Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Saab 9-5: Slå av bakljusen

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Många nya bilar har inga bakljus påtänd om dagen. Är det möjlig at modifiera ljusbrytaren så at bakljusen inte ljuser i läge \, men ljuser när man vrider den til läge /?
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Rent teoretiskt...
    Vredet ger spänning till bakljusen på samma stift oavsett läge.
    Skulle vara om man flyttar den kabeln till det stift som blir spänningssatt i läge /.
    Men om det är nåt annat som bråkar då vet jag inte.

    Men sen måste jag ifrågasätta, Varför? Vad finns det för fördel med det? Kan inte komma på någon...

    Det där påhittet på nya bilar är nog bland det mest korkade biltillverkarna gjort på mycket länge, och jag kan som sagt inte komma på någon fördel!

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Är nog dessutom inte lagligt, då din bil är helbilsgodkänd med halvljusautomatik och *ska* ha bakljusen tända även dagtid.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Är nog dessutom inte lagligt, då din bil är helbilsgodkänd med halvljusautomatik och *ska* ha bakljusen tända även dagtid.
    Men borde det inte vara tillåtet att köra med ljusen avstängda då det faktiskt går genom att ta bort säkring 35 (tror jag det är?). Alla importerade bilar har det så om inte annat.
    Men egentligen förstår jag inte vad det skall tjäna till att köra utan bakljus dagtid. Jag hatar när folk kör utan bakljus inne i stan t.ex. Det är väldigt ofta jag tagit miste på en stillastående bil mot en körande bil.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Är nog dessutom inte lagligt, då din bil är helbilsgodkänd med halvljusautomatik och *ska* ha bakljusen tända även dagtid.
    Men borde det inte vara tillåtet att köra med ljusen avstängda då det faktiskt går genom att ta bort säkring 35 (tror jag det är?). Alla importerade bilar har det så om inte annat.
    Men egentligen förstår jag inte vad det skall tjäna till att köra utan bakljus dagtid. Jag hatar när folk kör utan bakljus inne i stan t.ex. Det är väldigt ofta jag tagit miste på en stillastående bil mot en körande bil.
    Det är en anpassning mot europa då många andra länder där som tycker det är förkastligt med belysning under dagtid.

    För en undersökning från Storbrittanien där man hävdar att bromsljusen syns mer när bakljusen ej är tända.

    Samt en från Tyskland där man hävdar att ögat dras till ljuspunkter dvs har bilar ljus på dagtid kan man missa gångtrafikanter tex.

    Håller personligen med om att bilar borda ha belysning på även dagtid.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Nu är ju skribenten från Norge där andra regler kan gälla än i Sverige (och EU för den delen).

    Men i Sverige är det - p.g.a. vårt EU-medlemskap som säger att en bil som är typgodkänd i ett EU-land automatiskt är det i hela unionen - sedan något år eller två tillbaka tillåtet med bilar som dagtid har DRL (day running lights) fram och släckt belysning bak.

    För att detta ska vara lagligt krävs:
    1. Att bilen är heltypsgodkänd med den belysningen (og9-5 är det inte)
    2. Att den har lampor som uppfyller DRL-kravet (krav på ljusstyrka och belysningsvinkel). og9-5 har det inte: varken parkeringsljus, dimljus eller halvljus klassas som DRL.

    Svenskreggade bilar kan rent tekniskt mycket enkelt köras helt utan belysning, halvljusautomatik eller liknande är inget krav på besiktningen. T.ex. finns det gott om importerade bilar där man inte orkar programmera om ljusautomatiken, eller svensksålda bilar där ägarna av olika anledningar stängt av ljusuatomatiken (t.ex min og900 som tidigare ägdes av en herre som gärna åkte ner på kontinenten med den).

    Däremot är det inte lagligt att köra utan ljus på i Sverige dagtid - oavsett om bilen är svenskreggad eller ej. Man ska ha antingen halvljus, den nya typen av DRL eller varselljus (den gamla typen där det lyser både bak och fram som finns på t.ex. volvo 240)

    Jämför med bältesanvändning: Alla bilar går att köra utan bältet på och i vissa andra länder finns inget bälteskrav. Det betyder ändå inte att det är lagligt att köra utan bälte i Sverige.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Sedan finns det ju dem som skiter högaktningsfullt i belysningsreglerna och kör ändå för att det tycker det är coolt, t.ex. de som xenonkonverterar bilar som är typgodkända med halogenstrålkastare eller de som kör med dimljus och halvljus på samtidigt.

    Det är sedan en polisiär fråga.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Håller fullständigt med föregående talare.
    Däremot så verkar norrortspolisen tröttnat på att beivra denna typ av lagbrott. Runt Rosersberg är det ett övningsområde för polisaspiranter, och de har en del av sin utbildning förlagd i samma område. Möter dagligen minst en snutvolvo o nån snutsaab med dimljus o halvljus tända samtidigt. Måste va beredd med mobilkameran nån förmiddag o visa. Södertörnsnutarna är däremot överpetiga på allt de kan komma på, och dessa tillhör ju samma länsgrupp. Vinkades in på blåstest i torsdags, strax inna löwenströmska. Bilen bakom likaså. Den hade både halvljus och dimljus tända såg jag i backspegeln.
    HEHE! tänkte jag. Döm till min förvåning, de släppte iväg den innan mig för blåsmackapären ville inte riktigt. Jag påpekade detta, självklart. Fick till svar "Vi har endast nykterhetskontroll idag" av den goda polisen som försökte få igång blåsmanicken igen. Då klev jag ur bilen, fick tag på den som var befäl och förklarade att jag inte accepterade situationen i detta läge. Efter nåra sekunder så blev jag ivägsläppt, utan att ha blåst. Efter 4 minuter passerade jag från andra hållet o då plockade dom ihop.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Håller fullständigt med föregående talare.
    Däremot så verkar norrortspolisen tröttnat på att beivra denna typ av lagbrott. Runt Rosersberg är det ett övningsområde för polisaspiranter, och de har en del av sin utbildning förlagd i samma område. Möter dagligen minst en snutvolvo o nån snutsaab med dimljus o halvljus tända samtidigt. Måste va beredd med mobilkameran nån förmiddag o visa. Södertörnsnutarna är däremot överpetiga på allt de kan komma på, och dessa tillhör ju samma länsgrupp. Vinkades in på blåstest i torsdags, strax inna löwenströmska. Bilen bakom likaså. Den hade både halvljus och dimljus tända såg jag i backspegeln.
    HEHE! tänkte jag. Döm till min förvåning, de släppte iväg den innan mig för blåsmackapären ville inte riktigt. Jag påpekade detta, självklart. Fick till svar "Vi har endast nykterhetskontroll idag" av den goda polisen som försökte få igång blåsmanicken igen. Då klev jag ur bilen, fick tag på den som var befäl och förklarade att jag inte accepterade situationen i detta läge. Efter nåra sekunder så blev jag ivägsläppt, utan att ha blåst. Efter 4 minuter passerade jag från andra hållet o då plockade dom ihop.
    Vilket språk

    Med tanke på att Volvo eller Saab polisbilar normalt inte är utrustade med dimljus så lär det vara något större problem. Men polisen borde vara ett gott föredöme.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Med tanke på att Volvo eller Saab polisbilar normalt inte är utrustade med dimljus så lär det vara något större problem.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Någonting som däremot är tillåtet är ju dimljus i kombination med helljus alternativt parkeringsljus. P-ljus+dimljus använde jag när jag fortfarande hade mina dimljus monterade. Men pga att det var så lätt att glömma att man hade dimljusknappen intryckt så tog jag bort dom för att undvika att köra med halvljus+dimljus.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Håller fullständigt med föregående talare.
    Däremot så verkar norrortspolisen tröttnat på att beivra denna typ av lagbrott. Runt Rosersberg är det ett övningsområde för polisaspiranter, och de har en del av sin utbildning förlagd i samma område. Möter dagligen minst en snutvolvo o nån snutsaab med dimljus o halvljus tända samtidigt. Måste va beredd med mobilkameran nån förmiddag o visa. Södertörnsnutarna är däremot överpetiga på allt de kan komma på, och dessa tillhör ju samma länsgrupp. Vinkades in på blåstest i torsdags, strax inna löwenströmska. Bilen bakom likaså. Den hade både halvljus och dimljus tända såg jag i backspegeln.
    HEHE! tänkte jag. Döm till min förvåning, de släppte iväg den innan mig för blåsmackapären ville inte riktigt. Jag påpekade detta, självklart. Fick till svar "Vi har endast nykterhetskontroll idag" av den goda polisen som försökte få igång blåsmanicken igen. Då klev jag ur bilen, fick tag på den som var befäl och förklarade att jag inte accepterade situationen i detta läge. Efter nåra sekunder så blev jag ivägsläppt, utan att ha blåst. Efter 4 minuter passerade jag från andra hållet o då plockade dom ihop.
    Du har överlag en jävligt sur och tråkig attityd när du skriver.
    Du skriver som om du vet allt och bara läxar upp alla andra.
    Det är inte så mycket jag kan göra åt det, men när du kallar poliser för fitta, då sätter jag fan ner foten.

    Inte en gång till!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Någonting som däremot är tillåtet är ju dimljus i kombination med helljus alternativt parkeringsljus. P-ljus+dimljus använde jag när jag fortfarande hade mina dimljus monterade. Men pga att det var så lätt att glömma att man hade dimljusknappen intryckt så tog jag bort dom för att undvika att köra med halvljus+dimljus.
    Programmera om det så att de inte tänds när halvljuset är på så kan knappen vara intryckt jämnt

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    ...men jag undrar fortfarande om detta er möjlig...
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  15. #15
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av little_e
    ...men jag undrar fortfarande om detta er möjlig...
    Vad jag vet så finns det ingen sån funktion nej.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    :/
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av little_e
    ...men jag undrar fortfarande om detta er möjlig...
    Vad jag vet så finns det ingen sån funktion nej.
    Den belysningskombinatinonen var nog inte påtänkt när 9-5an designades så därför finns det inte programmeringsmöjligheter för det. Vill du absolut få till den funktionaliteten blir det till att fulkoppla sladdar.

  18. #18
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Vad jag vet så finns det ingen sån funktion nej.
    Den belysningskombinatinonen var nog inte påtänkt när 9-5an designades så därför finns det inte programmeringsmöjligheter för det. Vill du absolut få till den funktionaliteten blir det till att fulkoppla sladdar.
    Precis borde ju gå att sätta en brytare till de två säkringarna som styr p-ljuset.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Saab 9-5: Slå av bakljusen

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av jellybear

    Den belysningskombinatinonen var nog inte påtänkt när 9-5an designades så därför finns det inte programmeringsmöjligheter för det. Vill du absolut få till den funktionaliteten blir det till att fulkoppla sladdar.
    Precis borde ju gå att sätta en brytare till de två säkringarna som styr p-ljuset.
    Eller flytta kabeln som sitter på stift 4 på vredet till stift 11... Borde funka efter en snabb koll i schemat (har inte lusläst)
    Tyvärr kommer det leda till att p-ljuset ej funkar i mittenläget, men det går att lösa på annat sätt om man vill...

    Har dock fortfarande inte fattat varför man skulle vilja...

Liknande ämnen

  1. Fel på bakljusen?
    Av KaptenHaddock i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 23:36
  2. USA-bakljusen 9-3 SC ->Nu med bild<-
    Av Schnabeln i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 12:59
  3. Nya bakljusen Saab 9-3
    Av fastcars i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 01:33
  4. Bakljusen i bakluckan 9-5!
    Av Isseh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •