Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    23

    Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Hej.
    Har kopplat in min gamla aktiva bas i min 9-3 sc my07.
    Har 150w systemet i den.
    Snodde högnivå från steget i bak frin+&- somt flin+&-, kopplade på en högnivå till lågnivå, sen i lådan.
    Testade först med högnivå, då lådan har både hög och lågnivå, blev lite bättre med lågnivå.

    Nu till frågan, tycker att den spelar för lågt i bak? har ställt omkopplaren på högsta, samt steget i lådan på högsta, blir lite fylligare ljud, men lådan arbetar knappt?

    När den satt i min gamla bil, där man kunde koppla som man ska, flåsade den på ordentligt.
    Går det att få mera kräm där bak??
    Omvandlaren är från biltema, men tycker inte det kan vara sån jätte skillnad med en dyrare.

    Mvh:Johnny
    Saab 9-3 aero sc v6 my07

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Med "omkopplaren" menar du de på omvandlaren då?

    Hur har du inställningen på stereon? Eftersom högnivå påverkas direkt av stereons inställningar för bas, fader osv så påverkar det också lådan. (Vrid upp basen samt mellanregister om du vill en del och se till att "Fader" inte är ställt för långt bak).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Förstår precis vad du menar, upplever samma med min installation, innan jag höjde steget till max spelade det oväntat lågt från subben. Jag upplever att högnivån (flin/frin) från HU:n är ganska låg volym på och därför blir det låg signal fram till eftermarknadssteget/aktiva subben.

    Jag hade först funderingar på att löda in mig på rlin/rrin och köra fader-kontrollen som nivåreglerare till subben, men hittade ingen info som kunde bekräfta att den bakre kretsen inte var skuren i frekvensen (högtalarna bak är små).

    Om du orkar hade det varit intressant om du testade den bakre kretsen istället, så vi får veta om den är frekvensskuren ifrån HU:n eller om detta görs i steget. Hade varit utmärkt att kunna ställa sub-nivån med hjälp av fadern!
    Martin Viding

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Jag kan inte bekräfta det till 100% men nog har jag för mig att jag läst någonstans att "nya" GM stereon inte är skuren i frekvenserna utan 4 kanaler med full range precis som vilken vanlig stereo som helst?

    Det är väl 03-06 som det är knepigt att hitta vettig högnivå.

    Men som sagt vore det perfekt om någon kunde kolla detta och gärna hitta en lösning för jag planerar själv att skaffa någon liten baslåda så det är en väldigt intressant fråga för mig också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    23

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Hej alla, tack för svaren, ja jag menade omvandlaren, inte omkopplaren.
    Tagit en liten paus i stereo pulet.
    Ska fortsätta i veckan, funderade oxå på att gå in efter steget bak, och se om det ger mera "volym".
    Annars får man väl hitta någon som är grym på att löda, som kan löda sig in och få lågnivå från steget.
    Saab 9-3 aero sc v6 my07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    23

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Med "omkopplaren" menar du de på omvandlaren då?

    Hur har du inställningen på stereon? Eftersom högnivå påverkas direkt av stereons inställningar för bas, fader osv så påverkar det också lådan. (Vrid upp basen samt mellanregister om du vill en del och se till att "Fader" inte är ställt för långt bak).
    Japp, har lekt med fader samt eq inställningar, har ljud men känns som att det fattas 90% av ljudet lådan kan ge.
    Saab 9-3 aero sc v6 my07

  7. #7

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Citat Ursprungligen postat av jompa2
    Hej alla, tack för svaren, ja jag menade omvandlaren, inte omkopplaren.
    Tagit en liten paus i stereo pulet.
    Ska fortsätta i veckan, funderade oxå på att gå in efter steget bak, och se om det ger mera "volym".
    Annars får man väl hitta någon som är grym på att löda, som kan löda sig in och få lågnivå från steget.
    ¨
    Frekvensen är garanterat skuren efter steget både på bakre och främre kanalerna, så detta är ingen bra idé. Det jag menade var att löda in sig på högnivån från HU:n till steget, som går till bakre kanalerna. Då kan man ställa ner ljudet fram med fadern på HU:n och på så sätt få Subben och spela högre jämfört med framsystemet. Skulle det bli något problem med att högtalarna i bagageluckan spelar för högt ät det bara att koppla ur dem, de gör ingen nytta ändå (om man sitter fram och lyssnar).
    Martin Viding

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    23

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Okey, men är det inte det jag har gjort? tagit signal på frin flin.
    Det fungerar med faden,
    Iofs borde jag kanske testa att ta signalen från bakkanalerna, då skulle ja fader fungera bättre, men känns som att det borde vara lika klen signal, men testar man inte så vet man ju inte
    Saab 9-3 aero sc v6 my07

  9. #9

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Flin+ = front left in+
    Flin- = front left in-
    Frin+ = front right in+
    Frin- = front right in-

    Rlin+ = rear left in+
    Rlin- = rear left in-
    Rrin+ = rear right in+
    Rrin- = rear right in-

    Du (precis som jag) har kopplat in dig på flin/frin, om man istället väljer rlin/rrin kan man med fadern höja och sänka den bakre kretsen och på så sätt sänka volymen på högtalarna i instrumentbrädan och framdörrarna samtidigt som din sub har bibehållen volym. Då kan du höja tillräckligt på HU:n för att din sub skall börja spela ordentligt utan att ljudet i övrigt blir så högt.
    Martin Viding

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    23

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Ska testa detta, återkommer med rapport.
    Saab 9-3 aero sc v6 my07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    23

    Re: Aktivbaslåda i saab 9-3 my07

    Liten uppdatering,
    Fick koppla till ett slutsteg till min aktiva bas för att den ska spela riktigt.
    Dragit lågnivå till steget sen högnivå till den aktiva basen.

    Har inte kopplat in basen på bakhögtalarna än ,men det blir nog gjort nu i påsk.
    Saab 9-3 aero sc v6 my07

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,8t SC MY07, tändningsfel?
    Av jompa2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 22:01
  2. 9-3 MY07 SC Stereo?
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:03
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •