Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9000 startar ej, trasig lmm, och ledningsfel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14

    9000 startar ej, trasig lmm, och ledningsfel?

    Hej
    Min 9000 turbo -87 vill inte starta, men den tänder lite och är inte långt ifrån. På startgas går den bra och jag har bytt de flesta tänddelar, så jag misstänker bränsletillförseln. Bränslepumpen levrerar 1,2l/30s, så den verkar ok, har också prövat att driva den direkt genom att bygla mellan säkringar.
    Har kollat i tidigare trådar och börjat misstänka luftmängdsmätaren.
    Läste i någon tråd att man kunde testa den genom att mäta motståndet mellan stift 3 och 6 från turbon räknat. Jag fick 127 ohm, innebär detta att den är defekt?
    Någon som har fler ideer om vad som kan vara fel?

    Hälsningar Hans

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    380 Ohm har jag för mig det ska ligga på, så din är rätt fel ute
    Skruva på justerskruven tills du når rätt värde så tror jag bilen hoppar igång..

    Trodde jag hade fel på min i våras, visade sig att nått stjärnskott skruvat den i botten, 0 Ohm kommer man inte långt på..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Aha, så bra att det går att justera! Det visste jag inte.
    Har nu redan skruvat in den till 381 ohm, ska prova i bilen imorgon.
    Tack för snabbt svar!
    Hans

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    122
    En 9000 startar alltid med trasig LMM, men med begränsad prestanda och med lysande "check engine"
    Tyvärr äger jag ingen Saab längre

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Fireball
    En 9000 startar alltid med trasig LMM, men med begränsad prestanda och med lysande "check engine"
    Precis Den går på ett bestämt värde.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Nu har jag prövat med nyinställd lmm - ingen skillnad.
    Nu misstänker jag istället topplockspackningen, det ser ut ut som olja i exp. kärlet och oljenivån har sjunkit på sistone, samt att oljan inte ser helt normal ut.
    Ska skaffa kompprovare och testa.

    Hans

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Om det är 0 Ohm vill den iaf inte starta

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av NoeffectZ
    Om det är 0 Ohm vill den iaf inte starta
    Jag besiktade på 0 ohm.
    Låååååg Co.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Efter ett längre stillestånd har felsökningen återupptagits.
    Kompressionen var ok, klart är att det är bränslesystemet som strular.

    Bilen har varit på Saabverkstan och felsökts, de kom fram till att lmm var trasig, men styrbox, ledningsnät, givare och bränsletryck var ok. Med urkopplad lmm gick bilen nu att köra, den startade direkt, med stabil tomgång men svarade dåligt på gas. Jag körde hem den och skaffade en beg lmm som ska vara hel. När jag skulle koppla in den, dan efter, startar bilen inte, vare sig lmm är inkopplad eller ej. Symtomen är samma som tidigare: motorn tänder till lite, men vägrar gå igång. Jag har tidigare prövat att skruva upp bränsletrycket med ställbar BTR, då gick motorn igång, så slutsatsen är att spridarna öppnar otillräckligt.

    Min teori nu är att det är ett fuktberoende ledningsfel, som försvann när bilen kom in i varma verkstan, men nu kom tillbaka i den fuktiga uteluften.
    Min fråga nu är hur jag lämpligen går vidare med felsökningen?

    Finns det några insignaler från givare o dyl, som skulle kunna orsaka att ECU:n ger signal om mindre bränsle än som krävs för tomgång? Annars borde väl felet ligga mellan ECU:n och spridarna? Eller kan kan det var något relä som ger för låg spänning till ECU:n?
    Jag har också testat med en annan styrbox och det verkar osannolikt att felet ligger hos spridarna.

    Jag tänkte att jag skulle börja med att kolla resistansen mellan insprutarna och ledningen till stift 13 på ECU:n.

    Tips är mycket välkomna!

    Hans

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Har nu varit ute och mätt lite. Mätte resistansen från stift 13 till två av spridarkontakterna (var svårt att komma åt de övriga 2) värdet blev för båda kontaktertna 0 ohm på ena stiftet, och 5 resp. 8 ohm på det andra. Så jag antar att den ledningen är ok.
    Sedan mätte jag, med tändningen på, spänningen mellan stift 9 och batteri, fick då 7,3 V. Enligt listan jag har ska detta vara 12 V från huvudrelät. Ska man dra slutsatsen att felet ligger i huvudrelät?

    Hans

  11. #11
    Hej, en teori:

    Visst är det så att du har konstant tryck i systemet och spridarnas öppningstider styrs av luftflöde/temp, hur varm motorn är och varvtal? Vid kallstart förlängs väl i så fall öppningstiderna för spridarna så att en fetare blandning fås. Det kan ju vara så att givaren som talar om motorns temperatur för datorn inte fungerar riktigt (vet inte vart den sitter). Om datorn tror att motorn är varm så startar den troligtvis inte med de öppningstider som då skickas till spridarna. När du sen provade att höja trycket hann tillräckligt med bränsle igenom spridarna för att motorn skulle starta. I saab verkstan kanske det var rätt temp för start och sedan gick bilen till den kallnat över natten.

    Slutsats: Kolla om den alltid startar så länge den är varm. Kanske du kan ta din justerbara regulator för att varmköra lite och sen skifta tillbaka till original.

    mvh / Micke

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Tack för tipset, men jag har redan tidigare provat att köra motorn ca 5 min med förhöjt bränsletryck, det blev inte det minsta bättre, snarare gick den lite sämre, så det verkar inte vara tempgivaren.
    Jag har nu tagit loss huvudrelät och mätt resistans vid tillslaget: 0 ohm. Men det ju ändå vara något kontaktfel som märks först vid kraftigare ström. Ska skaffa ett nytt och prova, borde jag gjort mycket tidigare, så lättbytt och billigt som det är.

    Jag blir dock lite förbryllad när jag nu tittar på kopplingsschema över LH-systemet (i Haynes-handboken): Det verkar som styrboxen måste vara inkopplad för att huvudrelät ska få ström att öppna. Hur kunde jag då mäta upp 7,3 V från relät, med styrboxen urkopplad?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Nej, nej huvudrelät styr styrenheten. Jag skulle nog satsa på att byta bränslepump. Dom kan vara lite tjuriga och fungera till och från.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Felsökningen är nu återupptagen
    Igår mätte jag spännigen över spridarkontakten när startmotorn gick, den var endast 0,1-0.3 V, och motorn startade inte, lmm var urkopplad.
    Idag när jag skulle fortsätta felsökandet, startade faktiskt motorn direkt och gick som när jag körde hem den från verkstan. Nu mätte jag spännigen över spridarkontakten till 0,6 volt när motorn hade gått några minuter. Verkar normalt då värdet ska vara ca 1 V vid kall motor och 0,3 V vid varm.
    När jag kopplar in den lmm, som jag köpt och enligt uppgift ska fungera, går motorn först att starta och stannar sedan efter ett par sekunder och går inte att starta igen. Om jag åter koppplar ur den, går motorn att starta igen. Med lmm inkopplad uppmäter jag nu 0,1-0,3 V över spridarkontakten.
    När jag några timmar senare åter prövar att starta motorn går den inte alls igång.


    Det verkar alltså som att jag har ett fel som uppkommer alltid när lmm är inkopplad, och ibland när den är urkopplad. Eller är det trots allt separata fel och min lmm som är trasig?

    Finns det kanske rentav någon i eller kring Stockholm som har en 9000 med LH 2.2, och som jag skulle kunna testa min lmm i ? Lmm i metall med nr som slutar på 5, årmodell fram till -88, tror jag.

    Någon som har tips på hur man kan gå vidare i felsökningen?

Liknande ämnen

  1. trasig hydralpump abs 9000?
    Av MrMonza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 17:18
  2. Tutan trasig på 9000 cse -96....
    Av Sundance Kid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 07:29
  3. Trasig AC i 9000 -98
    Av cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 12:12
  4. Trasig ECC på 9000
    Av Dadda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •