Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem att lägga in 2ans växel ibland OG9-5 -05

  1. #1

    Problem att lägga in 2ans växel ibland OG9-5 -05

    Jag har en Saab combi 9-5 2.3t 2005 och som ibland är svår att växla till 2:ans växel. Den hoppar aldrig ur när man väll fått in den, men ibland när man försöker växla så går den inte in utan man får då försöka igen och verkligen dra till den ordentligt.. det känns som att den bråkar mest när man svänger och växlar till 2:an samtidigt.. men också när man kör rakt fram fast inte lika ofta.. försöker tänka på att dra till den ordentligt när jag lägger i 2:an, men när jag glömmer det fastnar den ofta inte i sitt läge och det låter inte så bra... nu har även 4:ans växel visat samma tendens vid något tillfälle...

    Någon som råkat ut för detta och har något tips vad som kan vara fel?

    På verkstaden säger dom att dom måste öppna upp hela växellådan för att felsöka

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14

    Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Jag hade samma problem på min. Alla jag pratade med sa att man behövde byta kollapshylsa till diffen. Sen började slavcylindern läcka och jag var tvungen att byta den snabbt och hann inte få tag i en ny låda. Efter det har jag aldrig haft problem så jag misstänker att det var justering av växellämkaget som löste problemet. Finns bra tråd om hur man gör. I alla fall värt att prova.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Jag har något liknande problem på min. Det började för 4 år sedan när jag köpte den. Fyrans växel var lite kinkig ibland, nu är det även trean och tvåan. Dock är tvåans växel inte lika vanligt att den strular men det händer. Har dock tänkt skölja växellådan och byta olja till att börja med. Förhoppningsvis blir det bättre, kanske kan vara värt att göra det i ditt fall också för det är väl billigare än att fixa växellänkaget?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Citat Ursprungligen postat av exo
    Jag hade samma problem på min. Alla jag pratade med sa att man behövde byta kollapshylsa till diffen. Sen började slavcylindern läcka och jag var tvungen att byta den snabbt och hann inte få tag i en ny låda. Efter det har jag aldrig haft problem så jag misstänker att det var justering av växellämkaget som löste problemet. Finns bra tråd om hur man gör. I alla fall värt att prova.

    Tack för era tips! är det ett stort ingrepp att justera växellänkaget ? (ska se om jag hittar lite mer info om det ...)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14

    Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    viewtopic.php?f=30&t=304793

    Här står hur man gör.

  6. #6

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Nu är växellänkaget bytt och justerat ! vilken skillnad !!! nu fungerar den helt perfekt !! !

  7. #7

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Citat Ursprungligen postat av MartinaV
    Nu är växellänkaget bytt och justerat ! vilken skillnad !!! nu fungerar den helt perfekt !! !
    Hej , har samma problem med 5ans växel som jag helt plötslig inte får i läge !!!!
    Misstänker att det är samma fel !
    Var det dyrt att få det fixat ??
    (2000-95 2,0 se 192 hk)
    9000cc150-90 ,9000cs150-94 ,9000cs150aut-95
    900i-78, 900SE-97 , 95 SE 192-00.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Vet inte vad de kostar men de kan inte vara dyrt då allt som behövs för att justera är några förlängare och en 13 hylsa..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  9. #9

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Citat Ursprungligen postat av Erik B
    Citat Ursprungligen postat av MartinaV
    Nu är växellänkaget bytt och justerat ! vilken skillnad !!! nu fungerar den helt perfekt !! !
    Hej , har samma problem med 5ans växel som jag helt plötslig inte får i läge !!!!
    Misstänker att det är samma fel !
    Var det dyrt att få det fixat ??
    (2000-95 2,0 se 192 hk)

    Jag lämnade in den på mechanum, gick på 2139kr för byte till nytt länkage (det var jätte slitet) + justering. Så skönt o ha fungerande växlar igen!!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    165

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Hej!
    På 9-5 årsmodell 04- (kom ny modell på växellänkage då) är det tyvärr jättevanligt att växellänkaget är slitet och glappt pga dåliga plastbussningar internt, tyvärr går dessa inte köpa löst utan bara kpl länkage.
    Kör man med slitet länkage så riskerar man att växellådan tar stryk och följden är en dyr renovering!
    När växel är i skall spaken inte kännas "lös" å gå att röra flera cm fram å tillbaka.
    Är länkaget slitet fungerar det inte å justera växellägena med tolkar som man annars gör.
    Är du osäker om ditt länkage är slitet så ta kontakt med en "saabvan" verkstad, då dessa vet hur man ser om länkaget är kasst..

    Mvh. P-A
    De löser sig med skriskor...bara de blir is!!

  11. #11

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Citat Ursprungligen postat av MartinaV
    Citat Ursprungligen postat av Erik B

    Hej , har samma problem med 5ans växel som jag helt plötslig inte får i läge !!!!
    Misstänker att det är samma fel !
    Var det dyrt att få det fixat ??
    (2000-95 2,0 se 192 hk)

    Jag lämnade in den på mechanum, gick på 2139kr för byte till nytt länkage (det var jätte slitet) + justering. Så skönt o ha fungerande växlar igen!!
    Tack för infot , skall se vad som händer framöver........
    9000cc150-90 ,9000cs150-94 ,9000cs150aut-95
    900i-78, 900SE-97 , 95 SE 192-00.

  12. #12

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Citat Ursprungligen postat av Erik B
    Citat Ursprungligen postat av MartinaV


    Jag lämnade in den på mechanum, gick på 2139kr för byte till nytt länkage (det var jätte slitet) + justering. Så skönt o ha fungerande växlar igen!!
    Tack för infot , skall se vad som händer framöver........

    lycka till! Jag var på mechanum i partille(gbg) vilka har ett saab team på sin verkstad(det kanske alla mechanum har?! I vilket fall skulle enbart justeringen gått på 400kr men då de skulle göra den konstaterade de att länkaget var helt utslitet, därav både bytet o justering.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 2005 problem att lägga in 2ans växel ibland

    Citat Ursprungligen postat av MartinaV
    Citat Ursprungligen postat av Erik B
    Tack för infot , skall se vad som händer framöver........

    lycka till! Jag var på mechanum i partille(gbg) vilka har ett saab team på sin verkstad(det kanske alla mechanum har?! I vilket fall skulle enbart justeringen gått på 400kr men då de skulle göra den konstaterade de att länkaget var helt utslitet, därav både bytet o justering.
    Mechanum i Mölndal har också verkstadskillar för Saab. Alla Mechanum har det antagligen eftersom att de är auktoriserad för Saab. 400kr för en justering låter ju inte alls fel. Bytet känns ju också rimligt då man vet att det görs av proffs. Kanske kan vara värt en tripp för mig också då växellådan inte blev 100% felfri trots oljebytet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ibland seg på 1an och 2ans växel, P0101 NG9-3 B207
    Av miroslav_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2019-08-17, 01:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •