Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Multiremspännare söder

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Multiremspännare söder

    Då gick den skiten sönder. Vad behöver jag köpa? Räcker det med ny spännare och ny rem, samt kontrollera att allt annat är ok. Är det något jag kan byta. Ser djäkla tight ut vid remmen.

    Det gäller 900 -97

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Multiremspännare söder

    De e trångt. Va o kolla en som sa att remmspännaren va paj, men det vara det lilla remhjulet som hade separerat från lagret. Ska alltid bytas när man byter rem.

    Så är de Hela spännaren som sitter under lilla hulet också?

    Ba undra. 8mm insexbit behövs. O en 10mm ringnyckel.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Multiremspännare söder

    Här kommer en bild på skiten:
    http://i288.photobucket.com/albums/ll17 ... 7b65da.jpg

    Vad koster en sådan + ny rem? Ni som har koll på läget. Har då AC och motorn är B204

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Multiremspännare söder

    Ska du ändå göra jobbet så hade jag bytt både spännare samt alla vändhjul.
    Det är fan inte roligt att kränga på en ny rem bara för att haverera igen en vecka senare pga ett dåligt hjul.

    Jag bytte rem samt två hjul på en parkering med enbart en 99-kronors verktygssats från Mekonomen under en semester, så visst går det göra själv. Men trångt är det och har du kort stubin lär du nog tilta några gånger innan du får dit den.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Multiremspännare söder

    Nä spännare e den som sitter under detta lilla remhjul.

    De där e standard på ng900. E remmen oskadad så e de bara o byta detta lilla hjul. Do klara dig undan med blotta förskräckelsen.

    Fast du får ju varken servo eller kylning om du kör utan rem, så fixa ett hjul, Ha med en ½-tum förlängare o ett 3-4mm borr/pinne av metall, liten mejsel eller nåt o spänn tillbaka spännaren. Finnes ett fyrkantigt hål på fjäderhusets ovansida som du stoppar ner förlängarens fyrkant i. På gaveln av spännaren finns en liten fläns. Ett hål på sidan av denna som du stoppar in lämplig stoppinne i när du spänt den tillbaka.
    Ta bort det havererade hjulet, sätt dit ett nytt. Häng på remmen o kolla att den ligger rätt o sen släpper du på stopppinnen o för spännaren tillbaka till fjädrande läge liksom.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Ska du ändå göra jobbet så hade jag bytt både spännare samt alla vändhjul.
    Det är fan inte roligt att kränga på en ny rem bara för att haverera igen en vecka senare pga ett dåligt hjul.

    Jag bytte rem samt två hjul på en parkering med enbart en 99-kronors verktygssats från Mekonomen under en semester, så visst går det göra själv. Men trångt är det och har du kort stubin lär du nog tilta några gånger innan du får dit den.
    Jo men vill man bara komma hem med bilen eller få den under tak igen så är ett hjul ett måste för å komma vidare åtminstone.

    Sen blir det väl lite mer service med ny rem o byte av det andra remhjulet också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Multiremspännare söder

    Är det smidigast att köpa reparationssats för 900kr.
    Eller är det spännare jag behöver köpa?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... are/4-cyl/
    Sedan lämna in.
    Alternativt lämna in his Bilpartner... men de lär ta någon extra tusing....

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Är det smidigast att köpa reparationssats för 900kr.
    Eller är det spännare jag behöver köpa?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... are/4-cyl/
    Sedan lämna in.
    Alternativt lämna in his Bilpartner... men de lär ta någon extra tusing....
    Beror ju på om spännaren är trasig eller inte.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Är det smidigast att köpa reparationssats för 900kr.
    Eller är det spännare jag behöver köpa?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... are/4-cyl/
    Sedan lämna in.
    Alternativt lämna in his Bilpartner... men de lär ta någon extra tusing....
    Spännaren i sig verkar OK, men hjulet är kaputt.

    Kan man köpa ett seperat hjul?

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Är det smidigast att köpa reparationssats för 900kr.
    Eller är det spännare jag behöver köpa?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... are/4-cyl/
    Sedan lämna in.
    Alternativt lämna in his Bilpartner... men de lär ta någon extra tusing....
    Spännaren i sig verkar OK, men hjulet är kaputt.

    Kan man köpa ett seperat hjul?
    det hjulet som pajjat på din är inte det som sitter på spännaren. hjulet i metall som sitter precis under är det som sitter på spännaren. det trasiga är ett frihjul.

    det är det absolut lättaste av hjulen att byta, hjulet byter du på 15 minuter.

    att sen få på nya remmen kan vara lite trixigt. sväng hjulen så långt åt höger du kan, alternativt skruva av hjulet. sen finns det en plastkåpa du kan motera bort i hjulhuset, sitter med två skruvar i hjulhuset sen sitter det en skruv lite under bilen. (8mm och 10mm skruvar)

    ta med dig en bild på hur remmen skall sitta.

    se till att ha en 1/2 tums-förlängare med dig, den stoppar du i det fyrkantiga hålet på spännaren så du kan spänna upp den, när den är uppspänd stoppar du i typ en 5mm borr i en liten ögla på baksidan av spännaren. använd inte för mycket våld när spännaren tar stopp bända inget mer, aluminiumet kan då brista.

    här ser du spännaren, det fyrkantiga hålet du skall använda och denna är uppspänd, det sitter det en mässingsfärgad spärr som håller spännaren spänd:


    du fixar hela jobbet på en timme.

    vill du byta de andra hjulen med, vilket jag hade rekomenderat. så får du lägga till en timme ungefär på jobbet, hjulet på spännaren är enkelt att byta, sitter med en insex-skruv. hjulet på mitten av motorn är det lurigaste, det är väldigt lite utrymme mellan skruven och balken, jag fick modifiera en torxbits så den fick plats (kapade av den med bågfil).

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Multiremspännare söder

    Kolla om remmen är trasig på något sätt, annars kan man ju använda den igen. Det är dock inget att rekommendera, speciellt inte om den kanske aldrig är bytt eller bara är allmänt gammal. Bytte just det hjulet (som zimm säger, enbart ett frihjul) på min 9-3'a (2001) och det jobbet var otroligt lätt. Din rem är ju redan av, så då är det ju bara att lossa muttern i mitten, skruva loss, och sätta dig det nya.

    Jag köpte enbart hjulet, på Mekonomen. Var kanske inte direkt billigt, men inte över 300 kr i alla fall. Remmen hade jag bytt några veckor tidigare till en kortare som kopplade förbi AC'n. Det svåraste den gången var att få på remmen igen, men det kommer du lösa utan problem alls.

    Nu när ändå remmen är av: ta och snurra på alla hjulen som remmen driver och lyssna/känn på dem. Bättre att byta innan saker går sönder.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Kolla om remmen är trasig på något sätt, annars kan man ju använda den igen. Det är dock inget att rekommendera, speciellt inte om den kanske aldrig är bytt eller bara är allmänt gammal. Bytte just det hjulet (som zimm säger, enbart ett frihjul) på min 9-3'a (2001) och det jobbet var otroligt lätt. Din rem är ju redan av, så då är det ju bara att lossa muttern i mitten, skruva loss, och sätta dig det nya.

    Jag köpte enbart hjulet, på Mekonomen. Var kanske inte direkt billigt, men inte över 300 kr i alla fall. Remmen hade jag bytt några veckor tidigare till en kortare som kopplade förbi AC'n. Det svåraste den gången var att få på remmen igen, men det kommer du lösa utan problem alls.

    Nu när ändå remmen är av: ta och snurra på alla hjulen som remmen driver och lyssna/känn på dem. Bättre att byta innan saker går sönder.
    Jo själva hjulet verkar vara simpelt att byta. Men remmen verkar vara ett helvete att få på. Särskillt om det är minusgrader! Man kan ju testa, fungerar det ikke så bogsera till bilmek.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Multiremspännare söder

    Njae, alltså så svårt är det verkligen inte, det löser du. Genom att bända remspännaren så långt du bara kan (1/2-tums förlängare eller annat som passar i det fyrkantiga hålet) mot motorblocket så borde det inte vara några problem alls, oavsett väder. Hitta en vän som kan hålla spännaren i löst tillstånd medan du petar på remmen på spännarhjulet. Om remmen sitter som det ska över alla andra spårade hjul så ska det finnas rätt bra med utrymme att glida på den.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Njae, alltså så svårt är det verkligen inte, det löser du. Genom att bända remspännaren så långt du bara kan (1/2-tums förlängare eller annat som passar i det fyrkantiga hålet) mot motorblocket så borde det inte vara några problem alls, oavsett väder. Hitta en vän som kan hålla spännaren i löst tillstånd medan du petar på remmen på spännarhjulet. Om remmen sitter som det ska över alla andra spårade hjul så ska det finnas rätt bra med utrymme att glida på den.
    Remmen har jag tagit av, så det vet ja hur man gör, som du beskriver. Rem tog jag av på en skrotbil i somras, då jag var sugen på att testa.
    Problemet är att sätta dit en sprillans ny rem...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Multiremspännare söder

    Varför tror du det är ett jätteproblem? Får du av den kan jag garantera att du får på den också?!
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Multiremspännare söder

    E ju knappt man får förbi den runt remskivan om man står ute på parkeringen, men det går.Been there done that.

    Men ja fattar inte varför reparationssatsen innehåller metallhjulet på spännaren? Det byter man bara tillsammans med själva spännaren när den ger upp efter sådaär 35000 mil o fyra rembyten.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: Multiremspännare söder

    Det är väl iofs bara dumsnålt att byta enbart spännare och inte samtidigt metallhjulet och dess lager? Tror nog lagret och hjulet går sönder innan själva spännaren, eller i alla fall samtidigt. Men nu är det ju inte ens den vi snackar om, det är ju ett löphjul som är sönder på bilden TS visar.

    Är inte helt säker på att jag egentligen förstår problemet, om du har kvar den gamla remmen och enbart byter löphjulet så ser jag inte varför du skulle ha enorma problem att få remmen på plats? Byter du remmen också, vilket jag skulle rekommendera, så blir det lite trixigare, men bra mycket lättare om du tar bort höger framdäck och lossar skyddsplasten i hjulhuset.

    Har du vägarna förbi Malmö kan jag säkert hjälpa dig, jag hade inga större problem att få på remmen igen.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Multiremspännare söder

    Då var Saaben inlämnad hos bilpartner. Så de lär göra sitt jobb och kolla hur sakerna ligger till och byter det som behövs!

    thoka, tusen tack för erbjudande om hjälp!

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Multiremspännare söder

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Det är väl iofs bara dumsnålt att byta enbart spännare och inte samtidigt metallhjulet och dess lager? Tror nog lagret och hjulet går sönder innan själva spännaren, eller i alla fall samtidigt. Men nu är det ju inte ens den vi snackar om, det är ju ett löphjul som är sönder på bilden TS visar.

    Är inte helt säker på att jag egentligen förstår problemet, om du har kvar den gamla remmen och enbart byter löphjulet så ser jag inte varför du skulle ha enorma problem att få remmen på plats? Byter du remmen också, vilket jag skulle rekommendera, så blir det lite trixigare, men bra mycket lättare om du tar bort höger framdäck och lossar skyddsplasten i hjulhuset.

    Har du vägarna förbi Malmö kan jag säkert hjälpa dig, jag hade inga större problem att få på remmen igen.
    Spännare och remhjul levereras ihopmonterade. Hos ex.vis saab kan man inte köpa spännarens remhjul separat. IEPC står det också så. Och även eftermarknadsspännaren från ex.vis mekonomen levereras också med remhjulet monterat. Det är vanligare att fjädern inne i spännaren ger upp innan lagret gör det. 9-5;ans spännare är lite annorlunda men ser snarlik ut. Den är det sällan problem med. Har inte bytt en enda sådan. Plasthjulen däremot byts alltid vid rembyte.
    Min förra ng900 fick ja byta även spännaren på då den slappade lite i sidled. Och detta var huvudorsaken till mitt remras. Snål som man är med egen bil så ville jag bara ha spännaren, men fick hela kitet. Va fem år sen o då gick det inte beställa separata delar.

    Därför min undran.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Min blinkers slog söder bilen.
    Av Saab_Performance i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 21:57
  2. Tips på bra verkstäder söder om Sthlm (Huddinge)?
    Av TFK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 04:29
  3. Fiskeblogg: Fiskebröder i söder
    Av HerrAlbin i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 23:38
  4. 2 Svarta saabar söder Eksjö kl 18:00
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •