Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Någon som vågar sig på en gissning vad ett rimligt slutpris kan bli?

    Positivt: Servad alltid på aukt Saabverkstad, nyligen bytta stötdämpare samt nivåreglering till xenonstrålkastare.

    Negativt: Lacksläpp stort som en femkrona ungefär på hundbenet ena sidan

    Skick: Normalt för årsmodellen skulle jag säga. Absolut inget putsobjekt men fri från repor och skador annat än normala stenskott. Inredningen fräsch men lite repor i skinn finns.

    Saab 9-5 Aero SC -05
    13166 mil

    Utdrag från utr:
    17" alu-fälgar
    AS3 stora stereon med cd-växlare
    Backvarnare
    Blåtandshandsfree ifrån Parrot
    Elstolar med minne
    Ljus helskinnklädsel
    Löstagbart drag
    Motorvärmare och uttag för kupévärmare invändigt
    Navigator
    Sommar och vinterdäck på alu-fälg båda Saab org
    Automat
    Xenonljus

    Skattad
    Besiktad
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Hej,

    Vilken färg? Rails och takvinge? Bra/dåliga däck? Tonade rutor?

    Mvh
    Matte

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Färgen heter väl smokebeige eller nåt?
    Rails och takvinge ja
    Alla däck är bra, sommardäcken är nya
    Inga tonade rutor

    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Den är värd lika mycket som någon vill betala för den just nu. Tyvärr är marknaden sådan och måste man sälja så är det bättre att gå i förlust (som man gör med alla bilar) istället för att hänga sig på det bra tag och sedan sälja ännu billigare... Kan dock inte gissa dess värde

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Hade jag ägt den så hade jag nog varit nöjd med 50k, men under det hade jag inte gått, det är smärtgränsen, med rätt köpare är säkert 60k möjligt.

    Mvh
    Matte

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Får han 60 skulle han nog bli hur nöjd som helst. Bilen är utsatt för 69.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Färgen är "smoke beige metallic", färgkod 295.

    Svårt att ge en exakt prislapp, men ska jag dra till med något så säger jag 60tkr med lite flyt.

    Ska man tro bilpriser.se så säger de 48 900 - 56 300 kr för privatköp, men de har en tendens till att vara lite pessimistiska, dessutom drar ju vinge + fräscha däck upp priset en smula.

    Hur man ska prissätta en bil i annons har diskuteras otaliga gånger på det här forumet och alla har olika åsikter. Personligen tycker jag det är ganska korkat att sätta ut en bil för 69 om din bror "blir hur nöjd som helst" med 60. Blocketsurfare vet inte hur stor prutmån det finns och filtrerar dessutom sina sökresultat på pris. Bättre är då att sätta ut den för 60 och om telefonen börjar ringa på en gång så säger man till prutare "just nu finns det ingen prutmån, men får jag inte den såld inom xxx dagar så kan jag tänka mig att gå ner lite".

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Vilket är det sätt jag själv säljer bil på...

    Men nu är det tyvärr inte mitt beslut. Tänkte använda den här tråden som argument för lite prisdiskussion med honom framöver.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Jag fick 65 för min -05 SC Aero i bra skick , automat , gps , pilotpaketet , helskinn 11500 mil.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    När sålde du den?

    Högsta bud än så länge är 55' vad jag vet. Å andra sidan har bilen varit annonserad i 2dgr...
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    För 2 veckor sen
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Såld idag för 55'. Kanske kunde man pressat ut lite mer, men med tanke på att bilen som sagt hade ett ganska tydligt lacksläpp och gått 2000 mil mer än Dannes så tror jag inte över 60' var realistiskt. Då var det nog bättre att släppa den direkt för att slippa ytterligare månaders skatt, försäkring och värdeminskning.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Bra beslut!

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Det var nog helt rätt. Jag letar ett dylikt objekt och tittade faktiskt på den där. Dock måste jag säga att det är konstigt vad få bilar det finns som verkligen har lite utrustning, i nästan alla fall saknas det något i krysslistan och om jag nu måste dras med en 9-5 till så skall det vara en bra bil. Tyvärr är de få och de som finns börjar bli sletna.
    Som alltid är ju en bil aldrig värd mer än vad någon vill betala, men precis som gjorts; det finns pengar att "spara" på att slippa ha en bil stående också, och det skall inte underskattas!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Bollman:
    Köp mitt Hirsch-skåp, så får du med det mesta. Även sansat miltal.
    Har för många bilar och ser inte ut att bli färre i framtiden. Just nu vet jag inte när, eller ens om, jag kommer använda den något mer framöver.

    Att hitta riktigt maxade 9-5:or är svårt.
    Har även noterat att moderna klassiker som 9-3 Viggen också är svårt att hitta numer.
    För att inte tala om äldre klassiker, som riktigt fina ex av og900 Aero och 9000 CS Aero ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  16. #16

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Färgen är "smoke beige metallic", färgkod 295.

    Svårt att ge en exakt prislapp, men ska jag dra till med något så säger jag 60tkr med lite flyt.

    Ska man tro bilpriser.se så säger de 48 900 - 56 300 kr för privatköp, men de har en tendens till att vara lite pessimistiska, dessutom drar ju vinge + fräscha däck upp priset en smula.

    Hur man ska prissätta en bil i annons har diskuteras otaliga gånger på det här forumet och alla har olika åsikter. Personligen tycker jag det är ganska korkat att sätta ut en bil för 69 om din bror "blir hur nöjd som helst" med 60. Blocketsurfare vet inte hur stor prutmån det finns och filtrerar dessutom sina sökresultat på pris. Bättre är då att sätta ut den för 60 och om telefonen börjar ringa på en gång så säger man till prutare "just nu finns det ingen prutmån, men får jag inte den såld inom xxx dagar så kan jag tänka mig att gå ner lite".

    Det här viser väl ändå att bilpriser.se inte var helt fel ute eller hur?

    Jag tycker deras priser brukar stämma rätt bra. Undantaget är väl då möjligen på ovanliga objekt, där det inte finns så mycket statistik att förlita sig till. Däremot finns det väl ganska många lycksökare på blocket - både på säljsidan och på köpsidan. Många drar sig inte för att sätta ut en 50 tkr bil för 70 tkr. Och kanske just därför är det många som inte drar sig för att pruta uppåt 50% rakt över telefon...

    Om man inte kan marknaden väldigt bra så skulle jag inte stirra mig alltförblind på på blocketpriserna, utan mer använda mig av sajter som bilpriser.se. Min erfarenhet är att deras värderingar stämmer rätt hyggligt - frånsett då vissa udda objekt...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Det här viser väl ändå att bilpriser.se inte var helt fel ute eller hur?

    Jag tycker deras priser brukar stämma rätt bra. Undantaget är väl då möjligen på ovanliga objekt, där det inte finns så mycket statistik att förlita sig till. Däremot finns det väl ganska många lycksökare på blocket - både på säljsidan och på köpsidan. Många drar sig inte för att sätta ut en 50 tkr bil för 70 tkr. Och kanske just därför är det många som inte drar sig för att pruta uppåt 50% rakt över telefon...

    Om man inte kan marknaden väldigt bra så skulle jag inte stirra mig alltförblind på på blocketpriserna, utan mer använda mig av sajter som bilpriser.se. Min erfarenhet är att deras värderingar stämmer rätt hyggligt - frånsett då vissa udda objekt...
    Nä visst, så fel ute brukar inte bilpriser.se vara, men det din brors försäljning illustrerar är ändå att de är lite pessimistiska eftersom han fick bilen såld på bra några dagar i det övre delen av spannet trots lacksläpp. Jag har nog aldrig hört om någon som tvingats gå ner till den lägre delen av spannet om inte bilen haft någon påtaglig defekt.

    Men självklart är det så att en "blocketvärdering" - alltså att man kollar vad motsvarande bilar annonseras för på blocket - inte är en relevant värdering just för att dessa bilar fortfarande är osålda (=för dyra).

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Jag skulle nog säga att bilpriser.se är otroligt negativa med SAAB för stunden.
    Denna:
    http://www.blocket.se/lund/SAAB_9_5_Aer ... ?ca=22&w=3
    Värderar de till halva det priset den är ute för, och även om jag nog tycker den är lite dyr så tycker jag inte heller att under 50k är rimligt för den bilen.
    Dezents Hirsch förresten värderas av bilpriser till maffiga 23-27000, vilket man nog skulle kunna kalla för ett rejält klipp...

  19. #19

    Re: Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle nog säga att bilpriser.se är otroligt negativa med SAAB för stunden.
    Denna:
    http://www.blocket.se/lund/SAAB_9_5_Aer ... ?ca=22&w=3
    Värderar de till halva det priset den är ute för, och även om jag nog tycker den är lite dyr så tycker jag inte heller att under 50k är rimligt för den bilen.
    Dezents Hirsch förresten värderas av bilpriser till maffiga 23-27000, vilket man nog skulle kunna kalla för ett rejält klipp...
    Jo, jag tror också att det går att få mer än 50 tkr för den bilen, men 100 tkr är nog tyvärr rena fantasipriset. Jag tror att bilpriser.se missar lite på specialmodellerna. En fullsmetad 9-5 Aero finns det efterfrågan på, inte minst hos oss saabnördar. Själv skulle jag tippa på att marknadsvärdet ligger på 60-70 tkr för den bilen - om man hittar rätt köpare. Bilen har ju trots allt rullat rätt långt och en bil från 2006 är ju trots 7 år gammal vid det här laget. Den aktuella bilen är dessutom tillverkad redan 2005 och uttagen feb 2006 och det är från den månaden bilpriser.se börjar räkna värdeminskning ifrån. Hade bilen varit en normal lättryckare från 2006 med 15000 mil finns det rätt många att uppbringa för 50 tkr på blocket.

    Vad det gäller Hirschmodellen är de så ovanliga att man inte kan använda generella värderingssajter.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

Liknande ämnen

  1. Vad är saab 9-3 aero OGn värd?
    Av defeat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 10:45
  2. Vad är en 9000 Aero värd?
    Av hall112 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 11:39
  3. Vad är min 9-5 Aero värd?
    Av Kelso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 22:03
  4. Aero-grill vad värd?
    Av Muskedunder i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:28
  5. Turbomodell 9-5 aero?vilken är det EGENTLIGEN?
    Av krutmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •