Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Göra oljebyte själv OG9-5 B2x5

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Göra oljebyte själv OG9-5 B2x5

    Hej,

    Jag kör inte mycket med bilen og9-5 aero-07 så tänkte göra ett eget oljebyte mellan 3000milaservicarna

    Bytte olja mycket förr men har ju blivit lite mer strul med oljehnateringen nu så har ett par frågor.

    Kan man samla oljan i en tiolitershink med lock och lämna på tippen? Vad kostar de?

    Om det funkar är det väl bara att lossa pluggen, tömma ut oljan, lossa filtret och kasta i samma hink som man lämnar in till tippen. Därefter dit med nytt filter och pluggen, fylla på olja, klart?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Oljebyte själv

    Kolla vad din kommun har för hantering av miljöfarligt avfall.
    Min kommun har t.ex. "miljöskåp" hos vissa bensinmackar där man gratis kan lämna sina dunkar med spillolja och annat som inte ska ut i naturen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Oljebyte själv

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Kan man samla oljan i en tiolitershink med lock och lämna på tippen? Vad kostar de?
    Olika kommuner har olika sätt att hantera oljeåtervinningen. Hos mig (Stockholm) är det gratis för privatpersoner att lämna in spillolja på återvinningscentralen. Jag har varit med om att man kan lämna hinken bara sådär eller att man först fått hälla över oljan i ett större fat för spillolja och sedan slänga den tomma hinken i ett separat kärl.

    Men visst, principen är som du säger: Varmkör motorn, lossa oljepluggen, tappa ut oljan, byt filter, skruva tillbaka pluggen, fyll på olja. Kör en liten bit, kolla sedan oljenivån igen (det kan rinna undan).

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Oljebyte själv

    Köp en särskild dunk för ändamålet, tex på Biltema. De läggs på sidan under bilen och oljan rinner in i dunken genom ett hål i sidan. Sen skruvar man i korken i hålet så funkar den som en jeepdunk. På återvinningen lossar man en annan kork i hörnet på dunken och häller ut oljan i ett fat eller liknande. Hos oss slängs filtret i en särskild behållare intill.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Oljebyte själv

    Tack för alla svar, kanontips!

    En sån spilloljedunk från Biltema ska inhandlas.

    Sen har jag snöat in på att oljan ska ha beteckningen minst 0-40 som sämst, är det överkurs och att det funkar lika bra med t ex 5-30 bara den håller klassningen, är inte 0 olja av bättre kvalite?

    Förr när jag bytte olja så bytte jag aldrig kopparpackningen och hade aldrig problem med läckage, hur många byter den och hur viktigt är de?

    Mvh
    Matte

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Oljebyte själv

    0-40 eller 5-30 anger bara viskositet och säger ingenting om kvalitén.

    Jag brukar alltid byta kopparbrickan när jag byter olja, men om det är absolut nödvändigt låter jag vara osagt.

    Ett tips om du vill bli av med oljan är att använda dig av en gör-det-själv hall på exempelvis OKQ8 eller liknande.
    Dels får man tillgång till lyft vilket underlättar, och dessutom har dom kärl för uppsamling av oljan så man slipper tänka på den biten. Ett oljebyte går relativt fort så det blir inte speciellt dyrt heller.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Oljebyte själv

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Sen har jag snöat in på att oljan ska ha beteckningen minst 0-40 som sämst, är det överkurs och att det funkar lika bra med t ex 5-30 bara den håller klassningen, är inte 0 olja av bättre kvalite?
    Det har redan sagts men för säkerhets skull betonar jag det: De siffror du nämner är viskositeten (=hur trögflytande den är) och har ingenting med kvalitén (och priset) att göra. Det är lite som alkoholhalten i öl - den säger hur full du blir men ingenting om kvalitén på ölen eller vilken mix av humlesorter som använts.

    Självklart ska du ha rätt viskositet på oljan för din bil (se instruktionsboken). Men på moderna bilar räcker inte det, man måste dessutom ha en olja med rätt tillsatser för att bilen ska må bra.

    För 9-5 an ska du ha en olja som uppfyller Dexos2-kraven, punkt slut. T.ex. denna. Kompletta listan med godkända oljor hittar du här:
    http://www.gmdexos.com/licensedbrands/d ... rands.html

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Oljebyte själv

    Jellybear,

    Tack, bil står i första översta inlägg. Angående detta med oljan har jag läst någon oljetråd att "0"-oljor har finare bättre bas eller hur det var MEN jag snöar bort från det igen och ta en olja som klarar klassningen helt enkelt utan att fundera vidare

    Mvh
    Matte

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Oljebyte själv

    Packningen kostar typ fem kronor på Biltema så det är ju lika bra att byta...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Oljebyte själv

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jellybear,

    Tack, bil står i första översta inlägg. Angående detta med oljan har jag läst någon oljetråd att "0"-oljor har finare bättre bas eller hur det var MEN jag snöar bort från det igen och ta en olja som klarar klassningen helt enkelt utan att fundera vidare

    Mvh
    Matte
    Jo, jag såg din bil när jag läste om tråden... Jag hann lyckligtvis redigera mitt inlägg i tid så jag slipper stå med dumstruten på och kommentaren "this thread was last edited at XXX"!

    Det jag tror du kan ha hört (och som är sant) är att 0-oljor inte går att göra på mineralolja utan bara på syntetolja. Syntetolja är väsentligt dyrare att framställa. Men alla bättre oljor - oavsett viskositet - är syntetoljor idag.

  11. #11
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Oljebyte själv

    Av egen erfarenhet är det lika bra att byta brickan, och även pluggen direkt den börjar se lite sliten ut.
    Jag har struntat i att byta brickan, men den kan ju bara tryckas ihop och fjädra en gång, sedan har den ju ingen funktion. Man får dra åt hårdare för att det ska hålla tätt med en begagnad bricka, och sedan står man där med runddragen plugg nästa gång man ska byta olja och får åka till en verkstad som får ta loss den för en femhundring. Det är dumsnålt att inte byta bricka helt enkelt.

    Det finns 5-pack för 39 spänn på Speedparts, eller ny plugg med 3 brickor för 28 spänn.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Oljebyte själv

    Hej!

    Ja byter alltid brickan nu förtiden, ja missade att köpa ny bricka en gång och hade redan tömt på olja när ja upptäckte det använde den gamla brickan vilket inte vart helt tätt.

    Spilloljan kan man lämna in på t.ex återvinningscentraler även många bensinmackar tar emot gammal olja.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: Oljebyte själv

    Om man avspänningsglödgar brickan med lämplig gasbrännare - jag brukar använda ogräsbrännaren som jag har för att göra rent mellan trädgårdsplattorna - så går det fint att återanvända den sedan.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  14. #14
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Oljebyte själv

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Om man avspänningsglödgar brickan med lämplig gasbrännare - jag brukar använda ogräsbrännaren som jag har för att göra rent mellan trädgårdsplattorna - så går det fint att återanvända den sedan.
    Lite som dom här spartipsen något elbolag(?) körde med i radioreklamen, typ "dela badvatten med husdjuren för att spara vatten och värme", "ät mycket blåbär, bli hård i magen och spara vatten och toapapper"
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Oljebyte själv

    Hej igen,

    Igår så hitta jag en annons på blocket, oljebyte med Mobil super 3000 inkl filter för 700kr. Det måste vara kanonbilligt om oljan är ok.

    Jag gick in på Mobils sida men blev inte mycket klokare, är det någon som har erfarenhet av denna olja och hur den skulle funka i min aero?

    Mvh
    matte

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Oljebyte själv

    700:- för tjugo minuters jobb.

    Ibland går jag lite emot strömmen, men har mycket god erfarenhet av Swedols helsyntet 5-40, som är samma som den dubbelt så dyra OK Excel 5-40. Kör sällan mer än 1000 mil mellan bytena, men sen sist har den inte dragit en droppe på nu 1200 mil. Runt 350 spänn för olja o filter på Swedol. Och de har endast originalfabrikatet Mahle på sina filter. Igår tog de 275:- för fyra liters dunk. Filter hade jag.
    Har inte riktigt råd ännu å köpa fatolja så det får bli per gång jag servar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Oljebyte själv

    Inte 700 för jobbet, oljan och filtret kostar också.

    Så jobbet blir ju knappt någon kostnad alls.

    Mvh

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Oljebyte själv

    http://www.mobiloil.se/Sweden-Swedis...-xe-5w30.aspx# står det följande:

    Mobil Super 3000 XE 5W-30 har följande tillverkares godkännanden :
    General Motors Service Fill dexos2 (license number GB1A0914015)

    Dvs, 700 kronor för ett byte av olja till en godkänd, inklusive olja och filter tycker jag känns helt ok.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Oljebyte själv

    va lite oklar, men de verka ändå väl billigt, för den oljan verkar ha en himla massa olika prissättningar beroende på var man frågar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  20. #20

    Re: Oljebyte själv

    Själv brukar jag byta olja på OK. Då blir man av med oljan samtidigt och slipper åka till återvinningsstation med oljan.

    Ett tips som jag fått lära mig är att man ska fylla filtret med olja innan man skruvar dit det. Så mycket det går utan att det rinner ut eftersom filtret sitter horisontellt. Om man vickar filtret lite vartefter man fyller det med olja så sugs det in olja rätt bra. Går säkert i ett par deciliter. Sen är det viktigt att smörja gummipackningen med lite olja.

    Anledningen till att man ska fylla filtret med så mycket olja som möjligt är att det annars tar en stund innan motorn bygger upp oljetryck. Det sliter på lager i motorn och i turbon.

    Vill man köpa GM-LLA-025 godkänd olja från Mobil 1 så rekommenderar jag att beställa den från mapodo.de. Jag har gjort det ett antal gånger. Beställer man 30 liter kommer man ned i knappt 80 kronor litern med dagens starka krona. Billigare än Biltemas olja med motsvarande kvalitetsklassning. Den är dock bara 0/30 där Mobil1 oljan håller 0/40. Ytterligare en bonus är att oljan körs ut av DHL direkt hem till dörren. Kan det bli smidigare?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

Liknande ämnen

  1. Rök efter oljebyte OG9-5 B2X5
    Av Kaisergriffin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-27, 10:14
  2. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 23:24
  3. Göra hjulinställning själv.
    Av swepit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 19:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •