Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Köpråd Saab 9-5 NG

  1. #1

    Köpråd Saab 9-5 NG

    Jag funderar just nu starkt på att köpa en 9-5 NG Aero. Att det blir 220hp eller 300hp som motor står klart, beroende på vad som kan tänkas dyka upp och till vilket pris. Har dock två andra funderingar:

    1) Är det lönt att satsa på en bil med navigationssystem. Dvs. kommer det gå att fixa uppdateringar för systemet? Hur bra är navigationssystemet?

    2) Har bilar som är utrustade med baksätesunderhållning alltid Harman Kardon ljud? Om inte, vad är det då för ljudanläggning? Vilka alternativ såldes bilen med?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Köpråd Saab 9-5 NG

    Hej,

    1) Det är inte bara nav-systemet som du använder skärmen till, utan övrigt bilinställningar osv. om valet finns leta efter nav-system. Kartuppdateringar får vi hoppas att Saab-parts kommer i gång med. Nav-systemet är bra, som de flesta idag, lätt att använda.

    2) Ja

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Köpråd Saab 9-5 NG

    Jag har nu kört ng 9-5 i ca 7 000 mil. Hade först en MY 10 fick sedan på grund av lite strul en MY 11. Båda två Turbo6. Den sista med Hirschtrim.

    Bilen är underbar att köra. Jag stortrivs med bilen på alla sätt och vis. Har aldrig svikit.

    Nackdelen är att sexan är törstig.

    Jag upplevde att MY10:an satt ihop lite bättre än MY 11:an. Kan inte ge några klara exempel, men känslan var lite bättre i MY10.

    Sen är/var det en ny modell och det finns lite barnsjukdomar. Värmen i passagerarstolen har strulat, backsensorer har krånglat, handbromsen likaså och backspeglar vill ogärna röra sig i sidled. Alltså, kanske lite mycket småfel, i princip alla har kommit efter 4 000 mil, men inget livsavgörande i min värld.

    Skulle det inte gått som det gjorde för SAAB hade jag idag haft en 9-5 SC Turbo4 XWD Aut med optimerad programvara (260 hk?). Att jag skulle valt den motorn beror på sexans törst efter bensin.

  4. #4

    Re: Köpråd Saab 9-5 NG

    Tack för svaren.

    Intressant att bilar med baksätesunderhållning alltid har Harman Kardon, har hittat annonser där de tydligen har glömt att nämna det.

    Hur pass törstig är sexan då? Blir den inte extra törstig med Hirchtrimmet också?

    Har också funderat lite på att välja 220hp och lägga till Hirsch så att man får 260hp. Dels för att Turbo4 trots allt är lite billigare i inköp, men kanske då också med tanke på förbrukningen?

    De har barnsjukdomarna du nämner. Uppträder de som periodiska fel eller är det någonting som du har lyckats få fixat?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Köpråd Saab 9-5 NG

    Kanske ska börja med att skriva att bilen inte buskörs. När jag sitter bakom ratten kan det väl bli någon enstaka fullgasacc i veckan när man kör ut på motorvägen osv. Bilen körs inte sällan av min kollega. Kvinna, +40, kör max 20km/h över hastighetgräns utanför tätbebyggt område.

    Någon enstaka tank har den gått under 10L/100 km.

    Normalt är 11 - 12 L beroende på vart bilen varit, last och årstid. Någon enstaka gång har den faktiskt nosat på 14 L i samband med hård körning och realtivt mycket stadstrafik.

    Kan inte påminna mig om att den gick snålare innan trimmet.

    Men, det är 4-hjulsdrift, 330 hk, 2 ton och automatlåda, ingen VW Lupo...

    Har inte haft problem att få åtgärder gjorda på garantin. Nu är den drygt två år, får väl se vad det kostar att laga backsensorerna.

    Felen saknar samband men har som redan nämnts kommit betydlig mer under bilens andra år än under det första levnadsåret.

  6. #6

    Re: Köpråd Saab 9-5 NG

    OK, men det låter bra trots allt, det var ungefär som jag hade förväntat mig ang. förbrukningen

    Om jag förstår dig rätt har du helt döda backsensorer nu då. Återkom gärna med en uppdatering när du vet vad det kostade att fixa. Kan ju vara intressant att veta.

    Själv ämnar jag återkomma när mitt inköp förhoppningsvis är genomfört senare i vår

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03
    Av champswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 09:14
  2. Köpråd Saab 9-3
    Av Micke-srs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 00:24
  3. Köpråd: Saab 9-5 2-3T
    Av nejo i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •