erangebote
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  5. #5
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Har fått bekräftat att de avvecklar verksamheten. Synd. Det finns definitivt ett värde i varumärket Hirsch i SAAB kretsar och efterfrågan på deras sortiment.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad händer med Hirsch?

    R.I.P fan vad drygt.. Men med all deras kunskap och utrustning måste ju nån annan vilja headhunta dem..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Om Nevs kommer igång kanske Manfred får jobba igen
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Rätt sjukt egentligen med tanke på hur dyra deras produkter oftast var och ändå sålde de massor. Då borde det ju finnas marginaler att sälja produkterna billigare, leva kvar och ändå tjäna pengar, finns ju delar redan nu som är slutsålda som folk är redo att betala guld och gröna skogar för att komma över.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Läste nåt reportage om att där fanns nån Hirsch detalj i 10% av alla nyare SAABar och om bandet spotta ut 200 SAABar så måste Hirsch gjort 20 saker om dagen.. Fattar inte varför de ger upp medan efterfrågan finns.. Visst var dem dyra men unika

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vad händer med Hirsch?

    det kan ju mycket väl hänga ihop med att de kanske inte kommit ikapp om saab varit skyldig dom x antal hundra miljoner.........pengar som dom alltså aldrig får.
    Det är nog lätt att leva vidare med banklån och sånt om man kan visa på en rullande verksamhet men blir det konkurs så här så kan det väl bli så här.

    Skulle vara kul att veta hur många svenska underleverantörer som dukade under av saab konkursen ?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Vad händer med Hirsch?

    En möjlighet vore väll att Hirsch ställer om och leverera t ex. motortrim till andra märken som har GM motorer/prokuter som man bör vara hyfsat välbekanta med i väntan på vad som händer med NEVS? Motorn i min OPC är ju i grund och botten samma motor som jag hade i min förra Saab, bara lite mer uppskrämd?

    Hade gärna monterat en Hirsch grill på min OPC om det funnits istället för t ex. en Irmscher.

    Dock lär väll konkurrensen och tiden innan man får ut produkter till andra märken spela in i det val man gjort.

    Jaja, bara en svamlig fundering från mig…

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Man brukar bli kär i fel brudar.... Nu har man blivit kär i fel bilmärke oxå

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Hirsch har använt alla de pengar man hade på ett konto för eventuella garanti ärenden med Saab produkter till att byta fokus och nu jobba med volvo produkter...
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  14. #14
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Har fått bekräftat att de avvecklar verksamheten. Synd. Det finns definitivt ett värde i varumärket Hirsch i SAAB kretsar och efterfrågan på deras sortiment.
    Från vem? Jag pratade med Erik hos Hirsch för några dagar sedan och han sa att de hoppas på att Nevs kommer igång snart och att de även satsar på uppgraderingar till amerikanska systerbilar till NG 95 som säljs på den kinesiska marknaden.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Har fått bekräftat att de avvecklar verksamheten. Synd. Det finns definitivt ett värde i varumärket Hirsch i SAAB kretsar och efterfrågan på deras sortiment.
    Från vem? Jag pratade med Erik hos Hirsch för några dagar sedan och han sa att de hoppas på att Nevs kommer igång snart och att de även satsar på uppgraderingar till amerikanska systerbilar till NG 95 som säljs på den kinesiska marknaden.
    Inte från någon hos Hirsch men från någon som jag trodde hade info om hur det låg till. Förhoppningsvis hade han fel. Men hur förklarar Erik att de inte producerar mer tillbehör till befintliga SAABar?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Vad händer med Hirsch?

    http://www.hirsch-ruckstuhl.ch/home/

    Bra eller anus?
    Jag tycker det e bra att dem finns kvar..men men vvarför fortsätter dem inte med SAAB saker samtidigt.. Där år ju marknad..eller så vill de vinna Volvos förtroende o gå om polestar?

  17. #17

    Vad händer med Hirsch?

    På den webben finns ju SAAB med.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Hirsch har i princip aldrig jobbat med att producera delar till modeller som inte saluförs (läs nybilar)
    Därmed inte konstigt att deras lager töms relativt fort. "Problemet" är inte nytt, och inte direkt kommet av Saab's "undergång". Det har funnits "länge"

    Det konstiga i en marknadsekonomisk värld är att "ingen" annan vågar satsa på delar till begagnade Saabar. Vem som helst skulle i princip kunna lägga upp ett utbud delar som man tror sig veta är attraktiva för Saab-åkare, men uppenbarligen är det "ingen" som vågar ta den ekonomiska risken.
    Jämför ex. med Volvo, där du än idag kan hitta "nya" produkter till 240 och 740.


    Personligen tror jag mig kunna rada upp minst en attraktiv bristvara till samtliga Saab's tillverkade modeller.

    Därtill kan man lägga upp stylingprodukter. Hur många vill se eftermarknadeslampor med signaturljus? Med tanke på hur många som åker med en taffligt monterad radda dioder i fronten så verkar det ju vara en bergsäker affärsidé.

    Vem vill?
    Vem törs?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  19. #19
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Vad händer med Hirsch?

    "Det konstiga i en marknadsekonomisk värld är att "ingen" annan vågar satsa på delar till begagnade Saabar."
    Det finns det väl flera som gör? Eller vad säljer t.ex. Speedparts och Maptun parts ?
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Vad händer med Hirsch?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    "Det konstiga i en marknadsekonomisk värld är att "ingen" annan vågar satsa på delar till begagnade Saabar."
    Det finns det väl flera som gör? Eller vad säljer t.ex. Speedparts och Maptun parts ?
    Sant!
    Lite felformulerat av mig. Avsåg inte återförsäljare av reservdelar eller chiptrim, ty då får man räkna in Biltema, Mekonomen m.fl. och alla chiptrimfirmor.
    Avsåg just den tillbehörsmarknaden som Hirsch hade en markant marknadsandel utav. Nästan bara Realcar som kunnat erbjuda något annars
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. För hög oljenivå, vad händer?
    Av Loffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-07, 17:35
  2. Vad händer med 9-3ss?
    Av Nightfly i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 23:41
  3. Vad händer om ja vänder AV´n?
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-24, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •