Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2.3T -01 går illa.

  1. #1

    9-5 2.3T -01 går illa.

    Hej på er.

    Köpte en 9-5 2.3T för ett tag sen som vi inte lyckas få någon större ordning på.

    Såg när jag kom hem att motorstyrningslampan lös ( den under temp-mätaren ) .
    Men bilen gick som vanligt. Raderade felkoden och allt var lugnt.

    Men sen dess har bilen varit otroligt knepig till och från. Kan fungera bra i en månad , till att strula varje dag.

    * Felsymptom :

    Svårstartad , när den väl startar skakar hela bilen och det känns som den går på 3-cylindrar. Gasar mer och den luktar soppa nått galet och ryker som Tjernobyl har kommit till stan.
    Går ryckigt till o från, kan sen gå utmärkt. Normal tomgång / knepig tomgång.

    Raderar man felkoden och startar om bilen går den oftast utmärkt igen.


    Har gjort följande:
    Oljeservice/rengöring ( fullstämplad, 17000 mil ). Oljefilter , uppdaterad vevhusventilation. Felsökt efter vakumläkage själv och på verkstad. Inga fel. Går alltid bra efter att bilen har fått stå inne.
    Nytt avgassystem efter katt. Ny programvara.
    Ny främre lambdasond. Inte bytt den bakre ännu.


    I SID'en pendlar Lamb värde från 0-2500 och ligger ofta fast på 2500 oavsett körning när bilen strular. Ibland ser värdena normala ut och bilen går som den ska.
    Parkerar man bilen med 2500 i lamb vet man att man får ett helvete nästa dag.

    Ni som har haft bilproblem vet vad det gör för kropp och själ. Jag blir galen.
    Olika verkstäder har ingen aning av vad felet kan vara, och vill byta ut allt högt o lågt känns det som.

    Någon som har haft liknande fel? tändkassetten? lmm? tomgångsmotor? lambdasond? katt?
    Trivs med bilen annars så hoppas det här går att lösa

    Mvh Adam

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 9-5 2.3T -01 går illa.

    Vad är det för felkod då?
    Ta bilen till en verkstad som har en TechII så ma kan få ut i klartext.
    Min enkla läsare visar koder som generiskt betyder en viss sak, men kan var nåt i kedjan av saker också.
    Avlastningsventilen på torpedväggen bakom motorn kan ve ett tips. Läcker slangarna som går dit så kan det komma in smuts som ger sämre funktion, och motorlampa.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: 9-5 2.3T -01 går illa.

    Läs ut felkoder.
    En ELM327 duger gott.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 9-5 2.3T -01 går illa.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Läs ut felkoder.
    En ELM327 duger gott.
    Felkoden jag fick va enllit det generiska; Intake air temperature sensor fault
    Men efter lite sökning så visar det sig att på saaben är det läckage alt dålig funktion avlastningsventil. Den jag hänvisade till. O bilen gick dåligt till o från.
    Bytte givaren som sitter vid dumpen, men det hjälpte ju förstås inte.

    Så googla eller använd forumets sök så du får rätt gällande vårat märke.
    Kan hända att den givaren ger felsignal om slangarna läcker, men det var både slangen från dumpen samt från spjällhuset som behövde bytas ut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: 9-5 2.3T -01 går illa.

    bytte dumpventil först av allt, då även den gav felkod.
    ny org bosch.

    fått samma fel på verkstad som med min felkodsläsare. Luftblandning mager osv.
    Sitter nytt vanligt filter i bilen. MEN det satt öppet filter på bilen, utan stängd box när den köptes. Kan det vara så att lmm-tatt stryk och skapar dessa fel?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 9-5 2.3T -01 går illa.

    Ah det va en nyttig information.
    Javisst kan det vara så. Blir ju ungefär samma effekt som när man kört sönder original luftfilterburk så det passerar utan att filtreras ordentligt. Fukt o det fina dammet kan sabba en LMM. Egen erfarenhet o kunders också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: 9-5 2.3T -01 går illa.

    Så vad bör vara nästa steg?

    Byta LMM eller bakre lambdasond?
    ( kan ju även tillägga att tommgången pendlar från 900-2000 beroende på humör med.
    Men, varför är mina Lamb värden uppe i taket ( 2500 i SID'en ) ? Om LMM vore kass borde ju detta ändå inte påverka Lamb-värdet i så stor utsträckning?

    tack alla för hjälpen hittils!

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,3t går illa vid belastning
    Av yoda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40
  2. Bromsar låter illa!
    Av norpan24 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 23:01
  3. illa gående og 900 t8
    Av st16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 22:08
  4. Går illa och rycker
    Av jörgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •