Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Går oroligt och vägrar varva mer än 5000 OG9-5

  1. #1

    Går oroligt och vägrar varva mer än 5000 OG9-5

    Som titeln lyder, så är bilen ifråga en Saab 9-5 SE Kombi 2,0t -01, som går oroligt på tomgången, ovanligt ryckig när man ligger och motorbromsar under 2000 rpm. Den känns pigg mellan 3-4500 rpm, men när man når 5000 rpm, så säger den ifrån och bara spottar och fräser (kan nästan tro att den härmar mig just då...).

    Jag kör med Maptun Steg 1+ biopower, endast bytt till 630cc siemens spridare.

    Väldigt tacksam för de tips jag kan få!

    Mvh // Marcus
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Citat Ursprungligen postat av Marcuzz
    Som titeln lyder, så är bilen ifråga en Saab 9-5 SE Kombi 2,0t -01, som går oroligt på tomgången, ovanligt ryckig när man ligger och motorbromsar under 2000 rpm. Den känns pigg mellan 3-4500 rpm, men när man når 5000 rpm, så säger den ifrån och bara spottar och fräser (kan nästan tro att den härmar mig just då...).

    Jag kör med Maptun Steg 1+ biopower, endast bytt till 630cc siemens spridare.

    Väldigt tacksam för de tips jag kan få!

    Mvh // Marcus
    Tändstift, DI kassett, bränslepump, vakuumslangar ja det finns mycket att kolla på under huven.

    Ingen motorlampa som lyser ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Jag har bara kört bilen ett par månader efter en totalrenovering av nytt motorblock, med kolvar och lager. Tändkassett och tändstift är nya, vakuumslangar är kontrollerade och vad jag har fått veta på annat håll, så lägger vanligtvis pumpen av tvärt och inte blir sämre successivt. Den enda felkoden jag har fått är P0420, som indikerar att katalysatorn har tagit stryk pga att den har förbränt en större mängd olja innan renoveringen.

    Mvh // Marcus
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    igensatt katalysator kan förklara varför den inte orkar varva mer.. Det blir ju tvärstopp i avgaspipan.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Ligger någonting i det, dock påstod verkstan att det inte var igensatt och det förklarar inte riktigt varför den i så fall även går oroligt på tomgången.
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Citat Ursprungligen postat av Marcuzz
    Jag har bara kört bilen ett par månader efter en totalrenovering av nytt motorblock, med kolvar och lager. Tändkassett och tändstift är nya, vakuumslangar är kontrollerade och vad jag har fått veta på annat håll, så lägger vanligtvis pumpen av tvärt och inte blir sämre successivt. Den enda felkoden jag har fått är P0420, som indikerar att katalysatorn har tagit stryk pga att den har förbränt en större mängd olja innan renoveringen.

    Mvh // Marcus

    Bytt bränslefiltret sen du E85 konverterade ?
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rpm?

    Har varit med om pumpar som funkar ok så länge man inte gasar för mycket. Då får man rejält med misständningar på grund av bränslebrist.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Är mjukvaran anpassad till dina spridare?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rpm?

    Maptun Steg 1+ är ju gjord för 630 spridare?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Aha. Då vet ja. De där me sprit i tanken ligger inte i mitt intresse, bara undrar lite.
    Men bränsletrycksberoende biverkningar är det första jag tänker på i TS frågeställning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Marcuzz
    Jag har bara kört bilen ett par månader efter en totalrenovering av nytt motorblock, med kolvar och lager. Tändkassett och tändstift är nya, vakuumslangar är kontrollerade och vad jag har fått veta på annat håll, så lägger vanligtvis pumpen av tvärt och inte blir sämre successivt. Den enda felkoden jag har fått är P0420, som indikerar att katalysatorn har tagit stryk pga att den har förbränt en större mängd olja innan renoveringen.

    Mvh // Marcus

    Bytt bränslefiltret sen du E85 konverterade ?
    Nej, det har jag inte bytt. Har inte någon koll på om förra ägaren bytte det någon gång heller, så det kanske man borde undersöka.

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Har varit med om pumpar som funkar ok så länge man inte gasar för mycket. Då får man rejält med misständningar på grund av bränslebrist.
    Bilen behöver ju mer bränsle när den går på E85, så en lite kraftigare pump kanske kan lösa problemet? Eller är det kanske bara pumpen som är sliten?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Är mjukvaran anpassad till dina spridare?
    Ja, mjukvaran är anpassad för spridarna.
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Min ytterst, och självvalt, begränsade erfarenhet med etanolbilar o konverteringar till trots, så vet jag att en skitig kat blir snor-ren efter nåra repor med E85 i tanken. Så anta att katten e problemet, då måste den varit överdjävligt täppt från sin bensinperiod med oljerykande turbo o allt vad det kan vara.
    P04XX brukar vara tändrelaterade felkoder, men inte alla. Kan dom inte utantill.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Min ytterst, och självvalt, begränsade erfarenhet med etanolbilar o konverteringar till trots, så vet jag att en skitig kat blir snor-ren efter nåra repor med E85 i tanken. Så anta att katten e problemet, då måste den varit överdjävligt täppt från sin bensinperiod med oljerykande turbo o allt vad det kan vara.
    P04XX brukar vara tändrelaterade felkoder, men inte alla. Kan dom inte utantill.
    Den har varit inlämnad för renovering pga en sprucken kolv, så den har tidigare förbränt en större mängd olja.
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Oooooh! Undrar hur din IC ser ut inuti också. Det pumpar bra med olja om det varit kolvhaveri också. Alltså den trycks rakt ut i vevhusventilationen o går genom turbon o ut genom IC;n osv. E nog inte bara en gnällig katt där. Klart effektbegränsande det med.

    Ett vanligt turboras hinner det inte bli några stora mängder av därframme, men man bör ju rengöra den med för detta ändamål. Halvtäppt IC och kläggig kat kan mycket väl göra motorn både slö o varvOvillig.

    Så några gissningar innan ev rejäl okulär inspektion av dess demonterade från bilen är väl inget å göra just nu.
    Synd bara att de e så mögigt o lossa pryttlarna.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Oooooh! Undrar hur din IC ser ut inuti också. Det pumpar bra med olja om det varit kolvhaveri också. Alltså den trycks rakt ut i vevhusventilationen o går genom turbon o ut genom IC;n osv. E nog inte bara en gnällig katt där. Klart effektbegränsande det med.

    Ett vanligt turboras hinner det inte bli några stora mängder av därframme, men man bör ju rengöra den med för detta ändamål. Halvtäppt IC och kläggig kat kan mycket väl göra motorn både slö o varvOvillig.

    Så några gissningar innan ev rejäl okulär inspektion av dess demonterade från bilen är väl inget å göra just nu.
    Synd bara att de e så mögigt o lossa pryttlarna.
    Det enda jag har konstaterat på trycksidan är att laddtrycket har fått för sig att skena till 1,4 bar istället 1,2 som den ska ha enligt programvaran, där kan jag bara komma på att det kan vara MV som spökar, men annars så är både lambdavärden och övriga avgasvärden precis som de ska och verkstan kunde inte hitta något onormalt varken på tryck- eller avgassidan.
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Du har alltså en extra, och graderad laddtrycksmätare.
    Att den skjuter över på laddtrycket sådär kan vara att den känner av en begränsning i luftflödet och försöker kompensera för detta.
    Laddtrycksspärren ligger så högt som 1,55 bar så innan dess slår den normalt inte av, men om det ändå, som jag påstår är för täppt nånstans så byggs trycket upp för snabbt pga mindre volym att bygga upp trycket på, och då hänger inte reglringen riktigt med så du får överslängar som kan vara en bra stund innan det börjar strypa av till normalläge.

    Fortfarande en del gissning, men nånstans i närheten av detta ligger nog ditt problem.

    Jag har ett annat mög på min vagn, en vanlig 2,0t. Annan mjukvara som är spärrad för läsning. Den varvar upp till ladd o varvstopp på nolltid om man e omild på gasen.
    Men jag e helt nöjd med det draget på en normalt ganska slö 150-hästarsmaskin.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du har alltså en extra, och graderad laddtrycksmätare.
    Att den skjuter över på laddtrycket sådär kan vara att den känner av en begränsning i luftflödet och försöker kompensera för detta.
    Laddtrycksspärren ligger så högt som 1,55 bar så innan dess slår den normalt inte av, men om det ändå, som jag påstår är för täppt nånstans så byggs trycket upp för snabbt pga mindre volym att bygga upp trycket på, och då hänger inte reglringen riktigt med så du får överslängar som kan vara en bra stund innan det börjar strypa av till normalläge.

    Fortfarande en del gissning, men nånstans i närheten av detta ligger nog ditt problem.

    Jag har ett annat mög på min vagn, en vanlig 2,0t. Annan mjukvara som är spärrad för läsning. Den varvar upp till ladd o varvstopp på nolltid om man e omild på gasen.
    Men jag e helt nöjd med det draget på en normalt ganska slö 150-hästarsmaskin.
    Men förklarar det varför den även går oroligt på tomgången och har en extremt ryckig motorbroms?
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    De e dom där värdena mreqair osv som e lite fikonspråk för mig, som ju blir fel. Elektroniken vill ju inte riktigt förstå vad som händer och därför är det mycket troligt att dina värden blir lite skeva o systemet klarar inte riktigt att reglera. Likadant vid uppvarvning. Nåt saknas o då drar det ner då en massa värden blir felaktiga. Trots övertrycksslängar från turbon osv. Blir lätt en följetång det där med flera givare som ska ha samma eller likvärdiga signaler. Var f.. i kedjan det brister kan jagf inte ge mer än en liten aning om. Insugstempgivaren får även för hög eller felaktig temp och då försöker spjällhus o annat kompensera. Det blir bajs!
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000 rp

    Kanske dags att kontrollera att kamkedjeriet sitter rätt.
    Signaturlös

  20. #20

    Re: Saab 9-5 som går oroligt och vägrar varva mer än 5000!*L

    Efter en felsökning hos Maptun Performance i Örebro, så visade det sig att det var den första katalysatorn som hade kollapsat, det var bara att byta till ett nytt framrör så var problemet löst. Tack för alla tips jag har fått längs vägen dock!

    Mvh // Marcus
    9-5 Nordic Steg 3 Biopower

Liknande ämnen

  1. Oroligt chassi NG9-3
    Av Martytunes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-12-25, 17:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •