Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Fördelar med att etanoltrimma?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998

    Fördelar med att etanoltrimma?

    Hej!

    Har ett maptun E85 st. 1 i min 9-5 Aero -02.
    Tänkte skaffa ett st. 1+ och få 285hk på etanol.

    Eftersom ena kolven ruttnade när jag hade ett st. 2 (280hk) i förra motorn så undrar jag om det finns några fördelar med att ha 280hk etanol hästar gentemot 280hk bensin?

    Alltså om etanol är snällare mot kolvarna tex.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Hade du tänkt använda bilen på vintern ser jag inga fördelar iaf.
    Mer hästar ja, men har läst mig till att vridmomentet inte når upp i samma nivå över varvregistret, som vid bensintrimning då det krävs lite högre varvtal får att nå jämn effektkurva.
    E väl ingen idag som enbart e intresserad av att nå toppeffekt endast vid ett begränsat och högt varvtal, eller?
    Och fortfarande e de tveksamt om man egentligen vinner nåt på att konvertera en äldre icke miljömärkt kärra.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Det är inte alls tveksamt!
    Min 9-5 Aero 2001 körs alltid på under litern med etanol på vintern! När sen etanolen aldrig kostar över 10:- i Trelleborg så ser jag inte hur det skulle kunna bli en dålig affär?

    Förra året tillryggalade vi 4100 mil med 3 bilar, varav 2 på etanol, milkostnad: 19:-
    Beat that.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Tänkte mest på om det finns andra fördelar förutom att det är billigare att tanka.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Tänkte mest på om det finns andra fördelar förutom att det är billigare att tanka.

    Man får ett bra mycket roligare bottenvrid kontra bensin. Och det är trots allt det där råa bottenvridet man oftast använder vid normal och lagom rolig körning

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Mer hästar ja, men har läst mig till att vridmomentet inte når upp i samma nivå över varvregistret, som vid bensintrimning då det krävs lite högre varvtal får att nå jämn effektkurva.
    Du kunde inte sagt något som är mer fel. MapTun St1+ Biopower ger mer vridmoment och mer effekt över hela varvtalsregistret med E85 i tanken. Notera att det står ett plustecken efter steg1. Det betyder spridarbyte. Utan spridarbytet blir toppeffekten på E85 begränsad på grund av för dålig flödeskapacitet i bränslesystemet.

    Gissar på att MapTuns St1+ Biopower för B235R ger:
    Bensin: 265Hp, 420Nm
    E85: 285Hp, 440 Nm

    Ett vanligt steg ett utan spridarbyte ger 235 bhp / 420 Nm på E85 och 265Hp, 420Nm på bensin.

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    man ska vel även säga att etanol har ett högre oktantal än "vanlig" bensin, e85 har ett oktantal på 104, det är alltså mindre benäget att självantända under kompression (spikning).

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Så kan man säga att det är bättre för motorn att köra på etanol än på bensin varma sommardagar? Om man ska gasa på lite oxå.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Så kan man säga att det är bättre för motorn att köra på etanol än på bensin varma sommardagar? Om man ska gasa på lite oxå.
    Absolut. Det höga oktantalet för E85 gör det nästan omöjligt att framkalla knack. Dessutom sprutar man in mer bränsle när man kör på E85 vilket gör att bränslet tar åt sig en större värmemängd när det evaporerar. Detta ger lägre avgastemperaturer. E85 lämnar inga rester i förbränningsrummet som bensin gör. Ingen koks som kan täppa igen ventilsäten och kolvringar.

    Finns många fördelar med E85, speciellt om man kör hårt. Sa jag att E85 ger lägre milkostnad?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av aik
    Så kan man säga att det är bättre för motorn att köra på etanol än på bensin varma sommardagar? Om man ska gasa på lite oxå.
    Absolut. Det höga oktantalet för E85 gör det nästan omöjligt att framkalla knack. Dessutom sprutar man in mer bränsle när man kör på E85 vilket gör att bränslet tar åt sig en större värmemängd när det evaporerar. Detta ger lägre avgastemperaturer. E85 lämnar inga rester i förbränningsrummet som bensin gör. Ingen koks som kan täppa igen ventilsäten och kolvringar.

    Finns många fördelar med E85, speciellt om man kör hårt. Sa jag att E85 ger lägre milkostnad?
    Nackdelen är dock att E85 inte smörjer lika väl som bensin, snarare att det inte smörjer alls... Ventilstyrningar och bränslepump bland annat mår bra av en skvätt bensin / smörjande tillsatser lite då och då...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Brisse

    Absolut. Det höga oktantalet för E85 gör det nästan omöjligt att framkalla knack. Dessutom sprutar man in mer bränsle när man kör på E85 vilket gör att bränslet tar åt sig en större värmemängd när det evaporerar. Detta ger lägre avgastemperaturer. E85 lämnar inga rester i förbränningsrummet som bensin gör. Ingen koks som kan täppa igen ventilsäten och kolvringar.

    Finns många fördelar med E85, speciellt om man kör hårt. Sa jag att E85 ger lägre milkostnad?
    Nackdelen är dock att E85 inte smörjer lika väl som bensin, snarare att det inte smörjer alls... Ventilstyrningar och bränslepump bland annat mår bra av en skvätt bensin / smörjande tillsatser lite då och då...

    Inte för att vara den som är den, men det brukar alltid vara någon som tar upp detta, men jag har aldrig fått svar på vilka tillsatser bensin innehåller som E85 inte innehåller. För just detta med att det inte skulle smörja osv skrek ju var och varannan bilägare när man skulle gå över från blyad till blyfri bensin så skulle en massa hemskheter hända eftersom att det inte fanns något som smörjer i blyfri sås.

    Så vilka additiv finns i bensin men som E85 saknar?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det är inte alls tveksamt!
    Min 9-5 Aero 2001 körs alltid på under litern med etanol på vintern! När sen etanolen aldrig kostar över 10:- i Trelleborg så ser jag inte hur det skulle kunna bli en dålig affär?

    Förra året tillryggalade vi 4100 mil med 3 bilar, varav 2 på etanol, milkostnad: 19:-
    Beat that.
    Bollman, kan inte du berätta vad du har för setup? Har också en Aero 01:a och är sugen på att etanolkonvertera. Spridarbyte, har du gjort det? Andra tips?

    Sett att många pratar om "kobra" och större IC, behövs detta?

    7MVH
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av aik
    Så kan man säga att det är bättre för motorn att köra på etanol än på bensin varma sommardagar? Om man ska gasa på lite oxå.
    Absolut. Det höga oktantalet för E85 gör det nästan omöjligt att framkalla knack. Dessutom sprutar man in mer bränsle när man kör på E85 vilket gör att bränslet tar åt sig en större värmemängd när det evaporerar. Detta ger lägre avgastemperaturer. E85 lämnar inga rester i förbränningsrummet som bensin gör. Ingen koks som kan täppa igen ventilsäten och kolvringar.

    Finns många fördelar med E85, speciellt om man kör hårt. Sa jag att E85 ger lägre milkostnad?
    Så det är därför det inte är nödvändigt att byta avgassystem lika tidigt som på bensin?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det är inte alls tveksamt!
    Min 9-5 Aero 2001 körs alltid på under litern med etanol på vintern! När sen etanolen aldrig kostar över 10:- i Trelleborg så ser jag inte hur det skulle kunna bli en dålig affär?

    Förra året tillryggalade vi 4100 mil med 3 bilar, varav 2 på etanol, milkostnad: 19:-
    Beat that.
    Bollman, kan inte du berätta vad du har för setup? Har också en Aero 01:a och är sugen på att etanolkonvertera. Spridarbyte, har du gjort det? Andra tips?

    Sett att många pratar om "kobra" och större IC, behövs detta?

    7MVH
    Nu är jag inte Bollman, men hoppar in ändå.

    Jag körde tidigare min 9-3 Aero med ett Maptun st2 biopower program.
    Det enda som byttes var spridare till 630cc, i övrigt var hårdvaran original.
    Plockade ut ca 280 hästar på etanol, och bilen gick som en dröm. Hade inga problem att ligga under litern per mil vid normal körning, men hade å andra sidan inga problem att ligga över 2 liter per mil vid konbana heller.
    Jag kan inte annat än rekommendera en liknande operation för dom som vill etanolkonvertera, bästa investeringen jag någonsin gjort i en bil!

    Den enda varningen jag måste ge är att det är fruktansvärt lätt att fastna i trimträsket. Det är förbannat roligt att åka trimmad Saab, och just det där bottenvridet som etanolen ger har en förmåga att ge mersmak.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Den enda varningen jag måste ge är att det är fruktansvärt lätt att fastna i trimträsket. Det är förbannat roligt att åka trimmad Saab, och just det där bottenvridet som etanolen ger har en förmåga att ge mersmak.

    Om man jämför E85 och BF98 på min 9000 så märker man nästan stört skillnad när man ligger på landsväg runt 2300-2500 rpm och parkerar pelle i torpeden.....då jävlar river det ordentligt redan från första stund på E85 medan det på bensin inte alls är samma drag

    Man nästan vill att det skall vara sölkorvar på vägen så att man får köra om

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Låter givet att byta spridare och få 285 istället för 235 på etanol.

    När man tankar bensin så ska det ju vara 265hk och 420nm. 30hk mer än när man kör på E85. Men jag märker ingen som helst skillnad. 30hk borde väl ge en märkbar skillnad? Eller är vridet viktigast när man accelererar? Ska vara 420nm både med bensin och E85.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Låter givet att byta spridare och få 285 istället för 235 på etanol.

    När man tankar bensin så ska det ju vara 265hk och 420nm. 30hk mer än när man kör på E85. Men jag märker ingen som helst skillnad. 30hk borde väl ge en märkbar skillnad? Eller är vridet viktigast när man accelererar? Ska vara 420nm både med bensin och E85.
    Ge full gas och varva motorn hela vägen till rödstrecket så lär du känna skillnaden. Vid vardagskörning på normala varvtal är det vridmomentet som säger mest om hur bilen känns.

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Så det är därför det inte är nödvändigt att byta avgassystem lika tidigt som på bensin?
    Helt rätt. E85 ställer inte lika höga krav på motorns andningsvägar. Däremot ställer det högre krav på bränslesystemet. Avgassystem, turbo, intercooler, topplock och det mesta som har med lufttillförsel att göra får ett lättare jobb med E85 i tanken.

    Om det är luftvägarna som begränsar motorn så får man alltid mer effekt med E85.
    Om bränslesystemet är den begränsande faktorn så får man mer effekt på bensin.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av aik
    Låter givet att byta spridare och få 285 istället för 235 på etanol.

    När man tankar bensin så ska det ju vara 265hk och 420nm. 30hk mer än när man kör på E85. Men jag märker ingen som helst skillnad. 30hk borde väl ge en märkbar skillnad? Eller är vridet viktigast när man accelererar? Ska vara 420nm både med bensin och E85.
    Ge full gas och varva motorn hela vägen till rödstrecket så lär du känna skillnaden. Vid vardagskörning på normala varvtal är det vridmomentet som säger mest om hur bilen känns.

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Så det är därför det inte är nödvändigt att byta avgassystem lika tidigt som på bensin?
    Helt rätt. E85 ställer inte lika höga krav på motorns andningsvägar. Däremot ställer det högre krav på bränslesystemet. Avgassystem, turbo, intercooler, topplock och det mesta som har med lufttillförsel att göra får ett lättare jobb med E85 i tanken.

    Om det är luftvägarna som begränsar motorn så får man alltid mer effekt med E85.
    Om bränslesystemet är den begränsande faktorn så får man mer effekt på bensin.
    Hmm... Och att det blir mer avgaser som måste bort då? Mottrycket i avgassystemet bör ju rimligen bli högre då det är MER avgaser som passerar även om dom är svalare.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Jo men med E85 kan man köra på mer förtändning än bensin och på så sätt få svalare avgaser som i sin tur tar lite mindre plats plus det som skrivs tidigare så är det en större mängd bränsle som sprutas in i cylindrarna vs bensin som också kyler, man kan ju göra lika med en bensinare om man får för hög avgastemp och inte vill ändra tändningen nå mer, kyla med mer bränsle.

    Sen att E85 inte spikar lika lätt som bensin kan man mosa på lite hårdare när man har högt mottryck.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Fördelar med att etanoltrimma?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Hmm... Och att det blir mer avgaser som måste bort då? Mottrycket i avgassystemet bör ju rimligen bli högre då det är MER avgaser som passerar även om dom är svalare.
    Svalare avgaser får högre densitet och därför får man plats med mer avgaser på samma volym. Det är volymen som bestämmer mottrycket. Annars har du rätt i att det blir mer avgaser men dom tar inte upp lika mycket plats som sagt.

    Om du tar två slutna behållare som innehåller lika mycket gas och håller samma temperatur. Den ena värmer du till 300 grader och den andra värmer du till 600 grader. Vilken har högst tryck? Innehåller behållarna olika mycket gas efter uppvärmningen?

    Kvällens hjärngymnastik

Liknande ämnen

  1. Fördelar och nackdelar med V6:an i og9-5?
    Av -SAAB~SCANIA- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:10
  2. Fördelar med bur?
    Av beatone i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:23
  3. Fördelar med Garrett TB25/28 ?
    Av nallets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •