Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab NG900 rycker när man släpper gasen

  1. #1

    Saab NG900 rycker när man släpper gasen

    Hej!
    När jag kör med bilen och den är kall så uppstår ett ryck från motorn när män släpper gasen eller när man är för snabb med att gasa om man släppt pedalen. Vad kan felet vara?Det borde väl inte vara motorupphängningen eftersom det bara händer när den är kall? Kan det vara bränslefiltret? Det har inte blivit bytt på ett tag. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta då det är väldigt irriterande!

  2. #2

    Re: Saab NG900 rycker när man släpper gasen

    Hej,

    Jag har en 95 -07 TID (23 000mil) som uppför sig på liknande sätt att den rycker till när jag släpper gasen. Detta uppstår bara ibland och kommer ofta efter ngra kilometers körning och det försvinner sedan om jag stänger av bilen och startar på nytt. Jag tycker mig även höra att bilen låter annorlunda samt att den kan lukta lite varmt när jag stannar efter att detta fel varit.

    Har hört någonstans att det kan ha med EGR att göra, kanske någon här som kan bekräfta el dementera?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Saab NG900 rycker när man släpper gasen

    Om detta sker när kallstarten fortfarande är aktiverad skulle jag inte bry mig så mycket. Blir ungefär likadant på mina 9000 i samma läge. Fast lite torra slangar o kanske läckage i backventilen mellan spjällhus o ventilkåpa kan också ge sådana symptom vid lite för snabb hantering med pedalen, även vid varm motor.

    Och egrproblem tror jag nästan alla dieslar har när de börjar komma upp i höga miltal.
    Upplever att den elektriskt styrda som finns bl.a. på og9-3 01-02 är bättre än den mekaniska i det avseendet. Däremot så krånglar dessa ibland efter typ 30000 mil.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Dov duns vid växling och rycker när man släpper gasen tvärt
    Av Kalle_Koffein i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 17:27
  2. Saab NG900 rycker när man släpper gaspedalen
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-11, 21:39
  3. Dör när man släpper gasen
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 13:39
  4. Rycker när jag släpper gasen
    Av kjellsixten i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •