Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Parkeringshjälp ur funktion NG9-3

Parkeringshjälp ur funktion NG9-3

Hej, har en Saab 93 SC -08 TTID.
    Får felmeddelande när jag lägger i backen att "Parkeringshjälp ur funktion".
    Var och kollade felkod hos verkstaden och de läste ut B1350-2.
    Denna felkoden har vad jag kan se ingen med backsensorerna att göra utan något med "Kortslutning till jordning, Cabintempsensor".

Någon som har en idé ?

Tack på förhand.

Moderator cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Medlem#
    8541

Re: Parkeringshjälp ur funktion

Backsensorerna sätter nog inte en felkod som sådan som bara är att läsa ut.
    Men om man kör en diagnostik av backsensorerna med Tech2 så kommer den tala om vilken som strular.

En annan metod som jag själv inte testat men sägs fungera är att lägga i backen och "lyssna" vid varje fysisk backsensor så hör man vilken som har lagt av då den är helt tyst till skillnad från de andra.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS 2,0t -03 - ///Mackanized E85
    Saab 9-5 SC 2,3t -03
    - ///Mackanized BioPower

Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008

Har inte kollat nån saab med kärringhjälp, men Opel o Peugeot har ett litet pipljudsfunktion som man kan lyssna sig fram till vilken som är kass.
    Är t.ex 2;an kass så kommer man bara dit, byter o sen så visar det sig att efterföljande också är kassa. Om man inte har dignosutrustning förstås.

Funkar saabarna så också? Har inte haft nån inne ännu med sånt fel. O TechII finns ju tillgång till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Medlem#
    7152

Har problem med min parkeringshjälp, dock får jag inte upp något felmeddelande i SID. Gäller en 9-5 -05. Det som händer titt som tätt är att parkeringshjälpen går igång trots att det är fritt bakåt i flera kilometer. Och det står "park.hjälp" i SID.

Har testat följande metod och alla sensorer ger ljud ifrån sig, det är även kännbart om man lägger ett finger på sensorn.
    Citat Ursprungligen postat av cactuz

En annan metod som jag själv inte testat men sägs fungera är att lägga i backen och "lyssna" vid varje fysisk backsensor så hör man vilken som har lagt av då den är helt tyst till skillnad från de andra.
    Någon som råkat ut för samma problem?

/Simon
    /Simon
    Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
    Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
    Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789

Hoppar in på denna tråden. Mín parkeringshjälp uppträder lite konstigt och jag är usel på elektronik. När det är blött ute och några plusgrader funkar parkeringshjälpen inte men när det är minusgrader verkar den funka för det mesta. Jag antar fukt i kontakter och jag skall plocka ner och göra rent/torka men kan nån förklara fenomenet för mig?
    Vidare är jag osäker på vart kontrollboxen till parkeringshjälpen sitter. Jag har en 9-5, -03, aero, kombi.

Om du lyfter på golv-luckan i bagaget och tittar längre in, ser du någon eletronik-box där? Där har du den... (iallafall på en 05a)

Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Om du lyfter på golv-luckan i bagaget och tittar längre in, ser du någon eletronik-box där? Där har du den... (iallafall på en 05a)
    Du menar vid reservhjulet någonstans?

Citat Ursprungligen postat av Trapper666 Visa inlägg
    Du menar vid reservhjulet någonstans?
    Yes.. Längre in mot baksätet!

Yes.. Längre in mot baksätet!
    Tack!

Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Citat Ursprungligen postat av Trapper666 Visa inlägg
    - Jag antar fukt i kontakter och jag skall plocka ner och göra rent/torka men kan nån förklara fenomenet för mig?
    I tilfelle du ikke finner spor av fukt/kontaktproblemer der, er nok sannsynligheten større for at dette kan være i én (eller flere) av giverene, kontakten der eller kontakten for disse som ligger under venstre kombilykt.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    I tilfelle du ikke finner spor av fukt/kontaktproblemer der, er nok sannsynligheten større for at dette kan være i én (eller flere) av giverene, kontakten der eller kontakten for disse som ligger under venstre kombilykt.
    Jag får riva isär under helgen och se om det finns något uppenbart. Tack för svaret!

Behöver du ev ett nytt kablage så kolla här:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/la...l/5520630.html

Behöver du ev ett nytt kablage så kolla här:

http://shop.speedparts.se/sv/prod/la...l/5520630.html
    Lysande tips!

Hejsan.
    Jag hade problem med min parkeringshjälp. På min så kunde man inte lyssna på nån sensor. Alla var döda. Efter lite hjälp av en vänlig själ med Tech2 så fick vi fram 3 st felkoder.
    Kabelkopplingen under vänster bakljus.
    Vänster innre sensor
    Höger yttre sensor.
    Dock så visade Tech2 255cm avstånd på alla sensorer även om jag ställde mig och blockerade på 10 cm avstånd.
    Jag bytte båda sensorerna som indikerade fel. Tog lös dom andra och rengjorde kontakterna.
    Kontakten under bakljuset kunde jag inte ta isär.... satt som berget. Tömde en halv flaska elektronikspray på den istället...... har ingen aning om det hjälpte.... men i ren ilska så känndes det som rätt beslut
    Satte ihop allt och provade starta bilen. Vips så funkade allt. Kan tänka mig att det har lite å göra med hur sensorerna går sönder. Om dom kortsluter så funkar ingen av dom t ex.
    Saab 9-5 2,3T 2003

Liknande ämnen

1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-07-11, 13:48
  2. Parkeringshjälp ur funktion
    Av CosmicBlue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-12, 01:01
  3. Parkeringshjälp ur funktion (ibland)
    Av bananmanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 10:33