Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010)

  1. #21

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Men då har du inte original HU?
    Naturligtvis inte. Det där skräpet från GM ligger i en låda någonstans.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Kan ju vara så att den får tuppjuck med siffror i filnamnet utöver 3:a i filändelsen. Har själv samma enhet men har aldrig någonsin stoppat in en såndär rund uppfinning som kom på 80-talet. Haha. Vet inte ens om den fungerar!
    App app app, CD-skivan fanns redan 79, men okej då, till vanliga dödliga dröjde det väl in på 80-talet, för att inte säga 90-talet! SAAB satte ju CD-spelare i 9000 först på 90-talet väl? Minns att en polares föräldrar hade en sån där hiskelig 9000 med kjolpaket, årsmodell 90, blå med blått skinn i... den hade MC och CD och det var rätt ovanligt.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Håller med om citerandet, men jag var nog den ende som läste det inlägget
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Men då har du inte original HU?
    Naturligtvis inte. Det där skräpet från GM ligger i en låda någonstans.
    Önskar jag kunde göra detsamma. Men har man en diesel får man stå sitt kast. Vill ju inte tappa klockan så att jag inte kan komma ut till en varm bil på morgonen
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #25
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Men då har du inte original HU?
    Naturligtvis inte. Det där skräpet från GM ligger i en låda någonstans.
    Vad har du för grejor då? Har du sagt A får du säga B. Gärna med bilder...

    För jag kan absolut tänka mig en annan enhet så är det någon som vill sponsra mig med med ram, + rattadapter (2000:-) så vore jag hemskt tacksam.

    Sen är jag inte så kräsen av mig, kan ta denna t ex:

    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... 500bt.html

    + den här då för att få GPS naturligtvis: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-avic-f220.html

    och vilken backkamera vi väljer till spelar ju ingen roll men vi kan ta den här då: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-b ... -bc6-.html eller den här: http://www.brl.se/sv/artiklar/veba-avca ... era-2.html

    Men tills dess att jag har fått in sponsringsslantarna av det här (ca 14.000:-)(funkar det med paypal-konto?) så har jag i alla fall fått kläm på skivbränningen. Gjorde en ny skiva till idag som verkade spela alla låtar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #26

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad har du för grejor då? Har du sagt A får du säga B. Gärna med bilder...
    Det är en Pioneer AVIC-F20BT (uppgarderad till F30) och en iPod Classic (80GB). Jag använder en iPod i stället för en "vanlig" disk pga fler funktioner, t.ex. albumbilder, som inte finns om man använder en vanlig disk med "mp3"-filer.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #27
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Gjorde en ny skiva till idag som verkade spela alla låtar.
    Vad var trixet för att få det att lira? (kan ju vara intressant för någon annan som hittar denna tråden i framtiden)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #28
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad har du för grejor då? Har du sagt A får du säga B. Gärna med bilder...
    Det är en Pioneer AVIC-F20BT (uppgarderad till F30) och en iPod Classic (80GB). Jag använder en iPod i stället för en "vanlig" disk pga fler funktioner, t.ex. albumbilder, som inte finns om man använder en vanlig disk med "mp3"-filer.
    Trevligt. Men du som har bytt då, har du märkt vad som händer med klockan? Serviceindikatorn tappar man väl om man blir batterilös men är det andra funktioner som slutar funka också? Får man tillbaka serviceindikatorn om man kopplar tillbaka originalstereon och ställer in tiden?

    Funkar rattknapparna bra och sådär?

    Blinkersljud?

    Andra färddator funktioner?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Vad var trixet för att få det att lira? (kan ju vara intressant för någon annan som hittar denna tråden i framtiden)
    Absolut!

    Jag gjorde egentligen 4 saker annorlunda mot för de första försöken så jag vet inte riktigt än vilket av det som gjorde susen.

    1. Provade andra MP3,er mot för de som inte funkade.
    2. De som inte funkade verkade vara såna som hette "siffra.mp3" (1.mp3, 2.mp3 osv) så jag såg till att det inte var siffror i filnamnet (artist-låt.mp3).
    3. Brände med Windows inbyggda bränningsfunktion istället för med CDburnerXP.
    4. Såg till att filerna inte låg i mappar på skivan utan direkt i roten även om jag har för mig att jag har läst att spelaren ska klara av mappar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #29

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men du som har bytt då, har du märkt vad som händer med klockan? Serviceindikatorn tappar man väl om man blir batterilös men är det andra funktioner som slutar funka också?
    Serviceindikatorn fortsätter att fungera tills det blir en reset av den dator som styr serviceindikatorn. En reset kan vara urkopplat batteri eller vissa TECH2-funktioner.

    Klockan för serviceindikator och motorvärmare sitter i en dator i bilen, inte i stereon. Dessa klockor sätts dock från meddelanden på CAN-bussen som skickas ut av stereon när den är igång och har korrekt RDS-tid eller GPS-tid. Tycker Saab kunde haft en meny under inställningar att sätta klockan manuellt.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Får man tillbaka serviceindikatorn om man kopplar tillbaka originalstereon och ställer in tiden?
    Det ska man få. Jag planerar att bygga en liten dator med CAN-buss och batteriklocka som skickar ut tid och datum på samma sätt som originalstereon.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Funkar rattknapparna bra och sådär?
    Jag använder en liten adapter från Audioleads som lyssnar på CAN-bussen och skapar fjärrkontrollkoder för Pioneer. Plockar även ut backsignal, tändning och belysning. Finns till andra än Pioneer också.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Blinkersljud?
    Genereras av en egen högtalare i 9-3 med nya ljudsystemet (utan fiberoptik).

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Andra färddator funktioner?
    Bara serviceindikator och motorvärmare påverkas vad jag vet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #30
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    OK!

    Tack för klargörande.

    Visst är det kanondumt att ha det systemet att steron ska ställa klockan i bilen. När man äntligen slipper den dumma 03-06 stereon så är det ändå något de ställer till. Men det där med klock-datorn lät väldigt spännande. Hoppas att du håller oss uppdaterade hur det går med den och om det är något du kan göra fler av och sälja eller hur du bar dig åt för att göra den.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det ska man få. Jag planerar att bygga en liten dator med CAN-buss och batteriklocka som skickar ut tid och datum på samma sätt som originalstereon.
    Om du lyckas, massproducera! Skulle vara underbart för oss med bränsledriven värmare så man kan hiva ut den hemska GM-enheten ur fönstret. Eller aptera den med X antal kilo sprängmedel och skicka till GMs HQ.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  12. #32
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    OK!
    Visst är det kanondumt att ha det systemet att steron ska ställa klockan i bilen.
    Inte så dumt egentligen. Stereon är ju den enhet som har kontakt med både RDS och GPS, där det finns tillgång till riktig tid. Men, som Göran säger, det hade ju varit bra att haft en möjlighet att ställa det manuellt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #33
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Inte så dumt egentligen. Stereon är ju den enhet som har kontakt med både RDS och GPS, där det finns tillgång till riktig tid. Men, som Göran säger, det hade ju varit bra att haft en möjlighet att ställa det manuellt.
    Att radion sköter den automatiska inställningen är väl logiskt men som sagt inte att man inte kan göra det själv någon annan stans.

    Det gick utmärkt att dela på systemet i gamla 9-3 och 9-5. Trycka på båda tidsknapparna på sidden så får man "RDS-Retime" om du hade originalradio, hade du det inte så kunde du göra det manuellt. Antar att det är GM,s "förtjänst" att man har en sådan idiotisk lösning.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det ska man få. Jag planerar att bygga en liten dator med CAN-buss och batteriklocka som skickar ut tid och datum på samma sätt som originalstereon.
    Om du lyckas, massproducera! Skulle vara underbart för oss med bränsledriven värmare så man kan hiva ut den hemska GM-enheten ur fönstret. Eller aptera den med X antal kilo sprängmedel och skicka till GMs HQ.
    Jag ställer mig på listan av intresserade av en sådan lite dator. Kanske går det att samtidigt ordna med dimljusstyrningen som du varit inne på tidigare Göran?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  15. #35

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av peta
    Jag ställer mig på listan av intresserade av en sådan lite dator. Kanske går det att samtidigt ordna med dimljusstyrningen som du varit inne på tidigare Göran?
    För att fixa tiden har jag tänkt att använda en färdigbyggd liten dator som redan har CAN-buss. Kostar mer i hårdvara men blir mycket enklare. Dimljusstyrningen är det många som vill ha, så för den måste kostnaden bli lägre. Det stora problemet är att få tid till denna typ av projekt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av peta
    Jag ställer mig på listan av intresserade av en sådan lite dator. Kanske går det att samtidigt ordna med dimljusstyrningen som du varit inne på tidigare Göran?
    För att fixa tiden har jag tänkt att använda en färdigbyggd liten dator som redan har CAN-buss. Kostar mer i hårdvara men blir mycket enklare. Dimljusstyrningen är det många som vill ha, så för den måste kostnaden bli lägre. Det stora problemet är att få tid till denna typ av projekt.
    Var får man tag på en liten dator som har CANBUS? Vad pratar ni om gällande dimljusstyrningen? Tråd här på forumet?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Tråden om DRL och tankarna finns här:
    viewtopic.php?f=5&t=311752&p=2125655&hilit=dimljus #p2125655
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    För att återgå till ursprungsfrågan, så är den kanske är lika kinkig som en Densonavi.
    Ett citat från en annan tråd:

    Citat Ursprungligen postat av En annan tråd om Densonavigatorn
    Jag brände Mp3 med Nero Burning ROM med följande inställningar:
    - CD-ROM(ISO)
    - Dataläge: Mod 1
    - Filsystem: ISO 9660 bara
    - Filnamn längd(ISO): Max. 31 tecken (Nivå 2)
    - Teckenuppsättning (ISO): ISO 9660 (standard ISO cd-rom)
    - Under Minska inskränkningar markerade jag bara Tillåt sökdjup på mer än 8 mappar
    Har du inte Nero går det att göra samma sak i ImgBurn.
    Iallafall navin läser taggar i mp3 filer och lägger upp på skärmen.
    Finns det inga taggar visas filnamnet med understreck istället för mellanrum, detta tror jag har med ISO9660 att göra.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  19. #39

    Re: Hur övertala origialstereo att ta MP3 skivor? (9-3 -2010

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Var får man tag på en liten dator som har CANBUS?
    Jag planerar att använda en Duinomite MEGA med en MOD-RTC.

    https://www.olimex.com/Products/Duino/D ... MITE-MEGA/
    https://www.olimex.com/Products/Modules/Time/
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. 9-3 SS TX XWD V6 2010
    Av Pelle i forum Projekt
    Svar: 222
    Senaste inlägg: 2016-01-11, 19:07
  2. Blinkerspak 9-3 2010
    Av TurboLamko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 21:57
  3. Vallåkra 2010
    Av Fire_ball i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 10:19
  4. Elmia 2010
    Av Johannyman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 16:35
  5. Övertala mig att bli SAAB ägare....
    Av Sato i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •