Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta krängningshämmarbussningar NG9-3

  1. #1

    Byta krängningshämmarbussningar NG9-3

    Hej. Saab 9-3 ss (2003)

    Har ett gnissel i framvagnen då jag kör över stora gupp. Bytt dämpare runt om bilen och läst alla trådar som finns på internett om det hela. Krängningshämmarstagen skall bytas till helgen som kanske löser det men jag misstänker starkt krängningshämmarbussningarna.

    Jag har fettat in bärarmsbussningarna med siliconspray hjälpte inte heller.

    Då kommer frågan. Det var svårt att komma åt att fetta in kräng..bussningarna. Är det svårt att byta dessa? Jag har Gör det själv boken men tänkte om någon har gjort det redan finns det något ful-sätt att göra det på?

    Jag tar gärna emot tips om något löst detta.

    Som jag ser det finns detta att spela på.

    Fetta in

    Byta

    Trycka in sikaflex som inte verkar vara så vanligt förekommande dock och kanske galet och fel.

    Jag byter helst men det verkar dyrt att göra på verkstad och ville kolla av om jag kirrar det själv helt enkelt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Byta krängningshämmarbussningar NG9-3

    Inte svaret på din fråga, men lugna dig till helgen och se om det blir bättre av att byta "knarrstagen". Jag sätter en slant på att dessa bråkar med dig...

  3. #3

    Byta krängningshämmarbussningar NG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Inte svaret på din fråga, men lugna dig till helgen och se om det blir bättre av att byta "knarrstagen". Jag sätter en slant på att dessa bråkar med dig...
    Absolut en sak i taget jag instämmer. Dock vaknade jag i morshe med en ide som jag måste ta här och få åsikt om.

    Om... Stort OM man får in en nyckel och lossa bygeln till krängningshämmarpackningen några varv ( på båda skruvarna) så man får upp den 3-5 mm. Ta ny bussning framför infettad. Avdragare och platta bakom och tvinga ur den gamla medans den nya trycks på? In med nyckeln igen och dra igen. I tanken var detta genialiskt men säkerligen totalt omöjligt i praktiken ?

  4. #4

    Byta krängningshämmarbussningar NG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Inte svaret på din fråga, men lugna dig till helgen och se om det blir bättre av att byta "knarrstagen". Jag sätter en slant på att dessa bråkar med dig...
    Jo och nej efter byte av stagen så blev ljudet mycket mindre. Jag passade även på att fetta in igen det jag kom åt med Litiumfett denna gången. Tror mer eller mindre dom flesta missljuden nu är borta har inte hunnit ut-testa detta nog mycket än. Dock så kvarstår min fundering kring byte av bussningarna till krängningshämmarna om det är nån som vågat sig på dom att byta dom.

  5. #5

    Byta krängningshämmarbussningar NG9-3

    Löst detta problemet nu och tänkte för alla med liknande problem kan få tips av detta. 3:e gången gillt. En burk Litiumfett, En halv burk Siliconspary och en extra lång pip 30 cm lång för att nå krängningshämarbussningarna. Hissade upp bilen kört dom från båda hållen och i överflöd. + Även alla andra bussningar i framvagnen. Nu ÄNTLIGEN helt ljudlös vid dom största guppen i Göteborg MEGA. Jag är mycket mycket nöjd. Så tips ge inte upp. Allt går om man vill och inte bussningarna är trasiga rent utav.

    Start = Underligt ljud i gupp. Bytte stötdämpare hela fram med fjäder och lager och allt. Endast dämparna bak. Blev bättre men ljudet delvis kvar. Byte krängningshämmarstagen. Bättre stabilare i sväningar. Men ljudet gnissel kvar i stora gupp.
    Fettade in alla bussningar med focus på kräningshämmarbussningarna. Litiumfett, Siliconspary. = Totalt ljudlös nu i gubb och även dom stora guppen. Kan jag, kan alla jag är inte mekaninker. Jag har endast mycket vilja.

Liknande ämnen

  1. Byta bussningar bak saab 9-3
    Av fr0lle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-13, 13:55
  2. Hjälp! byta bussningar på saab 9-3 aero -01
    Av AeroT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •