Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Svajigt laddtryck ng900

  1. #1

    Svajigt laddtryck ng900

    Tjo. Har en ng900 2.0T talladega med runt 33k mil på mätaren. Slängde in steg2 programvara nyligen och märker nu att den laddar underligt. Märker av det mest när man ligger på hög växel, typ 5an på rätt låga varv och stampar gasen i botten. Den skall ladda runt 1.2-1.3 men den flyger upp och ner och är ibland över 1.5! Bilen känns aningen ryckig då.. Annars går den bra. Kan inte märka nått på t.ex. 2ans växel när man trycker på.

    Kan nämna att jag bytt vakumslangar i samband med byte av backventil. Nån jag missat?

    Har sökt men kunde inte hitta nått ..
    Mvh Mikael Arvidsson

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Svajigt laddtryck ng900

    Trött wg-dosa skulle jag gissa på.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Tack. Med wg snackar vi om waste gate? Och det är den dosan som sitter vart? Är lite av en noob :P..

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    82

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Sitter en rund klocka ner vid turbon som det går en arm till.
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

  5. #5

    Re: Re: Svajigt laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Sitter en rund klocka ner vid turbon som det går en arm till.
    Då är jag med på vad wg är. Då mitt laddtryck skenar så är membranet dåligt? Och är det ens möjligt att köpa en ny wastegate?

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471

    Svajigt laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Majkey88
    Citat Ursprungligen postat av Classe
    Sitter en rund klocka ner vid turbon som det går en arm till.
    Då är jag med på vad wg är. Då mitt laddtryck skenar så är membranet dåligt? Och är det ens möjligt att köpa en ny wastegate?

    _
    Det är inte själva wastegaten som sitter i avgashuset på turbon du ska byta utan WG-dosa/klockan som reglerar WG armen på turbon. Ålder och många mil gör att fjädern i klockan blir trött och inte orkar hålla emot spec då du skrämt upp bilen med steg två. Byt dosan, justera in grundladd (GLT) till 0,4-0,45 bar och ut i kör med dig.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Okej. Låter inte så avancerat. Men vart kan man få tag i en ny sådan? Man vill väll undvika att köpa begagnat då den kan va lika trött.. Och känns surt att köpa ny förstärkt för närmare 2k..

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Kolla grundladdtryck innan du köper en ny WG så du inte råkar byta en del som kanske fungerar. Det kanske räcker med att justera den.

    Om det visar sig att den är kass så ska du ha en ny men du ska inte ha en förstärkt. En original ska du ha.

  9. #9

    Re: Re: Svajigt laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Kolla grundladdtryck innan du köper en ny WG så du inte råkar byta en del som kanske fungerar. Det kanske räcker med att justera den.

    Om det visar sig att den är kass så ska du ha en ny men du ska inte ha en förstärkt. En original ska du ha.
    Ryckte säkringen till APC och tog en provtur. Låg stabilt runt 0.5 och framåt varvspärren gick det ner mot 0.4... Det är vad min biltema mätare visar. Och original mätaren går in 3/4 av det gula ungefär. Lite högt kanske, men är det värt att försöka justera ner? Det blir ju som att försöka kompensera för nått annat som är fel.. För inte kan den ha ändrat sig själv. Lär sitta fastrostat så in i h*llvete XD. .

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Re: Svajigt laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Majkey88
    Ryckte säkringen till APC och tog en provtur. Låg stabilt runt 0.5 och framåt varvspärren gick det ner mot 0.4... Det är vad min biltema mätare visar. Och original mätaren går in 3/4 av det gula ungefär. Lite högt kanske, men är det värt att försöka justera ner? Det blir ju som att försöka kompensera för nått annat som är fel.. För inte kan den ha ändrat sig själv. Lär sitta fastrostat så in i h*llvete XD. .

    _
    Det är högt (och inte "lite högt") och det är orsaken till dina problem. Jag är inte säker på vad det ska vara på just din bil men jag gissar 0,35 - 0,45 bar. Du behöver skruva wastegatestången utåt ca sex varv för att hamna rätt.

    Det är inte så att du kompenserar för ett fel. Du kompenserar för normalt slitage (fjädrar tappar spänst med åren). Felet är att det inte gjorts tidigare. Wastegaten kan du fundera på att byta först när justerskruven går i botten.

  11. #11

    Re: Re: Re: Svajigt laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Majkey88
    Ryckte säkringen till APC och tog en provtur. Låg stabilt runt 0.5 och framåt varvspärren gick det ner mot 0.4... Det är vad min biltema mätare visar. Och original mätaren går in 3/4 av det gula ungefär. Lite högt kanske, men är det värt att försöka justera ner? Det blir ju som att försöka kompensera för nått annat som är fel.. För inte kan den ha ändrat sig själv. Lär sitta fastrostat så in i h*llvete XD. .

    _
    Det är högt (och inte "lite högt") och det är orsaken till dina problem. Jag är inte säker på vad det ska vara på just din bil men jag gissar 0,35 - 0,45 bar. Du behöver skruva wastegatestången utåt ca sex varv för att hamna rätt.

    Det är inte så att du kompenserar för ett fel. Du kompenserar för normalt slitage (fjädrar tappar spänst med åren). Felet är att det inte gjorts tidigare. Wastegaten kan du fundera på att byta först när justerskruven går i botten.
    Det här var ett grymt bra svar . Tack så mkt, makes sense. Tänkte inte att det var så :P. Nu har jag nått kul att göra till helgen. Tills dess blir det till att gasa försiktigt .

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

  12. #12

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Sådär, när jag vakna imorse insåg jag att jag inte orka vänta tills helgen med att ändra wastegate klockan. Ivrig som få för att hinna pilla innan jobbet så körde jag iväg och köpte en flaska 5-56 . Körde hem och parkerade för att börja dona. Varmt som satan var det, trångt och rostigt. Men efter både brännskador och flertalet skrubbsår så fick jag släppt på fanskapet och justerat ut den 4a varv . Och jävlar, GLT landa på ca 0.4. Och vilken jävla skillnad. Nu går han ju klockrent. Har inte kunnat belasta han helt på 5an men han svaja ju som bara den på 3an oxå tidigare när han fick gå tungt.

    Woho, det här + mitt hemmasnickrade steg2 gjorde ju en helt ny bil.
    Och utan det här underbara forumet hade jag varken förstått mig på T5suite eller fattat vad en wastegate klocka är. Tack allihopa. Nu kanske det är dags att ta steget att bli en betalande medlem

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Trevlig läsning denna morgon!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Kul att det löste sig med laddtrycket, men läste att du hade provat att trycka plattan i mattan ett par gånger i 5ans växel på låga varvtal. Tänkte bara påpeka att det inte är så bra att göra det till en vana, speciellt med en trimmad bil ( byta växellåda är ju lite jobbigare än att justera wg:n) ;-)
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Svajigt laddtryck ng900

    Citat Ursprungligen postat av cjnilsson1
    Kul att det löste sig med laddtrycket, men läste att du hade provat att trycka plattan i mattan ett par gånger i 5ans växel på låga varvtal. Tänkte bara påpeka att det inte är så bra att göra det till en vana, speciellt med en trimmad bil ( byta växellåda är ju lite jobbigare än att justera wg:n) ;-)
    Äsch. Är motorn mappad på ett vettigt sätt så är det inga problem. Visst kan det vara skadligt men isåfall är det en klåpare som ligger bakom mappningen.

Liknande ämnen

  1. Svajigt och högt laddtryck
    Av jonnemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 15:08
  2. 9000 CS 2.0t 96:a steg1. problem med svajigt laddtryck.
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 16:12
  3. Svajigt ladd och når ej upp till begärt laddtryck.
    Av H0gberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 22:43
  4. svajigt laddtryck!
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 23:15
  5. Svajigt laddtryck 9-3 -02
    Av Epitaph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •