Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    hej, jag har nu beställt en walbro 255 lph pump.

    så nu när jag skall byta till en högflödespump säger ingengören i mig att kopplingarna i tankarmaturen är det mest ineffektiva man någonsin skådat.

    ska man kapa bort dessa och göra en egen genomföring?

    kan man förvänta sig problem när man då tar bort backventilen?

    kan man plocka bort t-korset efter pumpen och koppla pumpen direkt? vad gör ens denna? är det någon slags sekundär bränsleregulator? eller ett övertrycksskydd?

  2. #2
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 976
    Medlem#
    7042

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Det är något jag med funderat på. Varför sitter där ett T-kors? Borde få högre bränsletryck utan det tycker man
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Det är något jag med funderat på. Varför sitter där ett T-kors? Borde få högre bränsletryck utan det tycker man
    det enda jag kan tänka mig är just att de exemplen jag skrev, för att hålla bränsletrycket under någon viss nivå.

    antingen på ett aktivt sätt, som en bränsleregulator.

    eller på ett skadeförhindrande sätt, att i den lilla cylindern nere finns det något som går sönder över ett visst bränsletryck och då förhindrar att någonting i övriga bränslesystemet sprängs om det skulle bli totalstopp på något sätt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    284

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Det jag märkte när t-korset togs bort och hål borrades i botten är, att när man hade under 16-17 liter kvar i tanken och hårdkörde lite i kurvor så fick soppapumpen svårt ibland o få tag på soppan.

    Kanske hade behövt borra ännu mer hål än vad jag gjorde. Eller mindre. Borde ju finnas någon som har bild på en armatur med dubbla pumpar heller högflödesarmatur utan t-korset som man lägga ut hur allt är byggt på dessa?

  5. #5

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Det jag märkte när t-korset togs bort och hål borrades i botten är, att när man hade under 16-17 liter kvar i tanken och hårdkörde lite i kurvor så fick soppapumpen svårt ibland o få tag på soppan.
    Det är inte så konstigt att ni får problem när ni tar bort den första bränslepumpen som har som uppgift att se till att den andra bränslepumpen har bränsle att pumpa. Det finns en anledning till att Saab har använt dubbla bränslepumpar.

    Pump 1: Injektorpump som drivs av bränsle från pump 2. Pumpar bränsle från tanken till armaturen.
    Pump 2: Elektrisk pump som pumpar bränsle till motorn och pump 1.

    Varför tar ni bort pump 1?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Det jag märkte när t-korset togs bort och hål borrades i botten är, att när man hade under 16-17 liter kvar i tanken och hårdkörde lite i kurvor så fick soppapumpen svårt ibland o få tag på soppan.

    Kanske hade behövt borra ännu mer hål än vad jag gjorde. Eller mindre. Borde ju finnas någon som har bild på en armatur med dubbla pumpar heller högflödesarmatur utan t-korset som man lägga ut hur allt är byggt på dessa?
    okej, låter inte jättepraktiskt, så den har större funktion än vad jag trodde.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det är inte så konstigt att ni får problem när ni tar bort den första bränslepumpen som har som uppgift att se till att den andra bränslepumpen har bränsle att pumpa. Det finns en anledning till att Saab har använt dubbla bränslepumpar.

    Pump 1: Injektorpump som drivs av bränsle från pump 2. Pumpar bränsle från tanken till armaturen.
    Pump 2: Elektrisk pump som pumpar bränsle till motorn och pump 1.

    Varför tar ni bort pump 1?

    nu har du fått mig intresserad, menar du att den lilla cylindern är en slags pump?

    hur funkar den?

    är det en mekanisk pump med impellrar?

    eller jobbar den bara med venturi effekten kanske?

    hur gör de som bygger högflödes-armaturer då? har de fortfarande kvar denna?

  7. #7

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    ... eller jobbar den bara med venturi effekten kanske?
    Ja.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Injector

    Tråd från 2005: viewtopic.php?f=3&t=108157&start=0
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Här kommer lite bilder.
    Bara så ni snackar om samma grejer


    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  9. #9
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    alltid lär man sig något, smarta grejer

    men man borde endå kunna byta t-korset till ett 8mm-kors, och vända på det så det "raka flödet" går till motorn, och det vinklade går till venturipumpen?

    då är det bara en fråga kvar, hur mycket gör det om man tar bort backventilen?

    kanske koppla pumpen till tändningen för att kunna "prima systemet" mer än den sekund pumpen normalt körs?

    eller finns det backventiler med högre flöde som tål bränsle att köpa?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 552
    Medlem#
    7567

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    http://bit.ly/13RaWnv
    http://bit.ly/ZD9lLX
    http://bit.ly/ZD9qiI

    Funkar det att länka såhär?
    Jepp.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    http://bit.ly/13RaWnv
    http://bit.ly/ZD9lLX
    http://bit.ly/ZD9qiI

    Funkar det att länka såhär?
    tack för svaret, fungerar alldeles utmärkt.

    men jag låter gärna bli att beställa från utlandet när det gäller såna här småsaker om man kan, och på alla de jag hittade på ebay så var de till förgasare och "low pressure"



    kanske borde ringa hydroscand och höra vad de har.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Jag håller på att modda för fullt med de prylar jag länkade till.
    Som hjärta ska där i en Aeromotive 340 lph. Blir 10mm i.d hela vägen fram till bränslefilter inkl backventilerna och t-rör. Kommer borra upp genomföringen o dra slangarna rakt genom locket.
    Även viktigt att pumpens inlopp inte monteras för högt upp från botten så det finns risk att den suger luft.
    Silfiltret ska bytas. Det som följer med 340 pumpen är betydligt större, av någon anledning misstänker jag. Tyvärr är även anslutningen större så tips mottages hur man kan lösa det!?

    Sen har jag dragit 6mm matning till pump via ett 40A relä som styrs av org kablage. Om man tittar i flödesdiagram för pumpen kan strömmen mycket väl sticka iväg så högt.

    Jag hoppas ovan ska göra så pumpen inte havererat. Vet några som pumpen krashat omgående. Deras teori är att originalsystem ger för högt mottryck. Har läst på diverse forum (svenska o internationella) om andra som bara bytt pump och plockat upp mot 500 ethanol hästar. Även "standard" bilar i grunden som Saab.

    Varför gör jag allt detta när Henkon fungerar ypperligt? Ja det kan man fråga sig .

    Bifogar matnyttigt i bifogad manual.
    http://aeromotiveinc.com/wp-content/upl ... _11142.pdf


    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  14. #14
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    det låter väldigt intressant, är väldigt intresserad av att se hur du gör slanggenomförningen i locket. så du får gärna lägga ut bilder på hur det blev sen när du är klar.

    menar du att du bara ska göra ett hål å dra igenom slangen? kommer du täta den genomförningen med något i så fall?

    ska du även modifiera returen?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Det blir 10mm backventil o slang ner i armaturen.

    Kommer borra hålet lite mindre så man får pressa genom slangen rejält, utan att förminska den givetvis. Hoppas trycket från gummit sedan räcker för att täta mot kanterna. Ev lägga nån form av fog/lim på ovansida.

    Edit:
    Kommer nog plocka lite kopplingar från jobb och montera i lock. Då blir det tätt och lättare att plocka isär.
    Blir även en kabelgenomföring så 6mm går hela vägen till pump.
    Kolla här: viewtopic.php?t=311258
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Bara ett tillägg, mina modds är helt ovetenskapliga och har kanske ingen nytta alls. Jag gör iaf detta i tron om att det ska räcka för att Aeromotive pumpen inte ska krasha som den gjort för några andra Saabägare. Det har bevisligen fungerat för andra bilmärken att bara byta pumpen.
    Det största tryckfallet ligger i ledningar till och från spridare hur man än gör.

    Tidigare modd jag gjort är att borra upp hål i bild från 4mm till strax över 6mm. Detta har andra också gjort med en märkbar skillnad som man sett i mjukvara o lamda värde. Mao kunnat ställa på mer utan att den gått snålt

    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  17. #17
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 976
    Medlem#
    7042

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Är separat relästyrd spänningsmatning nödvändigt vid byte till en kralligare pump? Är det någon vinst i att göra by spänningsmatning?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Är separat relästyrd spänningsmatning nödvändigt vid byte till en kralligare pump? Är det någon vinst i att göra by spänningsmatning?
    Prio ett skulle jag vilja säga. Läs manualen.
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  19. #19
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Bara ett tillägg, mina modds är helt ovetenskapliga och har kanske ingen nytta alls. Jag gör iaf detta i tron om att det ska räcka för att Aeromotive pumpen inte ska krasha som den gjort för några andra Saabägare. Det har bevisligen fungerat för andra bilmärken att bara byta pumpen.
    Det största tryckfallet ligger i ledningar till och från spridare hur man än gör.

    Tidigare modd jag gjort är att borra upp hål i bild från 4mm till strax över 6mm. Detta har andra också gjort med en märkbar skillnad som man sett i mjukvara o lamda värde. Mao kunnat ställa på mer utan att den gått snålt
    forskning heter det

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Är separat relästyrd spänningsmatning nödvändigt vid byte till en kralligare pump? Är det någon vinst i att göra by spänningsmatning?
    jag skulle tro att det är det enda sättet att få ut det angivna flödet. spänningsfallet över kabeln gör annars att man inte kommer ha 12v bak vid pumpen.

    kablaget som sitter orginal är inte gjort för att mata 20+A

    finns även exempel på forumet då kablar smält sönder efter de bytt till kraftigare pump.

  20. #20
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Finns det någon vinning i att modifera tankarmaturen?

    Nu har jag spårat ur lite i skallen.

    har funderat massor på möjliga modifieringar av armaturen.

    då jag inte gillar dimensionerna på varken slanggenomförningarna eller elgenomförningarna. så kom jag att tänka på hur svårt det skulle vara att bara byta ut hela locket.

    så jag cadade fram detta lite snabbt. placeringen av genomförningarna är bara utsatta på måfå.

    tryckanslutningen skall sitta rakt ovanför pumpen och returen kommer jag nog minska dimensionen på.



    tanken är då att bocka kopparrör, och hårdlöda fast dessa i locket, tätt och stabilt. på trycksidan även hårdlöda fast en anslutning till "venturipumpen"



    elgenomförningen består av en rostfri bult, som isoleras från hålet med en liten bit gummislang, och isoleras från ytorna med gummibrickor. tanken är även såklart att detta skall vara tätt, kommer nog dra på lite packningsmaterial på strategiska ställen för att vara säker.

    detta är fortfarande i idéstadiet dock.

Liknande ämnen

  1. Tips! Modifera Grill 9-5a sedan 98
    Av Jimpa_31 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 02:27
  2. Finns det någon som monterat ESP i en 9-5 -99
    Av popop i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 00:32
  3. Finns det någon givare??
    Av Turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:59
  4. Finns det någon sommardäckexpert här?
    Av champis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •