Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Orolig tomgång efter kamkedjebyte OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Orolig tomgång efter kamkedjebyte OG9-5 B2x5

    Som rubriken säger. Bytte kamkedja i bilen och därefter går motorn oroligt på tomgång. Funkar jättebra i övrigt.
    Vid start går den bra på tomgång i ca 30 sekunder därfter börjar den gå ojämnt. Stäng av bilen och starta igen så går den bra i ca 30 sekunder innan den går dåligt igen.

    Nån som har nån ide om vad det kan vara?
    Finns inga felkoder.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Ett kamdrev ligger ett hack fel på kedjan. Svårt o säga vilket.

    Fast det är ju rätt enkelt att åtgärda.

    Bort med ventilkåpan, nolla motorn. Kolla markeringarna på kammarna så båda står bara lite lite före, ska det vara, markeringen på kammarnas överfall.

    Jag påstår att en kam ligger för långt före.

    Spände du upp kedjan o kollade innnan du monterade ihop allt igen?

    Den som ligger fel ska ju fram eller tillbaka ett steg. fixera den som ligger rätt med buntband o lossa kamkedjespännaren igen.
    Lossa både dreven från kammarna o flytta det som ligger fel åt det håll det ska.
    Dubbelkolla att remskivan alltid står mot nollmarkeringen. Den flyttar sig rätt lätt.
    Montera ihop igen. Nollställ kedjesträckaren igen. I med en o sen i med fjädern o på med lilla locket. Vrid motorn ett par varv, nolla igen o sträck upp genom att vrida insugskammen mot torpedväggen tills du hör att det klickar till lite. Då har spännaren hoppat ut till sitt rätta läge.
    Dubbelkolla remskivans läge och markeringar på kammarna mot överfallens. Är det okej nu, ta en bärs till, skruva ihop resten. Och starta upp sen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Men då borde ju inte motorn gå jämnt och fint i 30 sekunder? Det verkar mer som om det är någon el-ventil eller något som stänger efter den tiden och att motorn då får mindre bränsle eller något.

    För övrigt går det inte att nolla dreven mot märkningen exakt. Jag kollade innan jag rev det och det stämmer inte riktigt från fabrik verkar det som. Märkningen stämde lika dåligt med gamla kedjan som den nya. Har aldrig sett en (så) dålig märkning på någon annan bil förut.

    Allting sitter exakt som det var innan och då gick bilen inte dåligt.

    Ska kolla upp detta igen när det blir lite varmare men det känns lite långsökt.
    Dricker för övrigt inte öl men jag kan halsa en cointreau

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    När den kallstartas får den extra bränsle i typ 30 sekunder, sen om ventiltiderna inte riktigt stämmer så börjar den blöddra. Men det borde bli nån felkod om den går illa.
    Kolla alla vacuumslanga, speciellt de som går till avlastningsventilen på torpedväggen, där slaangen till dumpen utgår ifrån.
    Står det rätt till under ventilkåpan så kan man även misstänka spjällhuset i detta läget.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Var precis ute och kollade. Fanns inga felkoder. Jag har inte hunnit kolla vacuumslangar. För mörkt och kallt. Får avvakta till helgen.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Tips om en sak. Grenrörspackningen.

    Hm! Det behöver inte vara att kammen står fel, men ditt scenario har jag själv haft, både vid kamkedje och topppackningsbyte. Innan man till slut insåg att det inte spelar någon roll att man gjort exakt samma sak hundra gånger. Alltid en extra koll på kampositioner efter uppspänning. Och det där med de markerade länkarna som ska ligga rätt verkar vara nåt som inte många bryr sig om.

    Tycker själv det är viktigast att kammarna står rätt i förhållande till nollad vev.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Kollade kaminställningen igen. Hade inte möjlighet att kolla vevens inställning vid remskivan men ställde veven i TDC via tändstiftet och kollade kammarna. De står inte exakt efter märkning men det gjorde de inte innan heller. (Alltså, de står exakt likadant nu som innan jag tog isär det.) Tog några foton med mobilen så kvaliten är inte den bästa men det går att se.

    La in de på forumbilder:

    Insugskammen http://forumbilder.se/CDM61/foto0007

    avgaskammen http://forumbilder.se/CDM61/foto0009

    De märkningar som syns är de som WIS:en hänvisar till. Avgaskammens märkning ligger inte helt perfekt men som sagt, det såg ut så innan jag plockade isär det. Det är ju dessutom inte möjligt att flytta kammen ett hack utan att det blir ännu mer fel.

    Vad menar du med med grenrörspackningen? Skulle ev. läckage påverka bränsleinsprutningen/lambdan på något sätt?

    Tacksam för alla förslag ( även om jag börjar vänja mig med problemet).

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Ser lite mycket ut. Hur ser markering vid vevaxeln ut?
    Minns att det såg lite hejkon-pejkon ut när jag smällde på ny kedja, ända tills jag drog runt det för hand ett par varv och kedjespännaren trycktes ut ordentligt.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Tjuvluft påverkar lambdan ja.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Hej

    Tror att kammarna är problemet ändå,vore intressant med en bild tagen snett uppifrån högersidan så man ser drevens markering (jag bryr mig sällan om märkningen på insidan utan vill se drevens markering + hur många länkar det är mellan dessa.....

    MVh Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Hej!

    Detta symptom känner jag igen, brukar vara timingfel hos kamtransmissionen.
    Tjuvluft har jag väl iofs varit med om nå'n gång.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Tycker det är rätt tydligt att avgaskammen och insugskammen inte står lika?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Hej

    Tror att kammarna är problemet ändå,vore intressant med en bild tagen snett uppifrån högersidan så man ser drevens markering (jag bryr mig sällan om märkningen på insidan utan vill se drevens markering + hur många länkar det är mellan dessa.....

    MVh Robban
    Hm, har ju överhuvudtaget inte kollat på utsidan eftersom WIS:en visade märkningen på insidan. Skall göra det men måste eventuellt vänta ett par veckor nu innan jag får tillfälle att riva ned det igen. Vet du hur många länkar det skall vara?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Har du räknat kedjelänkarna mellan markeringarna på dreven? det ska vara 15 länkar emellan.
    Har varit med om att man råkat få en spricka i porslinet på ett eller flera stift, det kan ge lite konstig motorgång oxå.
    9-5 vector 220hk 05 (bruksbil)
    Dodge Challenger 70 440 Mopar Power

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Skall räkna länkarna så fort jag hinner. Stiften byttes för att eliminera ev. fel. Gav ingen skillnad. Återkommer såfort jag har plockat ned och tittat.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    11

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Hej grabbar
    Ni hade rätt. En av kammarna står fel. Har inte kunnat kolla vilken än dock.
    Det var ju en mycket bättre märkning på utsidan. Dåligt av WIS:en att inte visa den sidan istället.
    Stort tack för all hjälp och goda ideer.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: SAAB 9-5 Aero -02 orolig tomgång efter kamkedjebyte

    Hur är det på 9-5? Skall dreven inte stå exakt på markeringarna? För både jag och min kompis har fått ojämn tomgång på våra 9-5or efter kedjebyte och vi ställde dreven exakt på nollan. Vi tror iaf att den ojämna tomgången kom efter kedjebytet. Jag har dessutom låg kompression i min motor nu men eftersom att jag inte komptestat innan kedjebytet så vet jag inte om det beror på det. Så jäkla jobbigt med ojämn tomgång då jag hela tiden måste ge grundgas nu för att ta mig fram annars får jag tantstopp. Innan kunde jag bara lyfta kopplingen lite för att få bilen att gå framåt oavsett om det var plant eller uppförsbacke.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hög tomgång efter byte av spjällhus OG9-5 B2x5
    Av Friskan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-03-15, 23:00
  2. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 2,0t
    Av Robsva96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-08-11, 12:34
  3. [LÖST] Fel efter kamkedjebyte B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 22:56
  4. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  5. [LÖST] Orolig tomgång, hackande vid gaspådrag. Efter byte av kamkedja OG9-3 B2x5
    Av SaabEl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •