Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem elfel Saab 9-5 kombi 01:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    2

    Problem elfel Saab 9-5 kombi 01:a

    Jag har fått ett märkligt problem med min kära Saab!
    Ibland när jag startar den så varnar (!) , airbagslampan, osv, står även i färddatorn att bromsljus ur funktion eller bakljus ur funktion. När jag ska blinka så fungerar det inte inuti bilen. Utan kommer en blinkning då & då. Vad kan det vara för fel? Fläkten stängs oxå ner & helt plötsligt så går den igång igen.

    Vågar inte köra med den förtillfället. Den tickar oxå en del, får fylla på olja rätt så ofta!

    Finns det någon som har haft liknande problem, & vad gjorde ni.

    Känner att det blir nog rätt dyrt att lämna in den till Saab

    Men om man vet vad det ungefär kan vara så kanske nån bilhändig kan reda ut det.

    Mia

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Problem elfel Saab 9-5 kombi 01:a

    Hm. Brukar vara bilens lilla kommuniaktionsbox, kallad DICE som kan ge upphov till diverse strul, men även en dålig tändlåskontakt kan ge upphov till en massa spektakel.
    DICEn sitter ovanåpå reläboxen ovanför vänster knä under brädan på förarsidan. Alltså bakom säkringshållaren. Går en fet kontakt dit.

    Men det borde gå att hitta fel med TechII i ditt fall.

    Inte helt solklart vilket fel. Fick felkod som hänvisade till DICE-fel, efter byte kom det tillbaka o bytte sen tändlåskontakt, låscylindern kärvade osv. Blev lite större operation. på en 02;a men de e samma system ändå.
    Den funkar problemfritt nu iaf.
    Men tillgång till TechII är nödvändig ändå vid sådana operationer.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    2

    Re: Problem elfel Saab 9-5 kombi 01:a

    Tack för tipset ) Det får bli en undersökning med en sådan TechII då.
    Har hört talas om den då jag även har problem med min stereo. Dvs den är stendöd!
    Min bränslepump gick sönder, lämnade in bilen på verkstad, de visste inte då vad felet var men gjorde en felsökning & bytte bränslepump. Märker sen när jag går tillbaka bilen att stereon är stendöd & får absolut inte igång den. Säkring både bakom stereon & den "vanliga" säkringen är hel.

    Nu ikväll funkade allt som vanligt igen, men felet kommer & går.







    quote="turbosug"]Hm. Brukar vara bilens lilla kommuniaktionsbox, kallad DICE som kan ge upphov till diverse strul, men även en dålig tändlåskontakt kan ge upphov till en massa spektakel.
    DICEn sitter ovanåpå reläboxen ovanför vänster knä under brädan på förarsidan. Alltså bakom säkringshållaren. Går en fet kontakt dit.

    Men det borde gå att hitta fel med TechII i ditt fall.

    Inte helt solklart vilket fel. Fick felkod som hänvisade till DICE-fel, efter byte kom det tillbaka o bytte sen tändlåskontakt, låscylindern kärvade osv. Blev lite större operation. på en 02;a men de e samma system ändå.
    Den funkar problemfritt nu iaf.
    Men tillgång till TechII är nödvändig ändå vid sådana operationer.[/quote]

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -99 kombi, problem med bromsljus
    Av Christofferae i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 15:16
  2. Saab 9-5 kombi, problem med fönsterhiss
    Av thordur i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 20:26
  3. Problem med bakluckan (Saab 9-5 2.3t Vector Kombi -03)
    Av magnus85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •