Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59

Ämne: Startproblem NG900 2,0i

  1. #21

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Jäklar vad kul att höra, ändå, då finns ju iaf. chansen fortfarande att det inte är bränslepumpen alls också. Det som förvånar mig mest är att den gått så bra och problemfritt senaste året för att plötsligt bara tvärdö. Startgas använde jag absolut rikligt av, är bara en liten skvätt kvar i flaskan nu trots att den var nyinköpt. Jag kommer att försöka lite smått mer i morgon på egen hand. På fredag kommer dock styvfarsan, som sista hoppet, upp och ska försöka hjälpa mig.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    248

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Kan kanske vara bränsletrycksregulatorn.

  3. #23

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Tack, ska kolla den också, styvfarsan får hjälpa mig med det i morgon. frippe64, hallgivaren är ännu inte kollad, det är den som man fäster rotorn på va? Jag förstår inte varför det läcker olja därifrån också, dom flesta jag frågat nonchalerar mest frågan bara, men är det verkligen normalt att det läcker olja från den så kablarna där under och mycket annat är fyllda med olja? Det har läckt mer därifrån senaste månaderna än tidigare.

  4. #24

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Inte alls ovanligt att det börjar läcka olja in i fördelaren.

    Här kan du läsa lite mer, både om oljeläckage och om hallgivaren:
    http://www.900saab.com/dizzy.html
    Signaturlös

  5. #25

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har en sån fördelare i handen, från en 2,3i-94.

    Artikelnumret SP hänvisar till är hela fördelaren. O denna kontakt saknas på min. E de till nån annan marknad eller?
    Sådär ser inte den ut på morsans gamla 2,0i heller.
    De här måste undersökas.
    Kom du fram till nåt?
    Signaturlös

  6. #26

    Re: Saab 900 97 startar inte

    I morgon är ödesdagen för min saab 900 97 som har gått så fint fram till 1 vecka sedan, har ni några sista sekunden förslag jag även kan titta så är dom varmt välkomna. Ska kolla upp det jag inte redan kollat i morgon som står här. Visar det sig att det är bränslepumpen så blir det skroten för bilen, tyvärr, har knappast pengar för att köpa ny bi så där baral, men behöver en bil så snabbt som möjligt till jobbet b.la.

  7. #27

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Varför skrota den om det är pumpen?
    Kostar väl bara några hundralappar på Biltema.
    Signaturlös

  8. #28

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Sant, går att få tag på för några 100 kr, men sannolikheten att det även drar iväg med en hel del andra kostnader när man väl börja riva ner avgasrör och allt är tydligen ganska stor, sa dom på saab. Och vart ska jag kunna göra ett sådant omfattande arbete? Måste ju b.la. ha en billyft.

  9. #29
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Skaffa en plåtsax och klipp upp ett hål under baksätet och där kan du byta pumpen.

    Att äga bil är inte billigt, och även om du köper en begagnad bil för 40 lakan så kommer den också behöva reparationer.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-11 klockan 21:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #30

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Tack för all eran hjälp. Jag följer ditt råd Echonator, en ny bränslepump är beställd och kommer under nästa vecka, till nästa helg ska jag och styvfarsan börja byta bränslepumpen. Jag kan återkomma till söndag nästa vecka (då vi ska börja med bytet), under veckan ska jag bogsera ner bilen till styvfarsan. Det är iaf. 100% säkert att det är bränslepumpen efter främst Echonators tips om kontaktstyckena under baksätet, så återigen tack för all hjälp och hoppas att det går bra på söndag nästa vecka, fruktansvärt bra bil i övrigt.

  11. #31
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Var jäkligt försiktig med plastnipplarna som ansluter mot armaturens lock. Dessa har en tendens att bli spröda som knäckebröd efter några år. Beställde du en lös pump och inte hela armaturen så köp även lite bränsleslang och slangklämmor.

    Just ja, lycka till med bytet
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-11 klockan 21:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #32

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Tack för tipset, synd dock att jag glömde säga det till styvfarsan dom rök, eller åtminstone 1 av dom, vet inte hur det är med den andra. Nu inväntar jag bränslepumpen jag beställt från bildelsdatabasen, kan dock tidigast ta itu med bytet på torsdag eftersom jag har jobb till minst onsdag och bilen befinner sig en bra bit i från där jag bor, men den här veckan ska då fan bilen igång iaf!

  13. #33

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Båda två gick sönder, men det är helt ok, gör mig inget alls. Jag beställde nya från mekonomen (totalt 136 kronor) som har kommit nu i dag, om 1 timme bär jag av mot styvfarsan för att ta tag i bilen! Jag hoppas verkligen vi får igång den nu efter bränslepumps bytet, återkommer i kväll!

  14. #34

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Okej, det var inte så bara och bara att byta nipplarna... frågan är, vart ligger felet? Vid mekonomen eller tidigare bilägare? (kan vara så att dom bytt bränslepump på min bil tidigare). Nipplarna jag beställde skulle passa till min bil, men dom passade inte till bränsleslangen (av plast dessutom) alls. Jag vet inte hur vi ska lösa detta, styvfarsan ska hitta på nån bra lösning på det till lördag, men över till det positiva! Bilen startade! Den höll dock inte tätt, och jag vet heller inte säkert om det är andra fel på bilen också. Bilen startade förvisso, men den lät värre än en traktor, vilket givetvis inte är så konstigt då den inte fått bensin på lång tid nu. Jag åker troligtvis strax till en bilskrot och kollar nipplarna på någon saab 900 där, kommer dock ta lång tid att komma åt dom och skulle svida om det fortfarande är fel storlek, men det får det vara värt :-)

  15. #35
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Nu minns jag inte hur det ser ut på 900, men jag antar att slangarna är av svart härdplast?
    På min 9000 gjorde jag i alla fall så att jag kapade bränsleslangarna och skarvade mellan slangen och nippeln med bränsleslang (innerdiameter 7,5 mm) och det fungerar ypperligt
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-11 klockan 21:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #36

    Re: Saab 900 97 startar inte

    Echonator inte kan du eller någon annan saabvän hjälpa mig här nu va? Bränslepumpen är fixad, går klockrent, bilen startar osv. Tyvärr var detta dock inte allt, finns ett även ännu större fel. Bilen går på 3 cylindrar och den första cylindern har ingen kompression (troligtvis kommit in nå skit där, kanske kanske från reparationssatsen för tändstiftsgängan jag satte dit i samband med att bilen tvärdog för ca. 2 veckor sen nu) Vad kan man göra? Eller rättare sagt, finns det något annat att göra än att byta motorn? (dvs. sälja bilen för en billig slant..). Tack så hemskt mycket Echonator för hjälpen med bränslepumpen iaf.

  17. #37

    Ingen kompression på första cylindern.

    Det här är fortsättningen på tråden ''saab 900 97 startar inte'', men det problemet är nu löst - bilen startar utan problem. Jag tycker därför den tråden är missvisande till det nuvarande problemet och gör därför en ny tråd. Jag vill bara veta, går det att göra någonting åt detta förutom att byta motor? Är det verkligen så fruktansvärt svårt att börja skruva lite i motorn (det man kommer åt från att bara öppna huven) och leta lite på egen hand vart felet kan vara? Jag har fått höra att det mest troligt rör sig om smuts som kommit in i cylindern, vad vet jag inte, men kanske kanske kan vara en liten bit från reparationssatsen till tändstiftsgängan som jag satte dit i samband med att bilen tvärdog för 2 veckor sen (dragit i ett tändstift snett där för några veckor sedan...).

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Ingen kompression på första cylindern.

    Skadan på toppen va nog lite värre efter sneddragningen, men förklarar inte helt vad det är.

    Och din bil är ju den lättaste saabmodellen som finns, att byta topp på.

    Om det kommit för mycket metallspån så har det med stor sannolikhet knäckt en avgasventil. Något du inte vet vilken förrän toppen är avskruvad.

    Motorbyte är väl knappast nödvändigt.

    Enda "specialverktyget" som behövs är väl en E16-hylsa till topplocksbultarna, samt ett bra momentskaft till montering igen.
    Lite torxhylsor o 12-13mm grejjer klarar man sig långt med, 10mm är en vanlig storlek på vissa bultskallar också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #39

    Re: Ingen kompression på första cylindern.

    Ok, då kör jag igång strax kan återkomma med bilder om jag hittar på något! Tack för svaret.

  20. #40
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Ingen kompression på första cylindern.

    har du absolut ingen komp på en cylinder?

    ingen här kommer kunna garantera dig vart felet är, det jag hade gjort direkt är att riva av toppen. har du ingen komp så är det något allvarligt fel i din motor, och enda sättet att hitta problemet är att öppna motorn.

    antingen har du ett problem i botten, om skräpet satt sig mellan kolv och cylinder och repat skiten ur den.

    eller så har den klämt en bit metall från din reparationsgänga i ventilen och då skadat den, det enklaste och bästa då du redan har skadat toppens tändstiftsgänga är nog att byta hela toppen i vilket fall som.

    det finns förmodligen toppar att få tag på och behöver inte vara jättedyra heller.

    men du måste först hitta felet.

    lyft av toppen, det är inte svårt, det som kan vara trixigt är att hålla koll på kamkedjans position.

    har du skruvat med bilar på detta sätt förut?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900 2,0T
    Av sanvin11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 19:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •