Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Radion brusar efter lagning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Radion brusar efter lagning

    Hejsan! För lite mer än en månad sen så smällde jag med min 93-AERO SS-04. Dom bytte hela den högra sidan i princip. Efter att jag fått tillbaka den så har radion gjort motstånd hela tiden.

    Om du startar radion med en viss radiokanal så brusar det, du byter kanal och likadant där. Det brusar på alla frekvenser. Det står "Söker PI" men den hittar inte någon. Men kom på idag att om man har en kanal igång ett tag så att den automatiskt söker PI ett par gånger på samma frekvens så går den igång. Den kanske fick söka 5 gånger innan den hittade. Under tiden så brusar det jämt. Hittas en kanal så "aktiveras" radion och fler radiokanaler funkar. När den som sagt väl fungerar så är det inte alla frekvenser som funkar. Det är oftas P1, P2, P3 och P4 som fungerar. Lite mer udda kanaler som NRJ, mix megapol och dom funkar ej.

    Har ändrat mellan FM1, FM2 och AM, ingen skillnad.
    Fipplat med Alt. Frekvens, PS-namnlåsning och ett till som jag inte kommer ihåg just nu.

    När jag fick tillbaka bilen hade dom inte återställt ljusregleringen så dom kopplade in datorn och hade lite strul med det innan dom fick bort det meddelandet. Om det har något med saken att göra?

    MVH

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Radion brusar efter lagning

    Antennproblem sannolikt..
    Då ALLT krånglar, överallt och är frekvensoberoende..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: Radion brusar efter lagning

    Glapp i kontakterna?

    Kan ju även tillägga att FM-sändaren inte heller fungerar (ganska solkklart).

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Radion brusar efter lagning

    Ja, vad väntar du på? Du vet ju redan symptomen och det är inte så många saker som det kan vara fel på. Det är ju bara att fixa problemet som återstår.

    Tips: För att fungera korrekt så ska antennen vara hel och den ska vara ansluten till radiomottagaren. Radiomottagaren måste också fungera som den ska.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Radion brusar efter lagning

    Klämt antennkabeln vid reperation ?

    Kabeln ligger utmed höger tröskel (inuti bilen).

    Antennförstäkare i höger C stolpe, får den ström ?
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Radion brusar efter lagning

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Klämt antennkabeln vid reperation ?
    Kabeln ligger utmed höger tröskel (inuti bilen).
    Antennförstäkare i höger C stolpe, får den ström ?
    Som gammal sändaramatör (SM3HKH) så vet man att ingen radio är bättre än sin antenn..

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Radion brusar efter lagning

    Försäkringsskada? Lämna in bilen igen skulle jag gjort... Får de laga vad som nu är fel...

    SS har väl antennen i bakrutan, plus att vissa har "diversety", dvs dubbla antenner som väljer stakaste signalen. Troligen har väl antingen antennledningen, förtärkarn/diversityn eller själva mottagaren gett upp eller kontakt hoppat ur. Iallafall rätt jobbigt att själv felsöka...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. LÖST! - Org. radion död efter urmontering.
    Av B52 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 13:39
  2. Radion brusar(sändning) jordningsfel?
    Av greppz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 20:22
  3. AUX brusar
    Av Ulf Boström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 01:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •