Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Etanol och dess påverkan på saker och ting

  1. #1
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Jag har inte tänkt starta någon längre diskussion om hurvida etanol är livsfarligt för det ena och det andra eller tvärtom.
    Jag är en av dom som anser att det mesta i tex en Saab 900 från säg 1995 klarar etanolen alldeles utmärkt i ett tiotal år, sånär som på bränslepump och spridare. Men jag tycker även att man inte kan kräva så mycket av en bil som rullat runt 15k mil.

    Tänkte dela med mig av lite bilder.
    Jag har länge misstänkt att stillastående etanol har en obehaglig effekt på bränsletank och pump mm. Detta har uppmärksammats på tävlingsbilar som stått still över vintern med etanol i tanken.
    Från att starta och gå hur fint som helst på hösten till att knappt orka igång på våren och ha en helknasig spridarbild med helt igensatta filter har varit symptomerna.

    Samtliga bilder är från en Saab 900 1997 som stått still med etanol i tanken i ca 2 år.
    Så här ser det ut.

    i botten på pumparmaturhuset


    runt pumpen (ytan är grönaktig och kladdig som lim), notera även klumpen på mejseln som är urgröpt ur botten på huset.


    klet från huset



    Min personliga åsikt är att etanol äger, på alla fronter.
    Vill man slippa problemen som kommer på posten efter ett tag så kan man varva av med några utspädningar bensin, eller rent av köra fullt ut bensin om man har möjligheten. Och glöm för tusan inte att suga ur tanken om bilen ska stå över vintern

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Jag har både läst och hört att det KAN bildas slam på samma sätt som organismer bildar gegga i diesel. Det låter lite paradoxalt att bakterier kan växa till sig i E85, men detta ser onekligen ut som "bakteriegucka"

    Jag vet inte om det är sant, men det är en teori

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Ja, något är det ju som löses upp/frigörs och fastnar i spridare mm.
    Det är ju detta som brukar ha lite olika färger och som ställer till kallstarter och gången på motorer som gått länge på etanol.

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Ja, något är det ju som löses upp/frigörs och fastnar i spridare mm.
    Det är ju detta som brukar ha lite olika färger och som ställer till kallstarter och gången på motorer som gått länge på etanol.
    Du tänker inte på detta?:


    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Mina spridare ser värre ut!
    Mitt tankfilter satte igen 3ggr så pass att bilen dog, en gång på Sveriges mest trafikerade väg på 17:30...
    Men så kör jag inte min 9000 några fjuttiga 1000mil per år heller.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Echonator, precis så kan det se ut.
    De äldre spridarna (tex en sån du har på bild) blir värre än tex en siemens 630cc, har jag märkt.
    Större hål i 630cc?

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Intressant att se! Nu känner jag mig desto nöjdare med att ha gjort mig besväret att suga ur etanolen och tanka fullt 98 till avställningen.

    Men frågan är, vad händer när bensin står i 2 år? Vet av erfarenhet att gammal bensin iaf börjar lukta förjävla illa. I det fallet hade det nog legat i tanken betydligt längre än 2 år iofs.

    Frågan är också, är det etanolen i sig som skapar dessa beläggningar eller är det så att etanolen löser upp annat? Typ plast och gummi?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Men frågan är, vad händer när bensin står i 2 år? Vet av erfarenhet att gammal bensin iaf börjar lukta förjävla illa. I det fallet hade det nog legat i tanken betydligt längre än 2 år iofs.
    Ganska vanligt att motorn inte startar alls med så gammal bensin.
    T.ex. gräsklippare som stått över vintern brukar oftast behöva färsk bensin för att starta på våren.

    Man kan ju fundera om om etanolbeläggningarna kommer från etanolen eller om det är nått som ursprungligen kommer från bensinen ?

    Hittar man samma beläggningar i pumparmaturen i en bil som gått på etanol sedan den var ny?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Etanol blandar sig ju med vatten, det gör inte bensin.
    Så det som händer med bensin i tanken är väl att det bildas kondens som lägger sig ovanpå (eller under kanske?)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Etanol blandar sig ju med vatten, det gör inte bensin.
    Så det som händer med bensin i tanken är väl att det bildas kondens som lägger sig ovanpå (eller under kanske?)
    BF95 innehåller ju 5 % etanol så det borde ju ta hand om en del av det problemet?
    Tänk K-sprit, ni som är tillräckligt gamla för att minnas sånt ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Intressant. Jag växlar till E85 på sommaren och kör på det, sen till bensin över vintern. Det kanske är bra då... Min spridare ser aningens kläggiga ut efter en sommarsäsong men jag har inte märkt nåt med igensatta filter eller nånting, bilen har alltid gått lika bra. Filtret är original, 23000 mil nu, jag har inte bytt det nån gång (!) och kört 2 sommarsäsongen kanske 1000 mil var i bilen. En og900 T16 1992.... Men jag skall akta mig för att ställa av en bil med E85 i tanken!
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Etanol blandar sig ju med vatten, det gör inte bensin.
    Så det som händer med bensin i tanken är väl att det bildas kondens som lägger sig ovanpå (eller under kanske?)
    Vore det ett vattenproblem skulle det nog yttra sig just som ett vattenproblem med frysproblem t.ex.

    Det är nog snarare så att bensinen tappar mycket av sina egenskaper och brinner sämre. Om lättflyktiga ämnen försvinner är väl risken uppenbar att det blir nått klet kvar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Alltså det var bara en tanke ang skillnaden mellan bensin och etanol.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Redline har en tillsats till diesel som ska stoppa organismer/bakterier i diesel som står längre stunder, enligt dom ska den funka till E85 också.

    Den heter Diesel Fuel Biostat
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Problemen med E85 är tyvärr inte på något vis relaterade till bakterier eller nån slags påväxt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16

    Sv: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Jag har fått höra att pumpen kan ta lite stryk av E85, även av BF95 men inte lika mycket, och att man då kan hälla i lite olja i tanken för att smörja lite bättre. Någon annan som hört detta? Vad för olja?

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Sv: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av namgniw
    Jag har fått höra att pumpen kan ta lite stryk av E85, även av BF95 men inte lika mycket, och att man då kan hälla i lite olja i tanken för att smörja lite bättre. Någon annan som hört detta? Vad för olja?

    _
    Funkar säkert men "olja" sänker vanligtvis oktantalet och förbränns dåligt så man riskerar säkert att grisa ner förbränningsrummet mera.
    Samma pump som körs på E85 kommer att få ett kortare liv än i bensin men jag har också hört att det ska vara än värre att blandtanka.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Problemen med E85 är tyvärr inte på något vis relaterade till bakterier eller nån slags påväxt.

    M.V.H.
    Vad är det för gucka Uhr har hittat i tanken då?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Problemen med E85 är tyvärr inte på något vis relaterade till bakterier eller nån slags påväxt.

    M.V.H.
    Vilka problem?
    De "enda" problemen jag känner till är vid för långvarig användning av e85 så sätter spridare, filter och pump igen sig. Exakt vad det är som kläggar vet jag inte. Man misstänker färgämnena i bränslet, men jag är skeptisk.

    Eftersom det även krävs mer bränsle vid kallstart än på bensin så sköljer det även förbi kolvringarna och hamnar mycket "vatten" i tråget. Även vevhusventilationen får jobba med mycket kondens när etanol strömmar genom motorn.
    Något försämrad smörjning av diverse delar blir det också.
    Men det finns många positiva aspekter också. Har ni jämfört insidan på en motor som gått drygt 20.000mil på bensin och sen 5000mil på e85 med en som gått 25.000mil på bensin?
    Allt sot och svartfärgning är som bortblåst.

    Det finns en anledning till att vi med flera hänvisar till tätare oljebyten vid etanolkörning.
    Sen om man vill följa det är upp till var och en.

  20. #20
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Etanol och dess påverkan på saker och ting

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Men det finns många positiva aspekter också. Har ni jämfört insidan på en motor som gått drygt 20.000mil på bensin och sen 5000mil på e85 med en som gått 25.000mil på bensin?
    Allt sot och svartfärgning är som bortblåst.

    Jag håller med dig här!

    Jag har öppnat en B204E som gått 24700 mil på endast bensin samt en B234i som gått 23000 på bensin och sedan 2000 på E85. Det var som dag och natt, där "bensinmotorn" var redigt sotig och jävlig, medan "etanolmotorn" var betydligt renare i förbränningsrummen. Sen när man byter olja (byter alltid vid max 1000 mil oavsett bränsle) så är ju oljan från en bensinmotor becksvart, medan den man tappar ur etanolmotorn är betydligt mer genomskinlig om än med en viss röd ton.

    Sen kan man kika på avgassystemet. Min mor har haft en Ford Focus Flexifuel sedan 2002 som hon då köpte ny. Den har sedan dess gått 27k mil, och det endast på etanol med undantag för 3-4 tankar bensin som blev då vi dragit husvagn med den ute i obygden och E85 inte fanns när det var dags att tanka. Vid utblåset är det fortfarande ytterst lite sot, och på farsans Opel Corsa som gått några tusen med nytt system på bensin är redigt sotig där bak. Och ja, avgassystemet som sitter på focusen har aldrig blivit bytt.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. inget temp på SID påverkan ACC??
    Av nlzweed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 12:57
  2. Lågt GLT td0415t#5 - påverkan och justering
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 19:16
  3. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  4. Castern´s påverkan fram/Justering? , 9-3SS
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 23:09
  5. Utetemps påverkan på accelerationen?
    Av Treo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •