Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med mReq/mAir samt laddtryck.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Problem med mReq/mAir samt laddtryck.

    Hej!

    Cirka 10 mil utanför Hannover hände något med min bil idag, en 9-5:a 2,3t MY 99.
    Det första jag märkte var ett tjutande ljud(typ väsande som ett luftläckage) som verkade följa laddtryck/last samt att motorn verkade orkeslös. Detta ljud försvann sedan ganska omgående och vid en snabb okulär besiktning på en rastplats kunde inga fel hittas på vakumslangar eller dylikt.

    Väl ute på Autobahn upptäcker jag att mAir inte når upp till mReq, samt att laddtrycket inte blir högre än cirka 0,3-0,4 bar (255-260 Nm, cirka 600 mg/c tror jag).

    Bilen är körbar, misständer inte, inga felkoder är satta men den är trött som en påse nötter.

    Jag har lossat avlastningsventilen och blåst i den med munnen, men den verkar tät.
    Har även lossat W-slangen till magnetventilen och pluggat den med en penna. Ingen skillnad.

    Det kommer absolut ingen rök alls och bilen går som vanligt förutom att laddtrycket är lågt och byggs upp mycket långsamt.

    Fattar inte vad som kan ha hänt och har lite halvpanik just nu.

    Kan turbon ha rasat så snabbt och utan att det varken ryker eller viner?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Går den "okej" på tomgång? Om du kollar open sid på lambdavärdet @ tomgång, vad ligger det på? Vad har du för undertryck på tomgång?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Titta till vä sida av motorn framifrån sett, där är nog en slang trasig eller lös.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Går den "okej" på tomgång? Om du kollar open sid på lambdavärdet @ tomgång, vad ligger det på? Vad har du för undertryck på tomgång?
    Runt 0,3-0,4 i tryck på tomgång. Kan inte känna någon skillnad på tomgången, inte heller verkar den "hänga" kvar på växlarna som man skulle kunna gissa om det vore ett läckage.

    Amul verkar ha stigit cirka 2%, men det är svårt att säga om det hänger ihop med detta.
    Lambda verkar pendla kring 0 vid tomgång (dvs +-250).
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Går den "okej" på tomgång? Om du kollar open sid på lambdavärdet @ tomgång, vad ligger det på? Vad har du för undertryck på tomgång?
    Runt 0,3-0,4 i tryck på tomgång. Kan inte känna någon skillnad på tomgången, inte heller verkar den "hänga" kvar på växlarna som man skulle kunna gissa om det vore ett läckage.

    Amul verkar ha stigit cirka 2%, men det är svårt att säga om det hänger ihop med detta.
    Lambda verkar pendla kring 0 vid tomgång (dvs +-250).
    Då har du garanterat ett luftläckage efter turbon nånstans, 0,3 - 0,4 i undertryck är inte mycket... sprucken IC-slang? Sprängd gavvel på IC? Slang som gått av / lossnat?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Runt 0,3-0,4 i tryck på tomgång. Kan inte känna någon skillnad på tomgången, inte heller verkar den "hänga" kvar på växlarna som man skulle kunna gissa om det vore ett läckage.

    Amul verkar ha stigit cirka 2%, men det är svårt att säga om det hänger ihop med detta.
    Lambda verkar pendla kring 0 vid tomgång (dvs +-250).
    Då har du garanterat ett luftläckage efter turbon nånstans, 0,3 - 0,4 i undertryck är inte mycket... sprucken IC-slang? Sprängd gavvel på IC? Slang som gått av / lossnat?
    Undertrycket är alltså 0,6-0,7.
    Dvs, absoluttryck 0,3-0,4 och relativt tryck är mellan -0,6 och -0,7.

    Jag fattar inte vad felet är om det inte är turborelaterat?

    mAir mäts av LMM, skulle det läcka EFTER LMM borde mReq och mAir fortfarande stämma överrens, men bilen skulle gå fett eller magert (beroende på om läckaget är innan eller efter spjäll).

    Nu verkar inte Amul sticka iväg jättemycket men mAir är ganska långt ifrån vad mReq begär (syns som lågt laddtryck).
    Det som påverkar mAir(den mängd luft som passerar LMM) bör vara spjällvinkel och turbo.
    Dvs antingen är magnetventilen som styr turbon trasig, de blå backventilerna trasig(a) eller så läcker dumpventilen. Ett läckage borde väl påverka Amul, Aadd, samt laddtryck men inte få mAir och mReq att diffa?

    Jättetack för att du tar dig tid. Min största oro just nu är att det är något mekaniskt fel på turbon. KAN turbon ha rasat, fastän jag inte ser någon rök?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Ryck wastegateslangen och ut och gasa FÖRSIKTGT. Laddet borde skena iväg bra mycket högre än det du får nu.

    Är det så att du har samma tryck så har du förmodligen en stor läcka i alla fall å andra sidan så borde ditt undertryck inte vara så pass lågt som det är i så fall, -0,6 - -0,7 är helt normalt.

    Vad har du för värden i "LIMP" i open sid? Har spjällhuset hoppat i limp home?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Har du kollat WG:n?
    Stången har kanske fastnat i öppet läge.
    Ut och motionera den för hand.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Problem med mReq/mAir samt laddtryck ÄR UTOMLANDS!

    Uppdatering:

    Totalhaveri på turbon på rampen upp till färjan (Rostock-Trelleborg).
    Fyllde ett och halvt däck med oljerök. :-)

    Så kan det gå...
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. mreq vs mair Trionic 7
    Av sluggo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2021-08-12, 22:48
  2. mreq och mair
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2016-07-27, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •