Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: T5 eller T7

  1. #1
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693

    T5 eller T7

    har en 00 9-3, hur ser jag om det är en med T5 eller T7

    Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    943

    T5 eller T7

    Svart tändkasett så är det T7
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924

    Re: T5 eller T7

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Svart tändkasett så är det T7
    Om inte någon har monterat fel. Det händer...

    Citat Ursprungligen postat av Bollman
    2000:
    B204I 2.0i 130hk utan turbo, spridare "91 42 423", Bosch "0 280 150 432" 250cc/min
    B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-Flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer), spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
    B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-flow-IC, Trionic 5, miljöklass 2 (1 lamdasensor), spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
    B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7 och en kass kobra (smal), spridare "91 88 707", Bosch "0 280 156 022", 272cc/min (bruna, lågt flöde!)
    B205R 2.0t 205hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
    B235R 2.3t 230hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
    D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC
    Utrustningspaket: S/SE/Aero/Viggen
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=157351

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: T5 eller T7

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Svart tändkasett så är det T7
    Om inte någon har monterat fel. Det händer...
    om man vill vara mera säker så kan man kolla:

    t5: ingen luftmassemätare
    t7: luftmassemätare

    eller kolla på magnetventilen:

    t5: tre kablar
    t7: två kablar

    eller ta ett kort på motorrummet så kan du få ett direkt besked här.

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693

    Re: T5 eller T7

    hej
    tack för tipsen
    den har svart kassett, två trådar till magnetventilen och är en 185 hästars usa-version
    så det bör vara en T7

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 057

    Re: T5 eller T7

    Svensksålda ska normalt vara T5, endast B205R ska vara T7 år 2000 på 9-3. Men det finns ju vägar att bilar de facto blivit levererade med B205L på kundens begäran, eller det vanliga Kajsa Varg-syndromet, man tager vad man haver, på slutet av gällande tillverkningsserier.

    Har för mig att USA-kärrorna fick T7 av miljöskäl även på kärror med 150 o 185hk redan som 2000.
    Inte helt säker.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T5 eller T7

    Neh, läs min FAQ Endast B204E fanns 2000, B204L och B204R försvann. 185 (B205L) och 205hk (B205R) var T7. Jag har nämligen en sån B205L i min cab från 2000, väldigt svensksåld

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 057

    Re: T5 eller T7

    Aha. Fast här i fjollträsk med alldeles för många fd. firmabilar så var B204E den i särklass vanligaste modellen 2000. Säkerligen pga skatteskäl. Och jag trodde faktiskt att det bara var B205R-motorn som fanns att tillgå för svenska allmänheten som T7-alternativ.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: T5 eller T7

    Säkerligen! B204E var ju miljöklass 1 och därmed skattebefriad i 3 år, där runt sekelskiftet.

  10. #10
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jag är nybliven SAAB ägare o det känns spännande men vet inte ett jota om saab (ursäkta haha) Måste säga att den inledningsvis känns jäkligt kul o köra samt bekväm o köra, och har jäkligt ful panel med knappar haha)
    Så jag undrar om någon kan säga mig om jag har T5 eller T7?
    Fabrikat: SAAB 9-5 AERO KOMBI
    Fordonsår: 1999
    Motoreffekt, kW: 169,0

    Samt gärna om nån även har koll på vad det är för Turbo i den? (läste nånstans på nätet att skulle dels vara bättre att köpa saab med T5 motorn samt att det skulle vara bättre kvalite på turbon i 9-5 2,3T för det är väl det jag köpt?)
    Återigen ursäkta min okunskap, jag kommer köpa en Haynes manual omgående haha

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Din 9-5 är T7. Fanns aldrig T5 på 9-5.
    Din turbo är en MHI TD04 15T #5

  12. #12
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Alla 9-5or är T7. Finns inga med T5, original iaf. En Aero har Mitsubishi-turbon. Det driftsäkrare med andra ord.

    Edit: Brisse hann före
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Driftsäkrare turboaggregat med TD04 - Ja. Men T7 motorn är ju inte det jfr. med T5 med avseende på bl.a. vevhusventilation före -04
    Och Aero'n kom väl först som MY:2000 och det syns på chassinumret (VIN code) men är troligtvis påställt i trafik under 1999 och klassas så av Trafikverket som årsmodell 1999
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Driftsäkrare turboaggregat med TD04 - Ja. Men T7 motorn är ju inte det jfr. med T5 med avseende på bl.a. vevhusventilation före -04
    Och Aero'n kom väl först som MY:2000 och det syns på chassinumret (VIN code) men är troligtvis påställt i trafik under 1999 och klassas så av Trafikverket som årsmodell 1999
    Ingenstans står det årsmodell 1999, utan fordonsår 1999. Fordonsår syftar på året då bilen först registrerades och kan skilja sig från av tillverkaren angiven årsmodell.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Mata in ditt chasinummer här så får du veta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar! Ok så det e pga oilsludge/vevhusvent som T5 är bättre? Få försöka ta reda på va det e för version på min vevhusvent o byta om det ej redan e gjort.
    Trevligt att turbon verkar skaplig då iaf. För jag har inget info om att den skulle varit bytt.
    Coolt, ska kolla chassinumret! Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Just ja. Den va i trafik första gången 1999-09-01 så det är en 99a

    - - - Uppdaterad - - -

    Men vafaaan..?
    "
    Manufacturer: Saab Automobile AB
    Manufacturer address: Se-461 80 Trollhattan
    Sweden
    Product type: passenger car
    Make: Saab
    Check digit: 4
    Model year: 2000
    Plant code: Sweden

    Så en årsmodell 2000 då alltså..? Alltså sämre mao?

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Gurra95 Visa inlägg
    Ok så det e pga oilsludge/vevhusvent som T5 är bättre?
    Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Du har inte fel, men verkligheten är mer komplicerad. Det är fler saker än bara vevhusventilation som är med och spelar.
    Sedan att T5 skulle vara bättre? Nja. T5 har sina fördelar och T7 har sina fördelar. Låt oss bara säga att de är olika

    Citat Ursprungligen postat av Gurra95
    Så en årsmodell 2000 då alltså..? Alltså sämre mao?
    Årsmodell 2000 är samma sak som tillverkningsår 1999. Du blandar ihop begreppen.
    Varför skulle en 2000 vara sämre?
    Jag skulle nog vilja påstå att 04-05 var de trevligaste årsmodellerna för 9-5 Aero.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    "Fordonsår" är allt som oftast kalenderåret då fordonet tillverkades medan "årsmodell" är tillverkarens benämning. Oftast kommer en ny årsmodell någon gång på hösten kalenderåret innan. Min 9-5 av årsmodell 2004 tillverkades i december 2003 och har därför "fordonsår" 2003. Det finns många trådar på temat, t.ex. denna:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...sår+modellår
    Senast redigerat av jellybear den 2015-01-25 klockan 02:32.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Annat exempel då fordonsår och modellår inte är samma, fast då åt andra hållet (fordonsår 2004, modellår 2003):
    Http://forum.saabturboclub.com/showt...78#post1336278

  20. #20
    Sugmotor Gurra95s avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ahaa tack för info o hjälp! Kanonsjysst!

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •