Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

Ämne: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför?

  1. #81
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Bra att den kommer till nytta

  2. #82
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Mechanum..
    Dom är roliga, vid service skrev teknikern ut hur många minus min kylarvätska skulle klara. Som man gör vid en service. Men dom har inte haft av locket
    För det bytte jag i veckan då det var sönder sedan dag 1 då jag köpte bilen.
    Men ändå har dom skrivit -37...

    Bil och traktor i Hörby blev där i mot jätte intresserade av min bil och ville gärna att jag kommer dit för felsökning och service i framtiden. Skillnader som för mig pratar om entusiasm.

  3. #83
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 478

    Sv: Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och va

    Citat Ursprungligen postat av Beeos
    Mechanum..
    Dom är roliga, vid service skrev teknikern ut hur många minus min kylarvätska skulle klara. Som man gör vid en service. Men dom har inte haft av locket
    För det bytte jag i veckan då det var sönder sedan dag 1 då jag köpte bilen.
    Men ändå har dom skrivit -37...

    Bil och traktor i Hörby blev där i mot jätte intresserade av min bil och ville gärna att jag kommer dit för felsökning och service i framtiden. Skillnader som för mig pratar om entusiasm.
    Hur vet du att meken på Mechanum
    inte skruvat av locket på exp.tanken? Var det så trasigt att det inte fyllde sin funktion eller bytte du själv pga kosmetiska skäl.

    Trevligt annars att det finns företag som är så entusiastiska och tillmötesgående som Bil&Traktor. Det är, oavsett bransch, inte det vanligaste idag. Alltför många anser att DU är till för dom, inte tvärt om som det ska vara.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #84
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Jag vet att locket inte varit loss, då jag själv fick använda en tång för att dra upp det. Själva locket hade lossnat från innanmätet. P.g.a. värme så hade plasten släppt.

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Har ni någon bra serviceverkstad att rekommendera i Kalmar eller Stockholm?
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  6. #86
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Promotor i åkersberga
    Bilforum i kungsängen
    Mats riesel i Solna
    Ebb Värmdö
    Trygg bil i Tyresö
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    23

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Hade in min 9-3 OG Aero på Bilforum Kungsängen igår faktiskt. Har nyligen köpt bilen så det fick bli en ekonomiservice + förbesiktning, mest för att lära känna bilen lite. Kalaset landade tillslut på 1631 kr inklusive moms.
    Har egentligen bara Mekonomen att jämföra med, men tycker att jag fick ett bra bemötande. Personalen verkade kunnig.

    Jag bad de även kontrollera och säga vad de tyckte jag skulle byta på bilen för att behålla bilens fina skick (den har inte ens rullat 13000 mil ). De anmärkte på längsgående bromsrör och bromsskivor.

    ca 2600 kr ville de ha för att byta längsgående bromsrör, vad säger ni andra? Är det ett bra pris? Alternativt finns de någon kunnig saabtok i Stockholmsområdet som vill tjäna några hundralappar?
    Saab 9-3 Aero -02

  8. #88
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    De nya bilar jag haft har fått service där de är köpta, så att den smöriga nasaren kan få bjuda på kaffe med dopp och så gärna ballonger till barnbarnen...

    På äldre bilar har jag gjort det mesta själv och har en tumregel för inlämning. Lämnar aldrig in där det finns en kundmottagare. Kundmottagare är det verkans lilla älskling som inte får skita ner sig? Hur som helst är verkstaden för stor för mig.

    Smutsiga meckar och rent på golvet, kanske en doft av kaffe uppblandat med bensin gammal olja. Är sen bokningskalendern svart av många händer, då är jag på helt rätt ställe och betalar vad det kostar.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Fått kostnadsförslag nu på 3DXL service hos bode Trygg bil och EBB.

    Trygg bil har lite lustiga grejer för sig hittills tycker jag, dels vill dom sätta i Bosch stift ist för NGK som Saab rekommenderar. Dels vill dom fylla på Castrol Longlife 3 olja i motorn... Det är väl inte heller den oljan som rekommenderas? Dom hade dessutom skrivit med byte av växellådsolja fastän det inte står rekommenderat i servicehäftet.

    EBB var väldigt trevliga och tillmötesgående så lutar åt att jag lämnar till dom, dom sa dessutom att Bosch stift ska man inte ha i Saab, där ska man ha NGK precis som det rekommenderas så dom verkar ha lite bättre koll.
    Sen säger dom på EBB att man inte behöver byta växellådsoljan iom att det är en manuell, vad säger ni om detta? Är det lika bra att byta den där man ändå är inne eller kan man skita i de?
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Jag bytte växellådsolja på min vid 12000 mil och har en manuell låda och då att oljan inte kostar så mycket. Oljan i lådan blir nog försämrad på grund av värme, fukt och slitage.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  11. #91
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Jag använder mig av en liten fristående verkstad som bara meckar SAAB och inget annat och det har dom hållit på med sen 1980. Dom kan sina saker med andra ord.
    Dessutom kan dom laga saker och inte bara byta ut till nytt som märkesverkstäderna gör.

    Nu senast var det läckage i en av slangarna till servostyrningen. I stället för att köpa ett helt nytt slangset a 6000 kr gick dom till en hydraulverkstad i närheten som bytte ut den läckande slangen och återanvände dom gamla kopplingsanordningarna. Jag sparade många sköna tusenlappar :-)

    Hej,

    Har samma problem, vilken verkstad är detta ?

    Mvh
    Björn

  12. #92
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    Fridafors bilservice otroligt duktiga! :o)
    9-3 Aero-08

  13. #93
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Service och reparationer görs i eget garage, "själv är bäste dräng" heter det ju (Fast han är lat ibland )

    Om det är tråkigt eller jobb som kräver specialverktyg som exempelvis byte av läckande och rostiga styrservoslangar, framhjulslager så är Hällberga Bilservice i Eskilstuna att rekommendera.

    och 1+ på den
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Större jobb samt tuning står Maptun för.
    Inte billigast och ligger en bra bit bort, men dom vet vad dom gör och servicen är riktigt bra.
    Skulle aldrig låta vem som helst pilla i mjukvaran eller byta något väsentligt på min bil om jag inte var helt säker på att dom visste vad dom gjorde, och med tanke på vilka summor jag faktiskt spenderar på mina bilar så tycker jag att jag borde kunna kräva lite serviceanda tillbaks.

    Citat Ursprungligen postat av gunnelof Visa inlägg
    Hej,

    Har samma problem, vilken verkstad är detta ?

    Mvh
    Björn
    Precis detta Hällberga Bilservice i E-Tuna gjorde på min -00'a
    De använde sig av vanlig hydraulslang och kopplingar och det funkar nu. 1733:- inkl. allt
    Saab hade slut länge på slangkitet så det var inget alternativ men jag tror det finns nu på bl.a. SP
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-05-08 klockan 21:10.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123
    Citat Ursprungligen postat av tubben Visa inlägg
    Fridafors bilservice otroligt duktiga! :o)

    Kan inte mer än att hålla med!! Bra service och kanontrevlig personal.

  15. #95
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Jag lämnar in mina bilar till 2 verkstäder, den första är Biva i Uppsala, grymt bra service och kompetent personal, trevliga dessutom Brukar vara där någon gång i månaden och stå och snacka skit med dem, fråga "dumma" frågor och får skit bra svar och dessutom mycket bra förklaringar, dem tar sig tid och visar med händerna eller hämtar den delen i fråga och visar så man förstår, man får även prisförslag. När jag lämnade in min NG 900 på service där för första gången så hade oljetråget en stor spricka i aluminiumet, dem gick över till skroten och plockade en Det är en bra service! Ett annat fall var att två veckor efter att jag hade köpt min 9-3 så visade den vid kallstart att det var lågt oljetryck, sedan försvann den, lämnade in den och dem rev ner hela motorn för att hitta felet vilket dem gjorde (var någon oljetrycksventil i soppapumpen tror jag att det var) som var paj, tog dem 4 dagar och kostade inte mig ett öre!

    Det andra stället som får göra de dyra grejorna (billigare än Biva men mycket bra kvalité och bemötande) är Autoexperten i Uppsala som ligger på Danmarksgatan, mycket bra service, trevligt folk och är alltid lika glada över att se en, spelar ingen roll vad det är för jobb utan dem gör det för dem vet att de känner dem på

    Sen gör jag små jobb själv och om jag inte kan men känner att jag vill lära mig så frågar jag min käre hemmameck, ingen mindre än min far som jag vet hatar att mecka med gamla bilar efter alla år som han har varit tvungen att fixa :P

    En verkstad som jag aldrig kommer lämna in mina bilar hos är Mekonomen! Har hört mycket skit från dem och min far har även vart med om att dem påstår att dem gör vissa saker när dem inte har gjort det så! Det var allt^^Sorry blev ett längre inlägg än vad som var tänkt
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Jag lämnar in mina bilar till 2 verkstäder, den första är Biva i Uppsala, grymt bra service och kompetent personal, trevliga dessutom Brukar vara där någon gång i månaden och stå och snacka skit med dem, fråga "dumma" frågor och får skit bra svar och dessutom mycket bra förklaringar, dem tar sig tid och visar med händerna eller hämtar den delen i fråga och visar så man förstår, man får även prisförslag. När jag lämnade in min NG 900 på service där för första gången så hade oljetråget en stor spricka i aluminiumet, dem gick över till skroten och plockade en Det är en bra service! Ett annat fall var att två veckor efter att jag hade köpt min 9-3 så visade den vid kallstart att det var lågt oljetryck, sedan försvann den, lämnade in den och dem rev ner hela motorn för att hitta felet vilket dem gjorde (var någon oljetrycksventil i soppapumpen tror jag att det var) som var paj, tog dem 4 dagar och kostade inte mig ett öre!

    Det andra stället som får göra de dyra grejorna (billigare än Biva men mycket bra kvalité och bemötande) är Autoexperten i Uppsala som ligger på Danmarksgatan, mycket bra service, trevligt folk och är alltid lika glada över att se en, spelar ingen roll vad det är för jobb utan dem gör det för dem vet att de känner dem på

    Sen gör jag små jobb själv och om jag inte kan men känner att jag vill lära mig så frågar jag min käre hemmameck, ingen mindre än min far som jag vet hatar att mecka med gamla bilar efter alla år som han har varit tvungen att fixa :P

    En verkstad som jag aldrig kommer lämna in mina bilar hos är Mekonomen! Har hört mycket skit från dem och min far har även vart med om att dem påstår att dem gör vissa saker när dem inte har gjort det så! Det var allt^^Sorry blev ett längre inlägg än vad som var tänkt
    Superbra, tack!
    Jag passerar Uppsala väldigt ofta på väg till Gryttjom så det är kanon med Uppsala tips.

    Det slutade med att jag lämnade in bilen på Lidingö Motorelektronik.
    De bytte Matarslang, servo:Tryckslang+0,5 transm olja. Kostade 3151:-
    Jag är nöjd med besöket, riktigt trevliga mekar av både äldre och yngre karaktär som tar sig tid att titta, tycka och svara på frågor.
    Mycket bra, men kan man spara en slant på att åka till Uppsala så är det nog mitt val

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92
    Lämnade min till Mats i Solna för 12000-mil, dvs storservice. Blev rekommenderad här på forumet och fick mycket bra bemötande, bra pris och mycket god service. Stort kunnande om Saab och mycket hjälpsamma.
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Då var det dags för min bil att lämna in på 11k mil service, ska jag lämna in den på en SAAB auktoriserad verkstad eller välja mellan Mekonomen eller SBT? Någon som vet vad det kostar ungefär, kan tillägga att jag bor i Stockholm.

  19. #99
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Nu vet jag inte vad du har för kärra, mer än att den snart rullat 11k & är en saab. Men jag hade kollat efter en SAAB kunnig aukt, verkstad med bra renommé & inte något annat. Har kollegor som ska strula med Mekonomen verkstäder & dyligt, "för det är ju billigare". Förvisso Volvoägare. Men det blir nästan alltid problem då de verkstäderna sällan har tillräcklig kunskap eller delar, så det blir i slutändan att det tar längre tid & inte alltid billigare.

  20. #100
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Just 11k görs ju en hel del... mekonomen är nog ok för en vanlig oljeservice eller byte av bromsar och liknande - de är seriösa och har bra reservdelar från kända märken, men undrar om de till punkt och pricka följer WIS med vad som skall bytas? Värt kolla upp isåfall. Flera bra har nämnts i tråden. Kolla vad du får. Ska du byta rem, kosta på dig att byta löphjulen också, det är nog rätt vanligt de går sönder samtidigt med remmen, byts de inte kan nya remmen vara förgäves... Se också till att du får RÄTT stift, endel försöker sätta dit andra stift, leder till problem. Troligen ska det vara NGK platinastift, men det bör gå med vanliga också fast bytesintervall blir tätare.

    Så när du kollar priser, kolla att de byter allt som ska bytas, att de har rätt spec (longlifeolja) samt filter från känd tillverkare (helst SAAB/GM - Dexos eller Mobil1), platinasift, byter rem och spännare. Alternativt byter du detta själv och lämnar bilen bara på oljeservice...

    SBT om det betyder solna bilteknik så tycker jag du ska undvika dem helt och hållet. Kanske är det snack på diverse forum, men tror man på vad som skrivs där är det riktiga oseriösa skojare. Jag har ingen personlig erfarenhet, jag har efter vad jag läst helt undvikit dem...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 12:48
  2. Kostnader för service och reparationer under 17000 mil OG9-5
    Av flygbengan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 21:15
  3. Service hos Bilpartner, varför så mycket dyrare?
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 23:42
  4. Vart tankar ni ? Och varför ?
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 09:56
  5. värt att lämna in bilen på 25000 mil service?
    Av Turboström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •