Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 106 av 106

Ämne: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför?

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Just 11k görs ju en hel del... mekonomen är nog ok för en vanlig oljeservice eller byte av bromsar och liknande - de är seriösa och har bra reservdelar från kända märken, men undrar om de till punkt och pricka följer WIS med vad som skall bytas? Värt kolla upp isåfall. Flera bra har nämnts i tråden. Kolla vad du får. Ska du byta rem, kosta på dig att byta löphjulen också, det är nog rätt vanligt de går sönder samtidigt med remmen, byts de inte kan nya remmen vara förgäves... Se också till att du får RÄTT stift, endel försöker sätta dit andra stift, leder till problem. Troligen ska det vara NGK platinastift, men det bör gå med vanliga också fast bytesintervall blir tätare.

    Så när du kollar priser, kolla att de byter allt som ska bytas, att de har rätt spec (longlifeolja) samt filter från känd tillverkare (helst SAAB/GM - Dexos eller Mobil1), platinasift, byter rem och spännare. Alternativt byter du detta själv och lämnar bilen bara på oljeservice...

    SBT om det betyder solna bilteknik så tycker jag du ska undvika dem helt och hållet. Kanske är det snack på diverse forum, men tror man på vad som skrivs där är det riktiga oseriösa skojare. Jag har ingen personlig erfarenhet, jag har efter vad jag läst helt undvikit dem...


    Ok, trodde SAAB min modell hade kamkejda? Men om jag lämnar in den på en saab verkstad så borde dom ha koll på vad som ska göras och att jag inte behöver påpeka gör det här gör det där?

    SBT: solna bilteknik, precis ja.

  2. #102
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Ok, trodde SAAB min modell hade kamkejda? Men om jag lämnar in den på en saab verkstad så borde dom ha koll på vad som ska göras och att jag inte behöver påpeka gör det här gör det där?

    SBT: solna bilteknik, precis ja.
    Vi vet ju fortfarande inte vad du har för Saab eftersom att du inte skrivit det. Hur som helst så har du fortfarande en rem som driver vattenpump, generator, styrservo och ac. Mechanum här i Göteborg ville ha 12 000:- för en 3DXL. Sen om rembyte ingick i det vågar jag inte svara på. Dyrt var det oavsett så man förstår ju varför många väljer bort aukt. Saabverkstad.

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Vi vet ju fortfarande inte vad du har för Saab eftersom att du inte skrivit det. Hur som helst så har du fortfarande en rem som driver vattenpump, generator, styrservo och ac. Mechanum här i Göteborg ville ha 12 000:- för en 3DXL. Sen om rembyte ingick i det vågar jag inte svara på. Dyrt var det oavsett så man förstår ju varför många väljer bort aukt. Saabverkstad.

    Saab 9-3 vector 08, har den kamrem eller kedja?

  4. #104
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Om det är en bensin/etanol så har den kamkedja, om det är en diesel så har den kamrem.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  5. #105
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Saab 9-3 vector 08, har den kamrem eller kedja?
    Fick för mig det var en og93 du hade... Minns inte om remmen även där byts vid 11k. Är inte lika många brutrullar tror jag (har aldrig bytt själv på SS).
    12.000 låter svindyrt för en sådan service. Men att köpa servicen på SBT är nog att lura sig självt.
    Beroende på var du bor, kolla nedan;

    Promotor i åkersberga
    Bilforum i kungsängen
    Mats riesel i Solna
    Ebb Värmdö
    Järna bilcentrum

    de tre första har jag hört mkt bra om, de två sista har jag egna positiva erfarenheter från, EBB har lånebil, Järna bilcentrum ligger söder om södetälje (vi har rabatt där via jobbet) men det finns bra lunchhak på gångavstånd och de har kunnat serva min bil under lunchtid så jag har tagit långlunch och tagit med datorn från jobbet... Det är värt att åka lite extra för att få bra pris och bra service tycker jag...

    Jag har även erfarenheter från gamla svenska bil, både i akalla och segeltorp (numera hedin bil) - de har både bra och dåliga mekar vad jag förstår. de bra kan vara riktigt bra. svårigheten är att veta vem man får. Men en vanlig service ska de väl klara hur som.

    Ring runt och kolla pris. Du kan ju gärna uppdatera tråden med vad de tar (och vad de byter).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #106
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej finns det någon bra saab meckare i Luleå med omnejd

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 12:48
  2. Kostnader för service och reparationer under 17000 mil OG9-5
    Av flygbengan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 21:15
  3. Service hos Bilpartner, varför så mycket dyrare?
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 23:42
  4. Vart tankar ni ? Och varför ?
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 09:56
  5. värt att lämna in bilen på 25000 mil service?
    Av Turboström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •