Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Inget laddtryck OG9-3 Aero st2 E85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    51

    Inget laddtryck OG9-3 Aero st2 E85

    Bakgrundshistoria: Steg2 E85
    Bilen börjar spika/hacka till riktigt hårt så fort den laddar över 0.8bar i en hel vecka.
    Efter en vecka stendör bilen på motorvägen.
    Bilen blir stående i 3-4 månader.
    Byter soppa pumpen till en Henko 275LPH p.g.a att gamla pumpen gått 19.000mil och aldrig blivit bytt vad jag vet.
    Bilen startar fortfarande inte.
    Laddar in programvaran steg2 bio igen.
    Bilen startar fortfarande inte,
    Kollar gnista, ingen gnista, TKn är helt ny och gått 100mil...
    Byter till en 12år gammal TK, nu är här gnista!
    Får tugga med startmotorn till och från i cirka 2 timmar, sen går bilen till slut igång.

    Sammanfattat:
    har blivit en jäkla massa tuggninar med startmotorn och bensinpump igång utan gnista och sedan med.
    När bilen är igång låter motorn extremt knackigt eftersom den har ju stått i 3-4 månader så oljan blivit lite stel..

    jag kör iväg bilen bilen laddar 0.2 som mest och känns så jävla sjukt trött, kör några mil, bilen börjar ladda 0.8bar och går bättre. Ställer bilen på för natten, tar den på morgonen och nu laddar den aldrig mer än 0.2bar, motorn låter annorlunda och bilen orkar knappt, kört 10mil ingen skillnad. men till slut tändes motorlampan med Felkod: p0420 p1105

    Frågeställningar:

    Har katten gått p.g.a dem extremt många och långa startförsöken? Dränkt i bensin? eller hur fungerar det?

    Har Turbon gått p.g.a den stela oljan? bilen stod 3-4 månader med ganska nybytad olja.

    Motorljudet låter helt annorlunda,
    kan det vara för katten är tilltäppt? eller turbon skuren? vad är lättast att kolla och vad gissar ni på?

    Är det farligt för bilen att köra omkring med dålig katt?

    ska kolla mer på bilen när det blivit en mer human temperatur utomhus.

  2. #2
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Kolla på din bränslepump igen. Slangen från pumpen kan ha lösts upp av E85...
    Var ut för samma sak på jobbet....
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Du borde ha motorlampa eller check engine lysande. Då finns en felkod så man slipper leta alltförmycket.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Dina felkoder och symptom tyder på att du täppt igen katten.
    Det är inte helt ovanligt när en tk går att man pumpar igenom oförbränd bensin som sedan bränner katten.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du borde ha motorlampa eller check engine lysande. Då finns en felkod så man slipper leta alltförmycket.
    Läser du ens inläggen innan du skriver eller surfar du bara runt slumpmässigt och klickar på svara lite då och då?
    Det här är inte första tråden där jag ser dig totalt ignorera vad som står i inläggen innan du börjar komma med massa mer eller mindre relevanta förslag.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    51

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Kolla på din bränslepump igen. Slangen från pumpen kan ha lösts upp av E85...
    Var ut för samma sak på jobbet....
    på EN dag?!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Dra upp stickan å kolla konsistensen på oljan, finns risk att du har spätt ut den rejält vid alla start försöken.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du borde ha motorlampa eller check engine lysande. Då finns en felkod så man slipper leta alltförmycket.
    Läser du ens inläggen innan du skriver eller surfar du bara runt slumpmässigt och klickar på svara lite då och då?
    Det här är inte första tråden där jag ser dig totalt ignorera vad som står i inläggen innan du börjar komma med massa mer eller mindre relevanta förslag.
    Kan väl missa ibland jag med. Och pXXXX-koderna säger inte så mycket då de är generiska. Betyder en sak på audi, men kan ha andra orsaker på en saab, även koden sätts via typ ELM327 eller liknande läsare.
    TechII;an talar iaf om i klartext vad det är.
    P1105 hänvisar generiskt till inugslufttempgivaren, men är på saaben oftast spruckna vacuumslangar vid avlastningsventilen på torpedväggen t.ex.
    Har då själv kostat på ny givare, innan man fick tillgång till TechII. Och problemet kvarstod. Byte avslangar. Funkar igen.
    Jag litar inte riktigt på felkodsläsarna.
    Men ett visst hum om vad det kan vara är de bra till iaf.

    Hitta denna tråd; viewtopic.php?f=3&t=331707

    Behöver inte vara katten som e trasig, alls.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    51

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    nu när jag körde hem toppade bilen 80kmh i 4an, la man i 5an tappade bilen fart direkt p.g.a orkeslöshet....kan en kass turbo göra denna symptom?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Rent spontant så verkar det lite dumdristigt att sitta och köra runt med en bil som inte fungerar som den ska...
    Nu vet jag inte hur dina personliga förutsättningar är, men om bilen har varit stående i 3-4 månader så kan man ju tycka att den kan stå ett tag till om du inte hunnit fixa problemen på den tiden.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    51

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Rent spontant så verkar det lite dumdristigt att sitta och köra runt med en bil som inte fungerar som den ska...
    Nu vet jag inte hur dina personliga förutsättningar är, men om bilen har varit stående i 3-4 månader så kan man ju tycka att den kan stå ett tag till om du inte hunnit fixa problemen på den tiden.

    Bilen lagad! båda kattarna rensades, fyfan vad bilen går nu, kopplingen pallar inte ens hålla emot i 3ans växel

    bild kan laddas upp om det finns önskemål

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Det är ju bra att veta iallafall! Kanske skulle behöva rensa mina orginalkattar också då jag tkr bilen känns lite väl strypt jämfört med när jag hade 3" DP med racekisse.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Saab 9-3OG AERO, inget laddtryck? ! (bra info)

    Du kommer ha en helt åt helsike dålig BoostCal när du har rensat kattarna med den luftmängden du får. Kopplingen ska stå pall för 450 Nm och om den slirar så ja...

    Tips: skaffa ett nytt likadant framrör. Vet många som dessutom stänger av knackregleringen på sina trim och när du överladdar som du gör så kan saker gå sönder. Typ kolvar och annat dyrt...
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Inget laddtryck OG9-3 Aero T7
    Av Micke. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 11:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •