Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9000 CSE strålkastare - byte av höjdjust elmotor

  1. #1

    9000 CSE strålkastare - byte av höjdjust elmotor

    Hej, nån som vet hur man demonterar elmotorn till höjdjusteringen utan att ha sönder fästet i reflektorn? Motorn sitter med bajonettkoppling i huset men armen som fäster i reflektorns baksida, sitter fast i en plasthylsa. Är det bara att dra eller måste man lyfta på nån hake? Vågar inte dra....

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    9000 CSE strålkastare - byte av höjdjust elmotor

    Justera ut pinnen max så kan du vicka motorn så pinnen glider ur fästet.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3

    Post

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse Visa inlägg
    Justera ut pinnen max så kan du vicka motorn så pinnen glider ur fästet.
    Hmm. Förstod nog inte riktigt - Justera ut genom att skruva justerskruven på drevet till motorn till max-läget (mao max höjd) då? Antar att "pinnen" från justermotorn bara är fäst i reflektorn genom gängorna i muttern som jag antar sitter fast i reflektorn. Eller har jag missat något?

    Har precis skaffat en extra strålkastare som skall få donera en höjdinställningsmotor

    Tackar för era delade erfarenheter och kunskaper!
    /Anders

    Edit 29 dec, 2013
    Har fixat det nu;
    Beskriven metod ovan innebär att staven (gängad på mitten, splines inne i motorhus/växellåda och rund metallkula som är fäst i plastled fast-snäppt i reflektorn) som skjuter/drar nedre delen av reflektorn gängas ut fullt, och att motor minus staven tas bort. Möjligen kan det gå att göra på detta sätt utan att ta strålkastaren ur bilen - iaf på batterisidan. Jag kapitulerade och tog ut hela strålkastaren och plockade av locken på baksidan för att komma åt och för att se hur det är monterat.

    Jag fann dock att vita plastleden där metallkulan är fäst går snäppa bort med en mindre mejsel. Leden består av hon-delen av leden (där metallkulan är infäst) en rund plugg (fäst i motsvarande cylinder i reflektorn) och en låshake i plast (utanför cylindern i reflektorn). Genom att milt bända ut låshaken och samtidigt dra lite i motorn lossnade stång plus vita plastleden ganska enkelt.

    Fann också att infästningen i överkant på reflektorn på samma sida där nivåregleringen sitter hade väldigt spröd plast, och den redan lagade plastdelen där hade gått sönder igen. Min fulfix var att ta bort lite mer av plasten i infästningen till själva strålkastarhuset och att gänga metallstaven till M6 och fästa den med en mutter. Gick med lite god vilja klämma in en bricka också.

    Så nu fungerar höjdregleringen som den skall. Hoppas bara att det håller...
    Senast redigerat av andersbe den 2013-12-29 klockan 23:05.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det är ett helve.... och få lös reflektorerna på 9000 utan att förstöra nån av upphängningarna, plasten är sjukt vek.

    Finns en firma i england som säljer repkitt, verkar vara slut just nu men kan ju ge lite ideer om hur man kan fixa själv...

    http://webcache.googleusercontent.co...s.com/lighting

  5. #5
    Jo, finfix vore förstås att föredra. I mitt fall var iaf den inre delen av plastmojängen kvar, så det inre stoppet var intakt. Jag gängade bara upp yttre delen. Saknas den blir M6:an för liten för hålet, och det skulle nog vara svårt att justera positionen.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Jaha, ute bland myggen tog jag bort strålkastarna på min 9000 (inför stundande besiktning) eftersom jag upplever att ljuset "pekar åt fanders" och nivåregleringen inte fungerar. Efter visst skruvande och micklande så konstaterade jag att ingen lampa verkar ha fungerande regering, men motorerna går på alla lampor...

    På baksidan av lyktan satt en plastgrunka som verkade trasig på båda lyktorna på bilen OCH extralyktan jag skaffat pga trasigt glas.

    Var tvungen att avbryta pga barnläggning och mygginvasion. Frågan är om det finns någon quick fix? Frågade på besiktningen och regleringen behöver inte funka om det bara är rätt justerat...

    Övriga frågor, lite OT men provar ändå;

    Ena reflektorn är inte i toppskick, men OK. Hur noga är de?

    Torkarmotorn har stannat halvvägs men rört sig nån cm då och då. Jag rev bort den och knäppte isär den. Allt gick att röra på, inget verkade trasigt eller trögt. Givetvis rubbades läget och den stod inte "rakt". Nu verkar den inte röra sig alls. Är fixen här att koppla ur den och ställa den i parkeringsläge? Gjorde så på min 9-3, där det tydligen var ett standardproblem. Kör man inte så mkt vinter spelar det ingen roll tycker jag om de inte funkar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Torkarmotorn fick jag aldrig att funka.

    Plastsnäppet sitter i mitten av reflektorn, och är det löst så går inte reflektorerna att justera. Tog man bort lyktan och locket på baksidan så man kan kika in på baksidan av reflektorn så är det solklart hur allt hänger ihop. Jag satte skruvar där och nu verkar reglering funka på båda sidor, men fortfarande krävs en justering - kan ju vara att läget på mittenfästet inte blev rätt när fästet är trasigt så jag inte får till det.

    Återstår hur noga det är med reflektorn. Det är jätteskillnad mellan de olika sidorna, men jag upplever inte reflektorn som "helt" slut ändå. Vad har de för kriterium, ska man åka förbi besikningsstationen innan och fråga om råd?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Regbesiktning vid byte av strålkastare - 9000
    Av Procedomani i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 11:19
  2. byte av elmotor till saab cab
    Av maruthi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 00:37
  3. Byte av strålkastare (komplett) 9000
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 11:15
  4. Strålkastare 9000, byte till smala?
    Av kentg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •