Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Biltemas olja i trimmad 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Biltemas olja i trimmad 9-3

    Hej,
    tänkte starta ännu en oljediskussion, denna gången enbart om Biltemas olja.

    Är dags för oljebyte på min 9-3 T5 som dagligen körs rätt hårt, speciellt nu när våren börjar komma
    Har alltid innan kört på dom mer 'kända' oljorna, Castrol, Agrol m.fl men plånboken har ju inte alla gånger tycker om det lika mycket som bilen.

    Så frågan är då, vågar man slå i Biltemas helsyntetiska 5w-40? Priset är ju extremt lockande, 250 spänn för 4l.
    Någon som vet om det är en högraffinerad mineralolja eller en PAO baserad? (tvivlar ju dock på det sistnämnda)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Inget fel på den om man byter per 800-1000 mil.

    Och står det helsyntet så är det helsyntet. Kallas falsk marknadsföring och innebär både böter och säljförbud om det inte skulle stämma.

    Vet mer än flera som kör den oljan i sina T7-bilar. Fast då byter man ju ändå rätt ofta.
    Vill man lägga på 25 spänn till så köper man Swedols dito, som är samma som OK;s Excel 5/40. Och denna möter ACEA-specen, som är den viktigaste till fullo.
    Min 9-5 00;a her rullat de sista 2400 milen med den oljan o drar knappt nåt mellan bytena. Fått fylla en halvliter o ska byta snart igen. Rullat 1300 mil sen senaste bytet.
    Innan drog den typ 1,5-2 liter, fast det berodde nog på en dålig turbo, som sen rasade.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Problem med att den dricker olja har jag inte, min bil verkar inte ta mer än 1-2dl mellan bytena.

    Dom flesta helsyntetiska oljor på marknaden är väll egentligen högraffinerade mineraloljor?
    Är väll egentligen bara en fåtal helsyntetiska som är PAO och ester baserade, rätta mig om jag har fel?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Jag köper rätt olja på nätet.. Blir samma som biltema priser.. Men farsan är mekaniker och har alltid sagt att biltema oljor är bra men inte deras filter

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Det där med filtren är gammal skröna.

    Det har gjorts ett flertal oberoende tester för eftermarknadsdelar, även filter som visat att just biltemas filter håller samma klass som märkesfilter numer. De är t.om. bättre än de Boschfilter som OK brukar ha på hyllan. Och de är egentligen tillverkade av Mann.
    Originalfabrikatet som tillverkade åt saab, Mahle är bara marginellt bättre än biltemas.

    Då en aktör på marknaden inte längre finns så får man googla lite i ämnet. Hittar inga länkar via dom längre.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Problem med att den dricker olja har jag inte, min bil verkar inte ta mer än 1-2dl mellan bytena.

    Dom flesta helsyntetiska oljor på marknaden är väll egentligen högraffinerade mineraloljor?
    Är väll egentligen bara en fåtal helsyntetiska som är PAO och ester baserade, rätta mig om jag har fel?
    Du har så rätt.
    Man kan grovt säga att alla 0wXX har innehåll av grupp 4 el. 5 (POA el. Ester). Många av 5wxx oljorna är grupp 3 oljor som är mineral men kemiskt processade till liknande egenskaper som en grupp 4 & 5.
    Detta behöver inte betyda att de är sämre än en grupp 4 & 5.

    Angående Biltemas oljefiltet till B2xx så var(är) de tillverkade av samma leverantör som Saab använde, WIX i Polen.
    Man får dock se upp då Biltema har haft blandat med och utan övertrycksventil på samma art.nr.
    Opel använder samma design men tycker inte om övertrycksventil.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det där med filtren är gammal skröna.

    Det har gjorts ett flertal oberoende tester för eftermarknadsdelar, även filter som visat att just biltemas filter håller samma klass som märkesfilter numer. De är t.om. bättre än de Boschfilter som OK brukar ha på hyllan. Och de är egentligen tillverkade av Mann.
    Originalfabrikatet som tillverkade åt saab, Mahle är bara marginellt bättre än biltemas.

    Då en aktör på marknaden inte längre finns så får man googla lite i ämnet. Hittar inga länkar via dom längre.
    Det är inte en skröna. Vi bilägare lät runt 1980 testa (på SP, Statens Provningsanstalt) tre oljefilter från Saab, Volvo och en Mann-märkt variant som Mann listade som ersättare. Samtliga tre filter var tillverkade av just Mann. Resultatet var en reningsgrad på filtren i ovan nämnd ordning var 27%, 25% resp 16% (tyvärr minns jag inte så mycket mer om testet). Detta lär oss två saker, filtren är annorlunda och att de kommer från samma tillverkare säger inget. Saab-filtret som de testade var f.ö. till bl.a. B201, dvs. i princip kompatibelt med og9-3 och og9-5.

    Saab har flera ggr uppdaterat filtren, så det finns flera Saab-versioner, jag skulle inte lita på att ett lågprisfilter verkligen blir lika bra för motorn. Sannolikt är filterutformningen en stor kompromiss mellan olika aspekter, och med tanke på den tid Saab tog på sig att arbeta fram det sista filtret som skulle hjälpa till att lösa oil-sludge-problematiken så tror jag just deras filter från mitten av 2000-talet tillhör de mer genomarbetade standardfiltren.

    Nej, skulle inte falla mig in att spara pengar genom att köpa piratoljefilter så länge jag kan få tags på Saabs original.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Man kan grovt säga att alla 0wXX har innehåll av grupp 4 el. 5 (POA el. Ester). Många av 5wxx oljorna är grupp 3 oljor som är mineral men kemiskt processade till liknande egenskaper som en grupp 4 & 5.
    Detta behöver inte betyda att de är sämre än en grupp 4 & 5.
    Precis, jag skulle säga att grupp 3-oljerna normalt är att föredra för de är mycket snällare mot gummislangar. Som t.ex. i vevhusventilationen. Och det faktum att det smiter med en del långa kolkedjor i dem gör att de är mera förlåtande, dock med nackdelen att de kyler lite sämre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Har numera gått över från Biltema w5-40 till GM 5-30
    Inhandlade bilen i sept. Då var den nog körd på Mobil1.
    Bytte efter ca 1mån till Biltema w5-40.
    Upplevde den som betydligt med högljud och rök lite mer än innan bytet.
    Körde 500mil på den oljan och bytte sedan till GM w5-30.
    Bilen ärnumera tystare och ryker betydligt mindre.
    5liter GM kostar sådär 150:- mer än 4liter Biltema.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Köper du GM oljan från tyskland kan du få 25L för dryga 1000:- lappen
    https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel ... liter.html

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det där med filtren är gammal skröna.

    Det har gjorts ett flertal oberoende tester för eftermarknadsdelar, även filter som visat att just biltemas filter håller samma klass som märkesfilter numer. De är t.om. bättre än de Boschfilter som OK brukar ha på hyllan. Och de är egentligen tillverkade av Mann.
    Originalfabrikatet som tillverkade åt saab, Mahle är bara marginellt bättre än biltemas.

    Då en aktör på marknaden inte längre finns så får man googla lite i ämnet. Hittar inga länkar via dom längre.
    Det är inte en skröna. Vi bilägare lät runt 1980 testa (på SP, Statens Provningsanstalt) tre oljefilter från Saab, Volvo och en Mann-märkt variant som Mann listade som ersättare. Samtliga tre filter var tillverkade av just Mann. Resultatet var en reningsgrad på filtren i ovan nämnd ordning var 27%, 25% resp 16% (tyvärr minns jag inte så mycket mer om testet). Detta lär oss två saker, filtren är annorlunda och att de kommer från samma tillverkare säger inget. Saab-filtret som de testade var f.ö. till bl.a. B201, dvs. i princip kompatibelt med og9-3 och og9-5.

    Saab har flera ggr uppdaterat filtren, så det finns flera Saab-versioner, jag skulle inte lita på att ett lågprisfilter verkligen blir lika bra för motorn. Sannolikt är filterutformningen en stor kompromiss mellan olika aspekter, och med tanke på den tid Saab tog på sig att arbeta fram det sista filtret som skulle hjälpa till att lösa oil-sludge-problematiken så tror jag just deras filter från mitten av 2000-talet tillhör de mer genomarbetade standardfiltren.

    Nej, skulle inte falla mig in att spara pengar genom att köpa piratoljefilter så länge jag kan få tags på Saabs original.
    Hur många av forumets deltagare var födda då? Eller ens så gamla att de var läskunniga.
    Nu pratar jag om utveckling och att det faktiskt hänt nåt de senaste 33 åren, även hos biltema. Och det görs löpande kvalitetstester ett par tre gånger om året. Så att hänvisa till en 33 år gammal undersökning är som att köra på 33 år gamla däck?
    Fullständigt ointressant, och nästan lite farligt.

    Och Saabs original = Mahle fast med påtryckt saab/gm-märkning
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    104

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Jag kör i båda Sabbarna biltemas helsyntet och har nästan alltid använts biltemas olja i många år. Men jag byter å andra sidan alltid olja vid max 1000 mil och köper orginal oljefilter. Men jag har aldrig vart med om nåt problem med oljan på 30 olika bilar!
    9-5 2.0T 03
    9-3 Coupe 2.0T 99
    9000 2.3T A50 97
    900 2.0T 95

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och Saabs original = Mahle fast med påtryckt saab/gm-märkning
    Men snälla, om nu inte det har blivit en ny leverantör det senaste året så har oljefilter till motor B2xx levererats av WIX under hur lång tid som helst!
    Först var det WIX i England, men den fabriken lades ner och produktionen flyttades till WIX filtron i Polen.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Under många tiotusentals mil (50.000 mil eller så) körde jag min BMW 3.0S -72 bara på BILTEMA oljor (helsyntet sista 5-10 åren) och BILTEMA oljefilter.
    Efter 74.000 mil funkade motorn fortfarande mycket bra!

    Så min erfarenhet är bara goda av BILTEMA oljefilter och olja!

    Per L

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    skulle aldrig köpa annat än original filter eller liknande från Speedparts
    Saabklubben i USa gjorde ett isärsågningstest för några år sen och det är Mann eller original som gäller

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Det är inte en skröna. Vi bilägare lät runt 1980 testa (på SP, Statens Provningsanstalt) tre oljefilter från Saab, Volvo och en Mann-märkt variant som Mann listade som ersättare. Samtliga tre filter var tillverkade av just Mann. Resultatet var en reningsgrad på filtren i ovan nämnd ordning var 27%, 25% resp 16% (tyvärr minns jag inte så mycket mer om testet). Detta lär oss två saker, filtren är annorlunda och att de kommer från samma tillverkare säger inget. Saab-filtret som de testade var f.ö. till bl.a. B201, dvs. i princip kompatibelt med og9-3 och og9-5.

    Saab har flera ggr uppdaterat filtren, så det finns flera Saab-versioner, jag skulle inte lita på att ett lågprisfilter verkligen blir lika bra för motorn. Sannolikt är filterutformningen en stor kompromiss mellan olika aspekter, och med tanke på den tid Saab tog på sig att arbeta fram det sista filtret som skulle hjälpa till att lösa oil-sludge-problematiken så tror jag just deras filter från mitten av 2000-talet tillhör de mer genomarbetade standardfiltren.
    Hur många av forumets deltagare var födda då? Eller ens så gamla att de var läskunniga.
    Nu pratar jag om utveckling och att det faktiskt hänt nåt de senaste 33 åren, även hos biltema. Och det görs löpande kvalitetstester ett par tre gånger om året. Så att hänvisa till en 33 år gammal undersökning är som att köra på 33 år gamla däck?
    Fullständigt ointressant, och nästan lite farligt.

    Och Saabs original = Mahle fast med påtryckt saab/gm-märkning
    En 30 år gammal lärdom är i högsta grad relevant om förutsättningarna kvarstår. Och modellfloran har knappast minskat de senaste 30 åren.

    I fallet med originalfiltret för B2x5-motorer har filtret testats ingående av rätt personer på Saab. Att tro att någon på ett enkelt sätt kan få alla parametrar lika bra på ett piratfilter med några enkla pendrag är rätt optimistiskt. Det är stor skillnad på att ha kompetens på att göra filter och på att dimensionera filtret i en motor.

    Därmed inte sagt att filtren inte kan utvecklas. Men piratfilter säljs på lägre pris, inte på bättre prestanda.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Vilken tur att vi bor i något som brukar kallas för en demokrati!

    Den som absolut inte vill köra med BILTEMA oljsfilter slipper göra det och den som vill köra med BILTEMA oljefilter kan fortsätta göra det.

    Och så fortsätter vi alla att leva nöjda och glada!

    Per L

  18. #18
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Jag försöker vara logisk och rationell. De klassificeringar som görs av API och ACEA är vetenskapliga och borde vara fullständigt tillförlitliga. Litar man på att märkningen är korrekt borde alltså de flesta motoroljor och speciellt Biltemas helsynteter vara helt OK att använda såtillvida man inte trimmar till 700 hk eller liknande.
    Dock kan jag inte förmå mig själv att lita på Biltemas oljor. Det är alltså helt känslomässigt, och jag förebrår mig själv. Men efter att den Vol*o 850 turbo jag hade gick ner sig (turbo kass, lyftarknack, oljeförbrukning, etc ) på den biltemaolja jag körde med litar jag inte på demn.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Jag försöker vara logisk och rationell. De klassificeringar som görs av API och ACEA är vetenskapliga och borde vara fullständigt tillförlitliga. Litar man på att märkningen är korrekt borde alltså de flesta motoroljor och speciellt Biltemas helsynteter vara helt OK att använda såtillvida man inte trimmar till 700 hk eller liknande.
    Dock kan jag inte förmå mig själv att lita på Biltemas oljor. Det är alltså helt känslomässigt, och jag förebrår mig själv. Men efter att den Vol*o 850 turbo jag hade gick ner sig (turbo kass, lyftarknack, oljeförbrukning, etc ) på den biltemaolja jag körde med litar jag inte på demn.
    Ett sätt att garantera en miniminivå är att titta på API-klassningen, är oljan certifierad betalar tillverkaren licens: https://themotoroilevaluator.com/member ... institute/

    Angående oljor som inte fungerar så bra så är ett märkesnamn inte alltid en garanti för topprodukter. Även om det finns oljemärken som är mer helgjutna än andra och aldrig verkar släppa ut skit. Själv litar jag på Shell av de stora och i Sverige lättillgängliga oljorna, och än har jag inte blivit besviken.

    När det gäller Biltema-oljor så är de troligen rätt bra, men med en turbo är det viktigt att oljan inte beter sig illa vid kraftiga övertemperaturer, något som inte täcks (täcktes?) i de vanliga oljenormerna. Med tanke på certifieringskraven och de få verkliga tillverkare som finns är det nästan säkert att Biltemas olja är någon som även säljs eller har sålts under andra namn. Vilken olja var det som du misstänkte, årtal är intressant då de ju har (precis som alla andra) uppdaterat oljorna över åren?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Biltemas olja i trimmad 9-3

    Biltemaolja = Exxon = Statoil Lazerway = helt okej.

    Och har inget hänt med utvecklingen på 30 år så har jag ingen 9-5;a heller för det fanns inte den modellen då. Inte ens 9000 hade börjat tillverkas då o 16-ventilaren va väl precis under utveckling.

    Tredjepartstillverkarna eller de som beställer tillverkning runtom i världen gör tester hela tiden för att ligga hack i häl med originalfabrikaten.
    Deras mål är att få iväg kvantiteter med godtagbar kvalitet. Och lägre priser.
    Idag finns det inte många som vågar fuska med specarna för då åker de ut ur eftermarknadshyllorna med buller o bång. Räcker med att en, eler ett par bilägare får problem, så går det blixtsnabbt att stoppa produkterna. Gäller alla billiga.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. biltemas lågrykande olja?
    Av calle_p40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 21:42
  2. vilken olja trimmad kortmotor på e85
    Av nygge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 21:22
  3. Biltemas transmissions olja?
    Av Hanens i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 16:14
  4. biltemas olja, något att ha?
    Av davod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 17:17
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •