Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9-3 backkamera

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Saab 9-3 backkamera

    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Finns redan en tråd om detta. Antar att det är samma, annars en konkurrent...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Just den videon var ny för i år dock. Men det här att lägga till extra funktioner till ICM3 har diskuterats förut och det är samma lösning från Proenium som diskuterats tidigare.

    Jag hade tänkt att länka till den andra tråden men jag hittar den inte just nu (alltså jag hade för mig att det fanns ytterligare en tråd en den Vfr länkade till) så här finns lite kort info som jag fick i höstas från Manuel som har utvecklat systemet:
    Det finns två versioner av denna lösningen, skillnaden dem imellan är att den ena har endast VGA-input medans den andra även har komposit (för t.ex. backkamera, dvd etc etc).
    Båda två innebär att man monterar isär sin ICM och lägger till ett tryckkänsligt lager framför skärmen så att du får touchfunktion på det du kopplar in via VGA (t.ex. en PC).
    Versionen med endast VGA in kostade i höstas €200, medans den med även komposit-video kostade €360. (inkl frakt).

    Det finns tydligen även möjligheten att få utan touchscreen vilket blir billigare men det har jag inte ens frågat vad det kostade då jag egentligen bara var intresserad av touch + vga-in.


    Här är en länk till tekniska specar etc som jag fick i några månader sedan, dessa gäller den senaste versionen: https://dl.dropbox.com/u/2964462/SAAB/i ... 20v1.0.pdf
    Jag vet inte om prisbilden har förändrats iom denna nya uppdaterade version.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Systemet består av två enheter/kort. En del som är bilspecifik, och i det här fallet anpassar ICM3-skärmen till en extern bildkälla och även innehåller touch-avkänningen. Denna kostar då €200. Sedan är det ett generellt kort för att ta in kompositsignal för t.ex backkamera, VGA-ingång mm. Denna kostar ytterligare €160, totalt €360. Interfacet in till den första bilspecifika enheten verkar inte vara VGA utan någon form av RGB-signal. Riktig VGA-signal kommer först på den andra enheten.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Har du snackat med Manuel något på senare tid om detta så du har fräscha uppgiter? (jag har inte haft kontakt med honom sedan han skickade senaste specen som jag länkade in här nämligen så jag är osäker på vad som hänt senaste månaderna)

    Som jag förstår det enligt den specen jag fick senast så kan du numera plocka in en riktigt VGA-signal direkt i det simpla kittet via kabeln som följer med.

    EXTERNAL VIDEO INPUT OPTIONS
    a) RGB-cable
    Only one RGB video source is allowed. The cable is supplied with a HD15 type connector (VGA). The
    switching between RGB and original image remains on accesory button, but the reverse camera auto
    switching is lost. Composite sync and separate sync both supported. (min anmärkning: vilket jag tror skiljer sig från den första versionen där det var tvunget att vara separat synk om jag inte missminner mig, eller tvärtom)

    b) Proenium GVI-1
    You can connect two composite video inputs and one RGB using our interface. The cable between
    ICM3-VIA-1 and GVI-1 is supplied. GVI-1 RGB input accepts composite and separate sync too.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Nej, jag har ingen nyare info utan det var utifrån dom gamla uppgifterna. Men det är ju egentligen jättebra om man kan köra in en riktig VGA-signal direkt i det bilspecifika interfacet och man då kan slippa den andra boxen.

    Min tanke var ju att köra en Raspberry Pi och sedan låta den hantera lite olika former av information. Även backkamera kan ju gå den vägen. RPi:n kan ju ta in lite olika kamerakällor och köra ut på sin utgång, t.ex via USB eller liknande. RPi:n har ju ingen VGA ut, utan enbart HDMI eller komposit. Detta löser man genom att sätta på en omvandlare HDMI->VGA. Och så är problemet löst!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Ja absolut så känns det som att det kan bli riktigt bra med en Pi t.ex.
    Det enda som är lite sunkigt i den här ekvationen är den låga upplösningen på ICM3: 400x234
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 9-3 backkamera

    Absolut! Men det duger nog till det mesta man egentligen behöver det till. Bildytan är ju inte sådär gigantisk heller så det blir nog bra. Annars får man göra som Roger funderar på, men då tappar man ju all originalfunktionalitet även om det kan se original ut. Ändå tycker jag ju att Rogers lösning är ljusår bättre än att försöka gömma undan ICM:en och såga upp ett hål för en Dubbel-DIN istället. Då våldför man sig ju verkligen på hela inredningen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Backkamera
    Av Johan S i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 12:47
  2. Backkamera
    Av Fredrik / 1941 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 21:51
  3. var köpa backkamera
    Av costello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •