Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

  1. #1

    Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Hej!
    Tänkte lägga ut en post här på forumet och kolla vad ni tror om en bil som jag funderar på att köpa. Bilen är tänkt att användas som en familjebil med lite roligare motor. Jag har hittat en 2006 9-3 med 2.8T motorn. Den har gått 17500mil och ser fin ut i verkligheten. Det finns några smårepor och skavanker på bilen, men den är trots allt 7 år gammal.

    Jag var och provkörde bilen idag, den kändes väldigt bra, inga konstiga ljud från motor eller chassi. Körde på lite guppiga delar av vägen och försökte lyssna efter konstigheter osv. men kunde inte höra något. Bilen gick bra tycker jag, pigg och svarade bra på gas. Alla lampor och instrument på insidan verkade fungera som de skulle. Säten och övrig inredning såg också väldigt fin ut, inte slitet eller så. Jag tycker inte heller att bilen hade "torque-steer" mera än vad jag är van med från tidigare framhjulsdrivna bilar. Den kändes väldigt bra överlag. Det fanns även bra vinterdäck till bilen.

    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=14&w=1

    Nu till det som gör mig lite fundersam, bilen har haft 13 ägare. Enligt min carfax rapport så kan jag utläsa 6 brukare och 6 återförsäljare. (Jag antar att den 7e ägaren är en brukare som köpte bilen? Står bara 12 i carfax rapporten)

    Vad tror ni?
    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Citerar mitt eget svar från garaget här så kan folk fylla
    på med vad som är vad.

    "Såg fin ut, det enda eller snarare det jag ställer mig frågande till är "Mappad på T.M Chiptuning "
    Finns en del negativt om det företaget bla här:
    viewtopic.php?f=3&t=225377&hilit=tmc

    Finns fler trådar på forumet. Köper du bilen hade jag bytt programvara till nån av
    de större SAAB-trimmarna. Maptun/Nordic/Hirsch etc om man nu kan få tag på de sistnämnda längre."
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Då vi en 06:a Aero Automat en gång i tiden i familjen så fanns det väl egentligen bara en nackdel.

    Man blev en av de mest frekventa besökarna på bensinmackarna.
    Liten tank & relativt hög förbrukning.

    Men en förjävla rolig bil bortsett från det!
    Inga problem alls under de 13.000 mil den var med oss.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Tack för svaret!

    Jag har några funderingar ännu, om någon kan svara på dessa.
    Är 17500mil på en bil som denna väldigt mycket? Det känns som att en större motor som denna inte ska ha några problem att gå det dubbla, men jag kan ha fel!

    Hur mycket skulle ni betala för denna bil? Kollar man priserna på blocket så verkar den inte vara så dyrt prissatt, men jag har inte så bra koll på prisutvecklingen på 9-3 modellerna. Jag har fått info om att inbytespriset är omkring 45tusen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Som kuriosa kan jag nämna att de manuella Fusion-blå Aero-SC som har WTT i början av regnumret började sitt liv som lansering-/pressbilar i samband med att 9-3 SC och V6 lanserades sommaren 2005. Finns även ett gäng automater i Parchment-silver från samma batch.

  6. #6

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Tack för informationen! Sådan kuriosa är rolig att veta om det blir ett köp. Det förklarar också varför Carfax-rapporten såg ut som den gjorde vid första registrering. :-)

    Jag vet inte om det finns någon sida där man kan kolla bilens utrustning på en hemsida, som exempelvis på Auditillbehör. Men den enda utrustning jag tror denna saknar är taklucka och avtagbart drag. Taklucka vill jag inte ha heller då de flesta luckor jag haft ofta läckt eller bråkat på annat sätt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Jag hade valt en annan med tanke på företaget som trimmat den.

    Nu vet jag inte din budget men det borde finnas fler på blocket under 100t som dessutom inte gått så långt.

    tex denna:
    http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... ?ca=12&w=2
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    http://www.blocket.se/vi/45663485.htm

    Här har vi den! Våran gamla Aero! Köp, den har bara rullat 2k mil sen 2009. Haha
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Jag vet inte hur mycket det går att göra på priset på den i Katrineholm, men den som jag tidigare länkat till ligger inom min budgetram, det gör inte den du länkade tyvärr. Den kanske går att få ner dit, men jag är tveksam till det. Fast den har ju gått 5000mil mindre iofs.

    Går det inte att återställa bilens programvara på något enkelt sätt? Bilen har inte varit trimmad alls så länge, alltså tror jag inte att programvaran i sådana fall har hunnit göra desto mera skada? Tror det handlar om 500-1000km om jag minns rätt.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Saab eller någon trimfirma lär ju kunna greja det.

    Vad är det för hårdvara som är bytt på den?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #11

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    När jag frågade försäljaren om vad som var gjort åt bilen så sa han att den var mappad av T:M firman. Sa att den inte var chippad, utan att den var mappad. Jag vet vad båda innebär, men förstår inte riktigt skillnaden i detta sammanhang. Jag antar att bilen är mappad "manuellt" eller något sådant då? Istället för t.ex. med en sådan trimbox som Maptun eller bsr tillhandahåller.

    Rätta mig om jag har fel!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Mappad är väl individuellt för just den bilen och "chippa" ett färdigt trim som passar alla bilar med just en sådan motor?

    Jag har fått för mig att det vanliga är att man mappar när man vill ha en herre jösses massa HK.

    Rätta mig om jag har fel
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Citat Ursprungligen postat av Jrosback
    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=14&w=1

    Nu till det som gör mig lite fundersam, bilen har haft 13 ägare. Enligt min carfax rapport så kan jag utläsa 6 brukare och 6 återförsäljare. (Jag antar att den 7e ägaren är en brukare som köpte bilen? Står bara 12 i carfax rapporten)

    Vad tror ni?
    Tack på förhand
    Två spontana kommentarer på just den här bilen:
    1. Det är dags för besiktning (besiktningstermin januari-maj). Se till att firman besiktigar den åt dig innan du slår till så slipper du överraskningar.
    2. Trots modellår 2006 var den i trafik redan sommaren 2005 - antagligen p.g.a. att den gick som visningsbil i början. Den är alltså ett år äldre än vad man kan tro vid en första anblick.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Min växellåda SAAB 9-3 tid 2,2 paja efter besök hos Tmc Chiptunning

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Min växellåda SAAB 9-3 tid 2,2 paja efter besök hos Tmc Chiptunning
    Fast att chippa en 2.2 TiD är lite som att be om att något ska rasa. Irrelevant hursomhelst då chippet inte har så jättemycket med lådan att göra.

    Gällande trimmet så är det väl bara kontakta firman som chippat den & be dem återställa. Men jag tvekar på att dom är så pass katastrofalt dåliga att mappningen sliter på motorn farligt.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    8

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Vart det något köp?
    Jag köpte för nån månad sedan en exakt likadan, samma färg och allt för 100k
    Min har bara rullat 8000 mil men är tyvärr sänkt av en av de tidigare ägarna utan vare sig nivå kalibrering eller hjulinställning så det åkte man ju på :/ Det fina med min var dock att senaste ägaren (som förövrigt bara ägde bilen i 28 dagar) var rekondare, han hann med att städa den pedantiskt och byta koppling innan han hittade sin drömbil och bytte in saaben mot den dagen innan jag gjorde ett spontanbesök på bilfirman och köpte den

    Men som någon annan sa, förbered dig på att bli bästis med mackägaren för bilen är lika ekonomisk som ett slagskepp, någon som vet om Maptuns steg ett minskar förbrukningen något?
    SAAB 9-3sc Aero V6 2.8 Maptun steg 1
    http://www.garaget.org/?car=322287

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006

    Citat Ursprungligen postat av Jrosback
    Men den enda utrustning jag tror denna saknar är taklucka och avtagbart drag. Taklucka vill jag inte ha heller då de flesta luckor jag haft ofta läckt eller bråkat på annat sätt.
    Vill du ha rails? Text och bilder är inte överrens om de finns, men i detta fallet tror jag mest på bilderna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Köpråd - Saab 9-5 Aero 2006
    Av Vesslan84 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 17:43
  2. Köpråd: Saab 9-5 BioPower SC Vector Aut Kombi 2006
    Av Hultberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 23:20
  3. Köpråd 9-3 Aero 2006
    Av Allan K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 00:00
  4. Köpråd Saab 9-3 1,8i 2006
    Av Fridde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •