Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Felkod P0101 OG9-3 B235

  1. #1
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Felkod P0101 OG9-3 B235

    Har dragits med CE och felkoden P0101 en längre tid nu, och lyckas fan inte lokalisera felet.

    Bilen är en 9-3 Aero -02 med en B235 motor, 3" downpipe, racekatt, 630cc spridare mm. Alltså långt ifrån original, men all hårdvara är fabriksny och monterad av proffs och motorn togs fabriksny från pall för ca ett år sedan och har gått kanske 1000 mil sedan dess.

    CE kom första gången strax efter motorbytet. Letade efter läckor, bytte till annan LMM och släckte felet, men CE återkom efter bara några dagar.
    Bytte varenda slang och drog åt varenda slangklämma samt satte i en helt ny LMM. Felet kvarstod.
    Bytte till aliminium intercooler, bytte alla slangar och rör till silikon samt lämnade in bilen på provtryckning hos auktoriserad Saab-verkstad. Bilen är (enligt verkstadens egna utsago) "lufttät som ett fiskarsle". Dom tryckte med 1.5 bar i 40 minuter utan att tappa något tryck, och provade momentant med 2 bar utan några läckor.
    Bytte luftfilter till nytt originalfilter, ingen skillnad. Bytte filter till sportinsatsfilter (alltså inget öppet skit utan bättre filter i originalbox) och rev bort resonansburken i höger framskärm. Ingen skillnad förutom lite tuffare ljud.
    Bytte LMM med en av mina andra bilar, och den bilen har nu rullat 6 månader med den LMM'n utan någon CE, medans den på den här bilen återigen tändes efter några dagar.

    Bilen går precis som den ska och värdena i OpenSID ligger inom marginalerna för vad som är normalt. mReq och mAir följs åt riktigt fint och toppar på ungefär samma värden. Max laddtryck ligger runt 1.4 bar på de högre växlarna och håller sig där så länge man håller ner foten.

    Är det någon som har någon ide eller tips?
    Min mjukvaruleverantör har givetvis åtagit sig att felsöka, men sådan här felsökning tar tid och det är tyvärr en bra bit att åka för att ta sig till deras verkstad, så jag skulle gärna vilja göra så mycket som möjligt av felsökningen själv.
    Jag har tillgång till OBDII och även TechII om det skulle behövas.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Felkod P0101

    Har du kollat luftläckage på avgassidan, fram t.o.m. lambda?
    Hur är det med backventilen till vhv?
    /Johan

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Har du kollat luftläckage på avgassidan, fram t.o.m. lambda?
    Hur är det med backventilen till vhv?
    /Johan
    Skulle ett läckage på avgassidan verkligen kunna ge P0101?
    Borde inte det snarare ge en felkod ang lambda eller avgasvärden?

    Samtliga backventiler byttes samtidigt som alla slangar byttes till silikon, och jag har vid felsökning kollat dom ett flertal gånger och dom verkar hålla tätt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Felkod P0101

    Om du lagt ner så mycket på den, se till att läsa av felet med TechII så slipper du gissa så mycket.

    Och jag skiter i om det är proffs som monterat saker. Något luftläckage eller kanske bara felkopplade slangar på avlastningsventilen på torpedväggen? Från dumpen ska slangen gå till nippeln som sticker rakt fram o från spjällhuset till den som pekar åt höger, i färdriktningen alltså.
    Kolla det.

    Mer än ett proffs som kopplat fel, tro mig.
    Sen kan mjukvaran behöva lite justeringar för din motor o skicket på spjällhuset.
    Eller bara en mappningsfråga kanske.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om du lagt ner så mycket på den, se till att läsa av felet med TechII så slipper du gissa så mycket.

    Och jag skiter i om det är proffs som monterat saker. Något luftläckage eller kanske bara felkopplade slangar på avlastningsventilen på torpedväggen? Från dumpen ska slangen gå till nippeln som sticker rakt fram o från spjällhuset till den som pekar åt höger, i färdriktningen alltså.
    Kolla det.

    Mer än ett proffs som kopplat fel, tro mig.
    Sen kan mjukvaran behöva lite justeringar för din motor o skicket på spjällhuset.
    Eller bara en mappningsfråga kanske.
    Felet är avläst med TechII och felkoden är ändå P0101. Jag har hittills inte gissat på en enda sak utan felsöker precis som man ska göra.

    Luftläckage är som sagt snudd på uteslutet då bilen är både provtryckt och testad med startgas på sugsidan. Loggar man en körning så finns det inga värden som tyder på något luftläckage.
    Slangarna är som sagt bytt till silikon, så någon felkoppling är det inte. Har gått över varenda slang säkerligen ett tiotal gånger, så jag bör inte ha missat om någon satt fel.

    Visst kan proffs koppla fel, men detta är proffs som inte gör annat än meckar med Saab och dom har gått över bilen flera gånger för att säkerställa att allt sitter rätt.

    Mjukvaran är justerad och anpassad för just min bil.
    Visst kan det fortfarande vara något i mjukvaran som buggar, men tror inte det är en mappningsfråga då bilen går fantastiskt bra och adaptering och lambda visar helt perfekta värden.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Felkod P0101

    Byt ut silikonslangarna till armerad gummislang. Biltemas funkar utmärkt o är armerade dessutom.
    De blir jättemjuka på nolltid o sugs ihop vid vacuum samt slaggar igen bussnabbt. Och kan bli ballongformade under hårdkörning. Då brukar de dessutom läcka, som de inte gör sen vid tomgångskörning.
    IC-slangarna kan gärna va kvar, men inga vacuumslangar i silikon.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Byt ut silikonslangarna till armerad gummislang. Biltemas funkar utmärkt o är armerade dessutom.
    De blir jättemjuka på nolltid o sugs ihop vid vacuum samt slaggar igen bussnabbt. Och kan bli ballongformade under hårdkörning. Då brukar de dessutom läcka, som de inte gör sen vid tomgångskörning.
    IC-slangarna kan gärna va kvar, men inga vacuumslangar i silikon.
    Nu tror jag inte det är slangarna då felet fanns redan innan slangbytet, och bilen är som sagt provtryckt upp till 2 bar utan att någon slang läckte eller blev ballongformad.
    Innan bytet till silikonslang så satt det armerad gummislang från slangsnabben, med riktiga klämmor på varenda nippel.

    Bilen körs hårt både på väg och på bana, och jag har då aldrig upplevt några av dom fenomen du beskriver trots att jag faktiskt inspekterat slangarna direkt efter hårdkörning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Felkod P0101

    Denna tråd hitta jag fast den kanske du kände till redan;
    http://www.saabforum.nu/forum/message_d ... witch=tech
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9

    Re: Felkod P0101

    Om det inte är fel på den uppmätta luftmassan måste det väl vara fel på den beräknade, som den uppmätta jämförs med. Den beräknas med data från absoluttryckgivare och tempgivare. Kolla alltså att alla tre tryckgivare visar samma värde samt att tempgivaren visar rätt värde.
    Signaturlös

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Har du kollat luftläckage på avgassidan, fram t.o.m. lambda?
    Hur är det med backventilen till vhv?
    /Johan
    Skulle ett läckage på avgassidan verkligen kunna ge P0101?
    Borde inte det snarare ge en felkod ang lambda eller avgasvärden?
    Jag har för mig det. Oavsett om luftläckaget är före eller efter motorn så kommer elektroniken inte upptäcka att förbränningen inte var som förväntat pga felaktig bränsle-luft-blandning. Första sensorn som upptäcker detta efter LMM är väl lambdasonden (så länge motorn inte spikar)?
    /Johan

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Denna tråd hitta jag fast den kanske du kände till redan;
    http://www.saabforum.nu/forum/message_d ... witch=tech
    Det står absolut ingenting i den tråden som jag inte avhandlat redan i mitt första inlägg.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Om det inte är fel på den uppmätta luftmassan måste det väl vara fel på den beräknade, som den uppmätta jämförs med. Den beräknas med data från absoluttryckgivare och tempgivare. Kolla alltså att alla tre tryckgivare visar samma värde samt att tempgivaren visar rätt värde.
    Nu börjar vi komma någonvart, har resonerat i exakt samma banor men inte riktigt vetat vad jag ska kolla efter.
    Var sittar tryckgivarna, och går det att hitta tryckgivarnas värden i OpenSID?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13

    Re: Felkod P0101

    Tryckgivarna sitter i styrdonet, insuget, och tryckröret. Den senare är kombinerad med tempgivare. Om det går att se värdena i OpenSid vet jag inte, men med Tech2 går det.
    Signaturlös

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Ska snarast låna en TechII och åka en runda och logga lite värden.
    LMM's värden borde väl vara mAir i OpenSID, så dom har jag ju redan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Felkod P0101

    Om det sitter en tryckgivare i styrdonet måste det väl finnas en slang eller dylikt i det?
    Ursäkta idiotförklaringen, men jag hittar bara elektriska kontakter där. Men det finns väl givare i spjällhuset också, samt att motortempgivaren spelar viss roll i kedjan också.

    Men P0101 visar fortfarande på någon form av otäthet, mig veterligt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Men P0101 visar fortfarande på någon form av otäthet, mig veterligt.
    Vanligtvis ja, men då bilen är provtryckt är det konstaterat att det inte finns någon otäthet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Felkod P0101

    Jag vet. Har en kundbil som vi inte heller blir riktigt kloka på vad det är, egentligen. Och kollegan är rena uppslagsverket på mjukvaran, och de parameterändringar som hitills gjorts har bara löst problemet tillfälligt. Det återkommer med motorlampa titt som tätt. Och 0101 även där, samt P1110 också lite då och då.

    Försöker se om din problemlösning kan hjälpa lite där för man känner sig som Halvan o kliar sig i huvet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18

    Re: Felkod P0101

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om det sitter en tryckgivare i styrdonet måste det väl finnas en slang eller dylikt i det?
    Ursäkta idiotförklaringen, men jag hittar bara elektriska kontakter där. Men det finns väl givare i spjällhuset också, samt att motortempgivaren spelar viss roll i kedjan också.

    Men P0101 visar fortfarande på någon form av otäthet, mig veterligt.
    Den enda du idiotförklarar är dig själv, och det är helt okej för min del.

    Du påstår dig driva egen firma, men sitter här på forumet hela dagarna och skriver tveksamma inlägg. När det väl kommer en kund med lysande CE till ditt garage står du där såsom Halvan och kliar dig i huvudet och inte vet vad du ska göra.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0101 OG9-3 T7
    Av Joni1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 08:02
  2. Felkod p0101 luftmassamätare OG9-3
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-03-08, 10:12
  3. Felkod p0101 p1132 OG9-5
    Av danielc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 22:57
  4. Felkod P0101, tappar laddtryck 9-3 SS
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •