Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tändningslås 9-3 -01 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Medlem#
    10817

    Tändningslås 9-3 -01 aero

    Hej!


    Mitt tändningslås har hängt sig i "nere" läge men bilen går att starta utan problem men det går ej att låsa den längre, kan det bero på att tändningslåset inte "ploppar upp" vid avstängning?
    Saab 9-5 aero -07 Saab 9-5 aero -06 Saab 9-5 aero -02 Honda s2000 -03

  2. #2

    Sv: Tändningslås 9-3 -01 aero

    Skulle mycket väl kunna vara det som strular. Har haft det problemet på min og9-3 nån gång när jag ska låsa. Fick dock upp min igen då jag stoppade ner nyckeln och vred om igen. Prova att smörja upp låset och se om du får den att komma upp igen

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Medlem#
    10817

    Re: Tändningslås 9-3 -01 aero

    Har "rucklat" med nyckeln i och den ger bara med sig typ 1mm neråt inget uppåt även provat att knacka lite på det med baksidan av en mejsel men inget har hjälpt
    Saab 9-5 aero -07 Saab 9-5 aero -06 Saab 9-5 aero -02 Honda s2000 -03

  4. #4

    Re: Tändningslås 9-3 -01 aero

    Smörj för guds skull inte låset, finns alldeles för många söndersmorda redan.

    Finns en tråd här som förklarar hur man fixar till låset så det ploppar upp igen.
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    10
    Medlem#
    10817

    Re: Tändningslås 9-3 -01 aero

    Kan hända att det var kvar lite på nyckeln efter smörjning av bagagelås och dörrlås(vilket fortfarande inte fungerar) men jag har sökt lite men finner ingen tråd om hur man fixar det någon som kan hjälpa mig?
    Saab 9-5 aero -07 Saab 9-5 aero -06 Saab 9-5 aero -02 Honda s2000 -03

  6. #6

    Re: Tändningslås 9-3 -01 aero

    viewtopic.php?f=6&t=337700

    Jag antar att det är lika på en 9-3.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Tändningslås 9-3 -01 aero

    Då du kan vrida låset fortfarnde passa på å demontera låscylindern innan den får för sig å pluppa upp. Ta loss täckringen genom å vrida den lite medsols, har jag för mig. Har ingen o kolla med för dagen om de va med eller motsols. Bara lite å sen lyft bort ringen.
    På höger sida om cylinderhylsan finns ett hål nån centimeter ner.
    Vrid nyckeln till första "hacket" o ta ex.vis en insexnyckel 3-4mm o stick in den korta biten i hålet så du känner att det fjädrar inåt. Sitter en spärr därinne.
    Ta tag i nyckeln o dra upp låscylindern ur hålet.
    Gör rent. JAg kör den hårda vägen. Sprayar med bräkleen o tryckluft, även koncentrerad spolarvätska tvättar rent bra. Det kommer rinna svart klägg ur cylindern.
    Mitt eget kladdrecept är sen Lithiumfettspray och Ptfe-spray som ja dränker in med o låter ligga en stund. Blåser rent sen o prövar om de går å vrida runt utan att de hackar.
    Annars blås mer rent o smörj till lite. De e smutsen som dödar låset så e de rent o inte massa 5-56 o annat skit därinne så kommer de funka.
    Alla cylindrar e ju grundsmörjda med nåt liknande min häxblandning. O har väl fixat ett femtiotal låscylindrar på dette viset. Ingen har klagat sen utan de funkar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Tändningslås 9-5 Aero -01
    Av flygplans-wigge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •