har en 00 9-3, hur ser jag om det är en med T5 eller T7
Martin
har en 00 9-3, hur ser jag om det är en med T5 eller T7
Martin
Svart tändkasett så är det T7
SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!
Om inte någon har monterat fel. Det händer...Ursprungligen postat av TurboNisse
http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=157351Ursprungligen postat av Bollman
om man vill vara mera säker så kan man kolla:Ursprungligen postat av Brisse
t5: ingen luftmassemätare
t7: luftmassemätare
eller kolla på magnetventilen:
t5: tre kablar
t7: två kablar
eller ta ett kort på motorrummet så kan du få ett direkt besked här.
hej
tack för tipsen
den har svart kassett, två trådar till magnetventilen och är en 185 hästars usa-version
så det bör vara en T7
Svensksålda ska normalt vara T5, endast B205R ska vara T7 år 2000 på 9-3. Men det finns ju vägar att bilar de facto blivit levererade med B205L på kundens begäran, eller det vanliga Kajsa Varg-syndromet, man tager vad man haver, på slutet av gällande tillverkningsserier.
Har för mig att USA-kärrorna fick T7 av miljöskäl även på kärror med 150 o 185hk redan som 2000.
Inte helt säker.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Neh, läs min FAQ Endast B204E fanns 2000, B204L och B204R försvann. 185 (B205L) och 205hk (B205R) var T7. Jag har nämligen en sån B205L i min cab från 2000, väldigt svensksåld
Aha. Fast här i fjollträsk med alldeles för många fd. firmabilar så var B204E den i särklass vanligaste modellen 2000. Säkerligen pga skatteskäl. Och jag trodde faktiskt att det bara var B205R-motorn som fanns att tillgå för svenska allmänheten som T7-alternativ.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Säkerligen! B204E var ju miljöklass 1 och därmed skattebefriad i 3 år, där runt sekelskiftet.
Hej!
Jag är nybliven SAAB ägare o det känns spännande men vet inte ett jota om saab (ursäkta haha) Måste säga att den inledningsvis känns jäkligt kul o köra samt bekväm o köra, och har jäkligt ful panel med knappar haha)
Så jag undrar om någon kan säga mig om jag har T5 eller T7?
Fabrikat: SAAB 9-5 AERO KOMBI
Fordonsår: 1999
Motoreffekt, kW: 169,0
Samt gärna om nån även har koll på vad det är för Turbo i den? (läste nånstans på nätet att skulle dels vara bättre att köpa saab med T5 motorn samt att det skulle vara bättre kvalite på turbon i 9-5 2,3T för det är väl det jag köpt?)
Återigen ursäkta min okunskap, jag kommer köpa en Haynes manual omgående haha
Din 9-5 är T7. Fanns aldrig T5 på 9-5.
Din turbo är en MHI TD04 15T #5
Alla 9-5or är T7. Finns inga med T5, original iaf. En Aero har Mitsubishi-turbon. Det driftsäkrare med andra ord.
Edit: Brisse hann före
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Driftsäkrare turboaggregat med TD04 - Ja. Men T7 motorn är ju inte det jfr. med T5 med avseende på bl.a. vevhusventilation före -04
Och Aero'n kom väl först som MY:2000 och det syns på chassinumret (VIN code) men är troligtvis påställt i trafik under 1999 och klassas så av Trafikverket som årsmodell 1999
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Mata in ditt chasinummer här så får du veta
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tack för alla svar! Ok så det e pga oilsludge/vevhusvent som T5 är bättre? Få försöka ta reda på va det e för version på min vevhusvent o byta om det ej redan e gjort.
Trevligt att turbon verkar skaplig då iaf. För jag har inget info om att den skulle varit bytt.
Coolt, ska kolla chassinumret! Tack!
- - - Uppdaterad - - -
Just ja. Den va i trafik första gången 1999-09-01 så det är en 99a
- - - Uppdaterad - - -
Men vafaaan..?
"
Manufacturer: Saab Automobile AB
Manufacturer address: Se-461 80 Trollhattan
Sweden
Product type: passenger car
Make: Saab
Check digit: 4
Model year: 2000
Plant code: Sweden
Så en årsmodell 2000 då alltså..? Alltså sämre mao?
Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Du har inte fel, men verkligheten är mer komplicerad. Det är fler saker än bara vevhusventilation som är med och spelar.
Sedan att T5 skulle vara bättre? Nja. T5 har sina fördelar och T7 har sina fördelar. Låt oss bara säga att de är olika
Årsmodell 2000 är samma sak som tillverkningsår 1999. Du blandar ihop begreppen.Ursprungligen postat av Gurra95
Varför skulle en 2000 vara sämre?
Jag skulle nog vilja påstå att 04-05 var de trevligaste årsmodellerna för 9-5 Aero.
"Fordonsår" är allt som oftast kalenderåret då fordonet tillverkades medan "årsmodell" är tillverkarens benämning. Oftast kommer en ny årsmodell någon gång på hösten kalenderåret innan. Min 9-5 av årsmodell 2004 tillverkades i december 2003 och har därför "fordonsår" 2003. Det finns många trådar på temat, t.ex. denna:
http://forum.saabturboclub.com/showt...sår+modellår
Senast redigerat av jellybear den 2015-01-25 klockan 02:32.
Annat exempel då fordonsår och modellår inte är samma, fast då åt andra hållet (fordonsår 2004, modellår 2003):
Http://forum.saabturboclub.com/showt...78#post1336278