Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Olja med klumpar....

  1. #1

    Olja med klumpar....

    Hej !

    Jag har just blivit ägare till en Saab 9-5 kombi 2.0t 192hk.
    Kollade oljan idag eftersom det har uppkommit ljud (rassel) .
    Oljan såg inte så kul ut. Har bild men vet inte hur man lägger upp dom.
    Tacksam för svar.[/img]

  2. #2
    Det är som nåt brunaktigt klet .
    Sen var också ganska dåligt med olja i.
    Sista service var gjord för ca:1500 mil sen.
    Fyllde på med mobil1 5/50 för jag hade ingen 0/30 som det var i sen förut. Kan det ha uppkommit motorskador ?? Ska iväg på service inom det snaraste.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kollade du inte oljan innan köpet???

    Bildupplägg
    http://www.saab4fun.com/upload/index.php
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Länk http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... 0_0064.JPG

    Nej tyvärr så litade jag på säljaren och han hade kollat väldigt noga.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Olja med klumpar....

    Citat Ursprungligen postat av Löper-Nisse
    Hej !

    Jag har just blivit ägare till en Saab 9-5 kombi 2.0t 192hk.
    Kollade oljan idag eftersom det har uppkommit ljud (rassel) .
    Oljan såg inte så kul ut. Har bild men vet inte hur man lägger upp dom.
    Tacksam för svar.[/img]
    Kör inte med bilen innan problemet är åtgärdat! Du har oilsludgeproblem, och motorn kommer garanterat att haverera (i den mån den inte redan har det) om man inte gör något.

    Är motorn servad korrekt (och är trimmet ok för SAAB, dvs SAABs) enligt Service-bok eller inte? Sedan, nyköpt, vad säger föregående ägare (privat/bilfirma)? Det är inte omöjligt att det är någon annan som ska stå för reparationen.

    Om du är tvungen att stå för det själv är det nog en god ide att börja ringa runt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Trimmet är Saaboriginal, bilen köptes i måndags. Servad som den ska förutom mellan 5000-7000 m där det var 16 månader.

  7. #7
    Privatköpt

  8. #8
    Kan jag åka 3 mil till närmaste Saabverkstad??
    Eller måste den bogseras??

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Löper-Nisse
    Kan jag åka 3 mil till närmaste Saabverkstad??
    Eller måste den bogseras??
    Jag kan inte säga, för lite info. Men det är nog nödvändigt med en grundligare kontroll av oljan. Kanske titta under ventilkåpan? Sedan finns det folk här på forumet som garanterat har bättre koll på läget än jag. Men det jag vet är att klumpar i oljan är en katastrof och att kamkedjan brukar vara det första som rasar vid oljefel. Första frågan är om skramlet (som jag förmodar kom frånkedjan?) är pga att kedjan håller på att ge upp eller bara pga oljan i sig. Byta olja på plats kan fungera, men jag vet inte. Har du tur är skadorna så obetydliga att det går att köra vidare efter 2-3 snabba oljebyten (olja+filter).

    Det viktiga är nog att ha klart för sig vad som ska göras och av vem, samt vem som betalar (du, säljaren, SAAB eller något försäkringsbolag) innan du drar iväg till verkstad. Kan spara många sköna kronor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Tackar "långmilare" för goda råd, tar gärna emot fler tips.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Löper-Nisse
    Tackar "långmilare" för goda råd, tar gärna emot fler tips.
    Efter lite funderande:
    Hur var det med skramlet, försvann det när du hällde på mer olja? Om det inte försvann eller åtminstone minskade ordentligt -> verkstad. Rasad kamkedja ger ventilsallad -> dyrt.

    Annars skulle jag nog angripa problemet genom att byta olja först. Billig 0/5/10W-30-olja av mineraltyp och nytt oljefilter (SAABs ifall det kommer att sitta i vid transport till SAAB, annars spelar kvaliten ingen som helst roll i detta fall då det ska bara vara monterat en kort stund). Sedan, samla upp oljan du tappar av och mät hur mycket som kommer ut, väsentligt mindre än 4 liter -> allvarliga problem (för jag antar att du fyllt olja upp till Max; annars ligger min en liter under). Spara oljan åtminstone en del av oljan så länge så du kan visa upp den för tex SAAB om behov skulle uppstå. Häll i den nya oljan. Sedan beror det på.

    Om det ser hyfsat ut så här långt (all olja kom ut, inte alltför stora och mycket klumpar), varmkör motorn försiktigt (på tomgång) och låt gå sedan gå på 2000 varv obelastat i storleksordningen en timme, allt medan du är uppmärksam på oljud. Kolla hur oljan ser ut, du bör nu inte ha några klumpar i oljan. Byt sedan olja coh oljefilter igen, och åk sedan (lugnt) till verkstad och kolla att kamkedja/kamdrev inte tagit någon skada.

    Betänk dock att detta är vad jag skulle göra, med min riskbedömning. Det finns en liten risk att forsätta att köra motorn även under kontrollerade former kan ge haveri, och den metoden som har lägst risk är naturligtvis att bogsera till verkstad. Men troligen blir det också det dyraste alternativet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Löper-Nisse
    Tackar "långmilare" för goda råd, tar gärna emot fler tips.
    Mer om bakgrunden till "oil sludge" och alla modifieringar som Saab har försökt med hittar du på min hemsida
    http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Annars skulle jag nog angripa problemet genom att byta olja först.
    Om man planerar att utnyttja Saabs motorgaranti så ska man akta sig för att göra åtgärder som kan avlägsna bevis på oil sludge. För att verkstaden ska kunna använda motorgarantin måste de fotografera bevisen, t.ex. oljesilen och oljesumpen, och överambitiösa åtgärder inför körning till verkstaden kan därför bli dyra. Ett vanligt oljebyte är troligtvis inte tillräckligt för att göra någon skillnad, men man bör i alla fall vara medveten om vad som gäller.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":3vlfa2a1
    Annars skulle jag nog angripa problemet genom att byta olja först.
    Om man planerar att utnyttja Saabs motorgaranti så ska man akta sig för att göra åtgärder som kan avlägsna bevis på oil sludge. För att verkstaden ska kunna använda motorgarantin måste de fotografera bevisen, t.ex. oljesilen och oljesumpen, och överambitiösa åtgärder inför körning till verkstaden kan därför bli dyra. Ett vanligt oljebyte är troligtvis inte tillräckligt för att göra någon skillnad, men man bör i alla fall vara medveten om vad som gäller.[/quote:3vlfa2a1]
    Jo, du har nog rätt, man ska nog prata med SAAB först. Men bilen ligger utanför motorgarantin (16 mån), så det blir en förhandlingssak om de ska ta på sig kostnaden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    [quote=Långmilare][quote="Göran Larsson":2fmwi1r2]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":2fmwi1r2
    Annars skulle jag nog angripa problemet genom att byta olja först.
    Om man planerar att utnyttja Saabs motorgaranti så ska man akta sig för att göra åtgärder som kan avlägsna bevis på oil sludge. För att verkstaden ska kunna använda motorgarantin måste de fotografera bevisen, t.ex. oljesilen och oljesumpen, och överambitiösa åtgärder inför körning till verkstaden kan därför bli dyra. Ett vanligt oljebyte är troligtvis inte tillräckligt för att göra någon skillnad, men man bör i alla fall vara medveten om vad som gäller.[/quote:2fmwi1r2]
    Jo, du har nog rätt, man ska nog prata med SAAB först. Men bilen ligger utanför motorgarantin (16 mån), så det blir en förhandlingssak om de ska ta på sig kostnaden.[/quote:2fmwi1r2]

    8år är garantin förlängd till på T7 motorerna.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":27pfn8x9
    Jo, du har nog rätt, man ska nog prata med SAAB först. Men bilen ligger utanför motorgarantin (16 mån), så det blir en förhandlingssak om de ska ta på sig kostnaden.
    8år är garantin förlängd till på T7 motorerna.
    M.V.H.[/quote:27pfn8x9]
    Jo, men det var 16 månader mellan 5k och 7k-servicen och kravet för garantin är max 14 månader.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jo, men det var 16 månader mellan 5k och 7k-servicen och kravet för garantin är max 14 månader.
    Det är 15 månader (12 + TRE månader) enligt det dokument om motorgarantin som Saab har skickat ut till verkstäderna.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    [quote=Långmilare][quote="Andreas Plars":3fvvy07u]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":3fvvy07u
    Jo, du har nog rätt, man ska nog prata med SAAB först. Men bilen ligger utanför motorgarantin (16 mån), så det blir en förhandlingssak om de ska ta på sig kostnaden.
    8år är garantin förlängd till på T7 motorerna.
    M.V.H.[/quote:3fvvy07u]
    Jo, men det var 16 månader mellan 5k och 7k-servicen och kravet för garantin är max 14 månader.[/quote:3fvvy07u]

    Skaffa ett kulspetssudd och byt datum

  19. #19
    Finns det någon som har fått garantin godkänd trots att man gått över tiden?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Löper-Nisse
    Finns det någon som har fått garantin godkänd trots att man gått över tiden?
    Troligen. Men det är en förhandlingssak.

    Dock, din motor har kanske inte havererat än. Den är kanske bara på god väg att göra det, så garantin kanske inte är tilllämplig/behövs (än?). Och det behöver inte bli svindlande dyrt. Så, försvann skramlet när du fyllde på mer olja?

    I pressmedelandet från SAAB om motorgarantin stod det "Kunder som är oroliga beträffande sin bil rekommenderas att uppsöka sin auktoriserade Saab-verkstad.", och det är kanske så man ska börja. De kommer inte att säga att du ska forsätta köra med oljan i det skicket... Om de tar inititivet till åtgärder så är det rimligt att tro att de är mer benägna att stå för kostnaden.

    Men detta är bara mina tankar, dock, mer åsikter vore bra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Olja eller inte olja topplockbultarna
    Av Kudashi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-29, 23:42
  2. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •